Är Citroën på väg att lämna WRC, WRC-gänget skänker pengar till branddrabbade, Loubet vann WRC2 och Södras Rally-DM klar men vad händer med SSRC?

Att det är snurrigt i WRC är ingen hemlighet och bara för någon dag sedan avslöjade källor nära Citroën att man planerade för att köra med tre bilar i WRC till nästa år. Förare i dessa skulle vara Sebastien Ogier och Esapekka Lappi medan det ännu var oklart om vem som skulle köra bil tre.

Foto: Tommy Svensson

Men snurren ökade idag när Autosport hävdar att framtiden för Citroën i WRC är minst sagt oviss och enligt en anonym källa är ett besked snart att vänta på att märket drar sig ur WRC, ” this is 99% sure”. Två saker ska ligga bakom ett sådant beslut där det ena är det klena resultatet under 2019 med guldtippad Ogier men som bara slutade trea. Samma placering som Citroën Racing fick i Märkes-VM vilket helt klart inte företagets högsta bas Linda Jackson såg som någon större framgång. Det andra skälet ska då vara att systermärket Peugeot om två år tänker satsa på   WEC (World Endurance Championship) en tävlingsserie som ur min synvinkel känns lika spännande som en lokal folkracecup. Till detta ska även läggas prestigemärket DS ännu mer ointressanta (fortfarande min åsikt) engagemang i Formula E.

Om nu detta stämmer att Pierre Budar placerar sitt team i malpåse, låser garagedörrarna och ägnar sig istället åt duvmatning i parkerna kring Versailles så öppnas dörren för Sebastien Ogier och en övergång till Tommi Mäkinen och Toyota. Detta samtidigt som den slår igen med full kraft i ansiktet på Esapekka Lappi. Ingen hemlighet att han och Mäkinen inte var några dödspolare utan båda drog en lättnades sucka när det blev klart att de gick skilda vägar. En comeback för Lappi hos Toyota är lika tänkbar som att Volvo bygger en WRC-bil av V40

Foto: Tommy Svensson

Däremot lär inte Ogier ha speciellt svårt att övertala Mäkinen om lämpligheten att sätta honom i WRC Yaris för 2020. I synnerhet som ”top dog” hos Toyota, Akio Toyoda i dag mer eller mindre lovat att nästa år ska bli Toyotas.

– Jag sätter upp ett mål för 2020, då ska vi fira att vi vunnit alla titlar och firandet ska ske i finalen Rally Japan!

En känd rallyexpert från England ställde på Twitter då den högst relevanta frågan.

För att lyckas med detta krävs förare kapabla att vinna vilket man i dag saknar, s var ska du hitta dom Toyoda?

Det tomrummet skulle då Ogier fylla med råge och med Kris Meeke eller Jari-Matti Latvala som hjälpryttare lever åtminstone Toyodas dröm. Samtidig hävdar andra att båda dessa två ska vara på väg bort och att Toyotas line-up för 2020 istället blir Ogier, Elfyn Evans och Kalle Rovanperä. Lite förvånande att Kalle redan sätts i tredje bilen med full säsong medan Takamoto Katsuta endast får köra utvalda tävlingar. I ärlighetens namn finns det även källor nära Puuppola som påstår att Ogier inte alls är aktuell (troligen för hög prislapp) utan att Evans kommer till Finland medan Ogier gör comeback i Cumbria hos M-Sport.

Foto: Tommy Svensson

Det ena ryktet känns lika troligt eller otroligt som det andra, dock har Mäkinen idag förklarat att i slutet av nästa vecka ska dimmorna skingras. Till saken hör också att Pierre Budar i fransk media med kraft tillbakavisat nyheten att Citroën ska dra sig ur WRC. Istället hävdar Budar att ytterligare två år återstår av den plan som lades ut när Ogier skrev på för ”Vinkel-gänget”. Snurrigt är bara förnamnet…

*

Foto: Rally Australia

Skogsbränderna i New South Wales skakade om hela ”the WRC-community” som fick se dramatiken på nära håll. Ett faktum som gjort att såväl team som enskilda förare nu ställt sig bakom olika insamlingar för drabbade, räddningstjänster och inte minst för de nationalparker som skadats svårt av bränder.

Foto: Rally Australia

Toyota Australia som hade deltagare i de nationella klasserna skänkte 250 000 AUS-dollars (1,6 svenska miljoner) medan Sebastien Ogier och Ott Tänak båda bidrog med lite över hundratusen kronor vardera. Även Elfyn Evans, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke, Dani Sordo , Teemu Sunninen och Thierry Neuville har sällat sig till bidragsgivarna snyggt jobbat…  

*

Foto: WRC.Com

Inför WRC-finalen var som bekant både Ott Tänak och Kalle Rovanperä klara vinnare i WRC och WRC2 Pro. Enda lilla spänning som åerstod var vem som skulle köra hem kungakronan i WRC2, 22-årige fransmannen Pierre-Louis Loubet eller mexikanaren Benito Guerra där då Loubet hade bäst utgångsläge som ledare. När det så blev inställt blev det också fransk seger i WRC2 medan tvåan WRC2-rookien från Polen, Kajetan Kajetanowicz redan avverkat sina tävlingar före finalen. Därmed vann Skoda-förare bägge R5-klasserna.

*

Igår kom så ett litet livstecken från Södra BF hur Rallykalendern 2020 kommer att se ut. Först att presenteras var Rally-DM medan RS-DM och Sprint-DM ännu inte verkar vara helt klara för offentligheten. I Rally-DM körs sju tävlingar där alla räknas och där det är lite anmärkningsvärt att bara tre av dessa körs i egna distriktet. Det är Simrishamns MK, Kristianstad MK och SMK Hörby som är ensamma som DM-arrangörer inom Södra BF. Resten avverkas i Småland där den stora nyheten är att sist ut är Rally Småland, längst upp i nordöstra hörnet av lingonens förlovade landskap. Dessutom utgörs finalhelgen av två deltävlingar då Rally Smålands båda etapper vardera utgör en DM-tävling. Nytt är också att om ryktet  stämmer som nått mina öron, att återkomsten av Kong Christian Race blir i form av en sprint med start och mål i Osby.

Foto: Tommy Svensson

I samband med att DM presenteras brukar även Sydsvenska Rallycupen avslöja hur den serien kommer att köras. Oftast ingen större överraskning då den är nästan direkt kopierad från DM-serien. I år däremot har det varit väldigt tyst om hur SSRC 2020 ska köras eller om den ska köras, ställer frågan till Mats Bergman en av frontfigurerna i den populära cupen. Är det ännu inte helt klart hur man kör till nästa år Mats? 

Det stämmer, helt klart är det inte utan cupledningen lär återkomma. Det som gör det svårare i år är förstås att vi i de södra distrikten har unika tre SM-tävlingar varav av två annars hade varit cuptävlingar och den tredje belastar Älmhults MK extra hårt. 

Men det jobbas för att få till stånd ännu en SSRC-säsong lovar Mats.

Vi jobbar på det, var så säker, Anders (Martinsson, min anm) har idéer…

Även Svenska Rallycupen har haft lite svårt att få hop sin serie men aviserar nu att allt är klart och att presentation sker på lördagens prisutdelning. Jag har dock redan sett upplägge,t men som vanligt har jag ingen anledning att ”förstöra partyt” genom att lägga ut kalendern redan nu. Så mycket kan jag dock avslöja, det blir sex deltävlingar och endast en krockar med en eventuell SSRC-tävling, TV-Svängen den 12 september.  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *