Fordseger på Azorerna, nu jagar Breen Loix, WRC-Åke piskade Jocke/Stoffe i Ljungby, Göte i topp i Götene och bistånd till Zambias rallymästare önskas!

ERC tävlingenAzorerna, SATA Rallye Açores blev en riktig nagelbitare där till slut hemmafavoriten Bernardo Sousa kunde ta sin RRC-Fiesta till seger med blott sex sekunders marginal. Segern avgjordes inte förrän på den allra sista tvsända sträckan där den portugisiske veteranen tvålade till holländaren BloggAbbringKevin Abbring med en sekund. Då hör det till saken att Abbring i nya Peugeot 208 T16 vunnit de båda tidigare sträckorna och knaprat in avståndet som då var nitton sekunder när man gav sig ut på sista ”loopen”.
När Sousa kom i mål på sträckan, studsade han ut ur Forden, upp på taket med glädjetårar strömmande nerför kinderna.
Jag är mållös, vi trodde det skulle bli tufft men att det skulle bli så här tufft dag efter dag, sträcka efter sträcka…
– En fantastisk känsla, en dröm har blivit sann och jag hoppas att den här segern ger mycket mer framöver, menade Sousa som fick en dålig inledning på rallyt då han fick putta bilen till service efter torsdagens kvalificeringssträcka.
Criag Breen har inget flyt med nya ”Peggan”, den här gången var det eld i motorrummet som brände sönder tändkablar plus lite annat smått och gott som satte stopp. För honom borde det vara jakten på ERC-ledaren Lappi som han fokuserar på inför nästa deltävling belgiska Ypres. Men icke, istället är han ute efter åttafaldige Yprés-vinnaren Freddy Loix skalp.
Bilen är snabb och problemen på Irland har vi lagt bakom oss och det som hände här på Azorerna var ett helt annorlunda problem, menade irländaren.
– Vet att killarna på Peugeot Sport jobbar stenhårt för att se till att vi inte får mer problem framöver och målet nu är ”to beat Freddy Loix” på sin hemmaplan!
Trots allt bittert för honom då han vann fem av de nio första sträckorna och självklart varit med i toppstriden om allt fungerat. När Breen stod och deppade vid sin brända 208 fick han frågan från en tv-reporter om han hade haft något vanligt jobb innan han började köra rally på heltid? Han svarade på ett sätt som kanske stämmer överens på de flesta av oss som har den här ”sjukan” i kroppen.
Nej aldrig, jag är för dum för att kunna göra någonting annat!

*
På hemmaplan var det för oss ”sörlänningar” Midsommardansen i Ljungby som var mest intressant, tredje deltävlingen i Sydsvenska Rallycupen och DM för Södra och Småland. Mitt tips i 4WD gick sådär, namnen fanns där och hade fjärde placerade Hässleholmaren Ingvar Andersson helt korrekt. Men sedan dj-lades BloggÅkeÅke Jacobsson med mig och ”körde skjortan” av både Jocke Grahn och Stoffe Nilsson. Snudd på utklassning då Emådalens snabbaste WRC-åkare vann med en hel tiondels sekund till Grahn som innehar samma titel i Åhuskärr. Nu hängde inte Jocke med huvudet för detta utan tyckte tvärtom att det var jättekul för Åke (tack för bilderna Henrik Åkesson!).
Han har haft det motigt på sista tiden så detta unnade jag verkligen honom. Dessutom är det ju hur fränt som helst att vi är tre olika vinnare i de tre första SSRC-tävlingarna…
Jocke vann i Simrishamn, sedan tog Stoffe hand om seger ni Kongen (trea i Ljungby) och så var Åke snabbast i lördags. Riktigt kul att 4WD-klassen är öppnare i cupen än på många år. Tror faktiskt att även Stoffe håller med trots att han annars totaldominerat den de senaste åren.

*
I 2WD var mitt segertips klockrent, hundra, och inget snack utan smålänningenBloggZeijlon Christopher Zeijlon var i absolut bäst form den är soliga lördagen. Men sedan var det inte mycket som stämde. Min tvåa Mattis Olsson orkade bara med en fjärde plats och istället var det Volvoåkare som dominerade topp-fem. Magnus Johansson, Älmhult tvåa, Morgan Eriksson, Gullabo, trea och så Hans ”Kräbbleboda” Johansson som femma. Mellan tvåans röda 940 oc h sexan, hemmahoppet Robert Karlsson i den orange Golfen skilde endast 5,2 sekunder. Hyfsat jämnt kan jag tycka…
För mina kandidater Mats Andersson och David Bellborg ( ber om ursäkt att jag alltid kallar dig för Dan, känner mig mer hemma med Dan rent åldersmässigt…) var det inget lyckat alls. Den DM-ledande Opelföraren fick ge upp med trasig drivaxel och Bellborg startade inte ens. Min ”joker” Johan Green parkerade i skogen så det gick inte alls bra.

*
Måste så klart gratulera ”andra halvan” ”Silver-teamet”, Ola Wingren som äntligen fick till det fullt ut med nya ”Silver-Grisen”. Seger i B-förarnas VOC-klass som smålänningarna av någon anledning väljer att enbart kalla ”Grupp F”, lite tramsigt tycker jag då samtliga bilar i klassen törs jag lova är VOC:are. Dessutom lyckades Ola med Anders ”Drutten” Östberg i högerstolen tidsmässigt klämma sig in mellan klubbkompisarna (viktigt för DM), Tom Kristensson (3:a i A-VOC) och Jim Nilsson (4:a i A-VOC). På min fråga vad han gjort för förändring nu när allting stämde svarade Ola.
Mia (Linn, Hampus och Rasmus mamma, min anmärkning) åkte till Italien i morse så nu kunde jag för en gångs skull köra helt utan press…

*
Lite skuldkänslor har jag också efter det att BloggJepserJesper Larsson från Kristianstads MK rullat sin nybyggda Grupp E Toyota på första sträckan (lånade bilden från ”Fejan” hoppas det är Ok Jesper?). Hur jag kunde påverka detta? Jo i fredags bestämdes det att Kristianstadsbladets sportchef med fotograf skulle besöka ”Larsson Rally” hemma i Vinslöv för ett reportage till lördagens ”Motorsidor”. Om Jesper nu kände pressen att ha ett bra resultat att via upp inför sportchefen så var detta så klart mycket olyckligt. Skulle kanske ringt och bokat på söndagen istället…

*
I Rally Karlstad var det Mats Jonsson som inte helt oväntat var värst med Pelle Sääw som tvåa. Här valde SM-åkaren Jerker Axelsson och VM-åkaren Fredrik Åhlin att köra utom tävlan för att kunna använda egna noter.
Bästa 2WD-förare blev göteborgaren Leif Peterson, 7,1 sekund före Tobias Söderquist. Kul debut för Steffan Sollenfelt som körde in som femma med nya R3-Hondan.
Rally Karlstad ingick även i Klassiska Rallycupen där klassegrarna hette, Magnus Karlsson, Anders Olsson, Carl-Olof Hagberg, Claes Molin och Volvofriskusen Ola Axelsson som föga förvånande var allra snabbaste ”klassiker” med sin 240:a.

På tal om snabb, citerar här Fordåkaren Henrik Boivies blogginlägg och detta helt utan kommentar från min sida men jag tror nog att de flesta ändå förstår vad jag egentligen skulle vilja skriva, ” Start SS 2, 13 km. Full koppling igen men tanken fanns om det skulle hända igen. Dock så klarade jag mig denna gång eftersom sträckan var ganska rak med endast 5 vägbyten, men vilken sträcka. Forden varvade ur på 5:an vid ett flertal tillfällen bara svaga 4:or och 5:or och några vägbyten. Var fan i mig den bästa sträckan jag åkt, slår Vadet fler ggr om.”.

*
I Götenerundan var det väl snudd på att PRO kunde fått lite extra draghjälp då tävlingen dominerades av två riktiga veteraner i svensk rallysport. Tror att jag läst att Fägres Håkan Svensson är den i landet som har vunnit flest totalsegrar och nu tog han ytterligare en med Mitsubishin. Tvåa slutade Skaras Bengt Thorsell med WRC-Focusen och även han lär ha ett nästintill oräkneligt antal segerpokaler där hemma.
Sverigedebut var det för Philip Haag med nya Citroén DS3 och en debut med mersmak. Bara Kinds hårdsatsande Kristian Johansson var snabbare med Golfen.

*
I Götene kördes även Tinter Classic Rally Cup där HässleholmarenBloggGöte Göte Karlsson gjorde ett taktiskt smart drag. Medan några andra skåningar valde Ljungby istället tog Göte Asconan till Götene (hörs ju på namnet att Göte ska köra i Götene) med en andra plats i Klass tre som resultat. Ett resultat som för upp honom till totalledning i cupen.
Kul var också att Regularitygänget fick påfyllning mot Simrishamn och var den här gången uppe i fjorton bilar. Bästa på att hålla gasen trim var värmlänningarna Jan Österberg/Krister Berglund. Enda skåningar var Götes klubbkompisar Ann Wibeck Fransson/ Jan Fransson som slutade åtta med ”VW-Bubblan”.


I helgen kördes första deltävlingen danska Yokohamamesterskabet Vest. Vann ”toköverlägset” gjorde Suzukiåkaren Kenneth Madsen före Sverigebekantingen Johnny Pedersens BMW M3. Tvåa i samma klass som Johnny kom Lille-Mats kände Porscheföraren BloggPorscheJörgen Hansen. Något lustigt är det med tiderna då vinnaren Madsen i sista heatet var totalt överlägsen alla andra. Skilde faktiskt över halvminuten till Pedersen vilket känns skumt då resten av startfältet låg på tider långt övee sex minuter, Madsen ensam på 5.42?

*
Oschersleben har det körts både DTM, Porsche och Scirocco-cup och för Ola Nilsson, Hässleholm blev det karriärens första Porschepoäng. I helgens två race tog han målflagg som 12:a respektive 11:a bakom ratten på sin Deutsche Post by Project 1-bil. Insatsen belönades med sammanlagt nio poäng.
Jag åkte till Oschersleben med målet att ta mina första poäng, och det känns väldigt bra att ha kunnat infria den ambitionen, menade Ola.
-Det har varit en problemfri, lärorik helg, och man kan bara imponeras över nivån i det här mästerskapet. Jag har fortfarande mycket kvar att lära mig, men det här var definitivt ett viktigt steg i rätt riktning!

*
I Scirocco-gänget lyckades Volkswagen Scirocco R-Cup - Oschersleben 2014Viktor Bouveng med att bli trea i heat nummer två. För Mikaela Åhlin Kottulinsky blev ett ”drive thru” straff ödesdigert och hon slutade 23:a.

*
BloggJazzyHar lite dålig koll på hur mycket pengar som kommit till ”nybilsinköpet” för Ungdomsåkaren som fick se sin bil brinna upp i Kongen. Tänkte jag kunde tipsa Afrikanske Rallymästaren Jassy Singh om en sådan insamling då han ihelgen fick se sin Subaru brinna upp totalt i deltävling tre i Zambia.
– Jag är förkrossad, nu har jag ingen bil och därmed ingen möjlighet att försvara min mästerskapstitel. Dessutom finns där ingen för budget för inköp av ny bil.
– Kan helt enkelt inte tävla mer, suckade Jazzy förtvivlat.
Men hur är det biståndsminister BlogggHilleviHillevi Engström, har inte Sverige något biståndsprojekt till Zambia? Borde väl inte vara helt omöjligt att lägga på några kronor så att stackars Jazzy kan få ihop till en ny rallybil och då snackar vi faktiskt bistånd som känns på ”riktigt”…

 

3 svar på “Fordseger på Azorerna, nu jagar Breen Loix, WRC-Åke piskade Jocke/Stoffe i Ljungby, Göte i topp i Götene och bistånd till Zambias rallymästare önskas!

    1. Hej.
      Men ändå konstig tider med alla så långt över sex minuter utom en enda Suzuki. Var det regn eller?
      MVH
      Tommy

  1. Det var tolv startande i regularity i Götenerundan, men väldigt positivt det också, flest i en samordnad tävling utanför MSR! Det var för övrigt fem anmälda till MSR som passade på att träna. Och när såg man senast en fyradörrars Ascona A i utmärkt skick? Bilden är tagen av min klubbkompis Annica Essunger.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *