Citroën lämnar WRC 2022, American RX lägger ner, Maja ny hos Team NYBE och en av årets höjdpunkter, höststädning!

Foto: Citroën Racing

I dag slår Citroën Racing fast att man inte kommer att vara en del av WRC 2022 när det nya ”hybrid-reglementet” ska börja gälla. Istället är det långloppsracing med Peugeot och Formula E som kommer att gälla för PSA-koncernen. Dock ska man fortsätta att bygga och utveckla R5-C3 men bara för privatmarknaden enligt en källa i Versailles.  Med dagens besked känns det kanske ändå med att man fortsätter i WRC ytterligare två år för att sedan göra en snygg sorti. Något som ser klart bättre ut än att bryta de gällande kontrakt som finns med Sebastien Ogier och Esapekka Lappi. Hur som helst så utlovas det besked om framtiden inom den närmaste tiden enligt PSA-källan.

*

Trots att olyckskorparna kraxade högt inför årets World RX-premiär om att serien skulle bli både helt ointressant och ospännande när de stora teamen drog sig ur, så blev det nästan precis tvärtom. En mer spännande final än vad som bjöds förra helgen är svår att tänka sig men visst, det är inte riktigt på samt nivå som när VW, Audi och Peugeot fanns med i leken.

Foto: ARX

Än större problem har rallycrossen borta i USA där den spåddes bli succé när man drog i gång med Red Bull Global Rallycross för några år sedan. Men plötsligt uppdagades det att kassaflödet var enkelriktat, pengar flöt in till promotorn medan det var svårare åt andra hållet. Något som fick till följd att serien försvann innan man återuppstod under nytt namn American Rallycross eller ARX. Nu är även den serien historia sedan promotorn IMG igår förklarade att det inte blir någon fortsättning 2020.

Efter samtal med våra aktieägare och andra intressenter har IMG tvingats ta beslut att inte förlänga America Rallycross efter 2019, förklarade  IMG på ARX hemsida.

Ingen hemlighet att serien bara lockat två ”fabriksteam Volkswagen och Subaru” och att det bitvis varit glest både på banan och åskådarläktarna. Detta trots att serien marknadsförts aggressivt har man haft svårt att slå sig in mellan NASCAR och andra typiska bilsprotgrena ”over there”. Vad som nu händer med Patrik Sandell som i år varit ensam svensk i serien är oklart, kanske blir han återigen renodlad rallyförare och tävlar med Subaru i samma mästerskap som Oliver Solberg varit så framgångsrik i…

*

Foto: Team Nybe

Inte enbart på sina två team i Rally-SM som Team NYBE satsar utan nu har det även plockats in en ung co-driver i juniorsatsningen. Inte bara ung utan även en tjej i form av 15-åriga Maja Bengtsson från Älmhults MK. Maja har åkt med Patrik Johansson, Robin Sandberg och framför allt med Jonas Åkesson i både SM-sprintar samt teamets tester. Nu väntar ett år hos Jonas Åkesson (utanför SM där Martin Holmdal åker) med tester med och även med Simon Karlsson. Hon kommer även få ta del av den rutin och erfarenhet som Martin Holmdahl och Tobias Steen har av tävlande på SM-niv. Maja med sitt brinnande intresse för sporten kommer med stor sannolikhet även att hoppa in hos andra förare under säsongen för att fortsätta utvecklas!

*

Hade egentligen mycket mer att skriva om, som till exempel Silverratten, WTCC i Macau plus lite mer från den stora rallyvärlden, men detta får vänta till söndag då jag plötsligt fick oväntat social samvaro. Hoppas ni ursäktar mig för att jag prioriterar detta före bloggskrivande?

Foto: Tommy Svensson

Vill dock avsluta med att berätta om en av årets höjdpunkter i SMK Hörby, den årliga höststädningen runt vår klubblokal. I år mötte knappt 20 medlemmar upp jättesugna på kombon, räfsa höstlöv och snacka rally. Vet faktiskt inte vilket av de två som fick mest tid under denna praktexemplariska novemberlördag.  Mörkt grå himmel plus efter några timmar, ihärdigt regn inramade jobbet med att höststäda och göra tomten presentabel. Som vanligt ser jag sådana här sammankomster som lite av en gåva att få vara en del av, känner mig faktiskt lite utvald. För så är det ju att vara tillsammans med likasinnade lyfter inte bara dagen utan hela livet. Så tack för att jag fick bli blöt och skitig, få ont i armarna av allt räfsande trots allt ett billigt pris för alla skratt som det bjöds på under dagen.

Foto: Tommy Svensson

Sedan att jag fick köra tre gånger till Coop för att ordna fika istället för en enda på grund av hål i minnesbanken är något som jag får tugga i mig… 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensso

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *