Nu vill WRC-förarna vara med i ”snacket”, Mats Myrsell totalvann i Tjeckien, Afrika-Hagman mitt i och totalt 329 anmälda till SSR!

Nu ryter WRC-åkarna till och kräver större inflytande inför allt ”nytänk” som planeras för ”Rally-VM”. Närmast är det tankarna på den s.k ”shoot out” sista dagen där segraren är tänkt koras oavsett placeringen inför sista sträckan. BloggMikoMikko Hirvonen verkar vara någon sorts talesman och säger till autosport.com.
– Det vore trevligt om man ville lyssna på oss lite mer, även vi har lite idéer om framtida WRC.
Vad gäller ”shoot out” tanken som jag tror ursprungligen kommer från VW-bossen Jost Capito är Mikko tämligen klar om sin åsikt.
– För mig är den idén ”stupid” däremot har min co-driver Jarmo (Lethinen, min anmärkning) en bra idé.
Jarmo menar att vi krymper till två dagar fredag och lördag och gör etapperna lite längre istället. Rallyt avslutas på lördagskvällen och sedan på söndagen kör vi en extra sträcka med bonuspoäng, kanske fem-tre-ett poäng till de tre snabbaste.
Mikko fortsätter.
”The shootout idea” funkar på fotboll och hockey när det är oavgjort vid full tid men knappast i rally…
VW-åkarna Ogier och Latvala har också lite tankar där finnen t.ex tycker det skulle vara mer poäng på den avslutande ”power stage”. Ogiers idé är den som jag tycker verkar vara bäst, att behålla rally som det är men utveckla utan att ta bort grundtanken.
– Det bästa för mig vore att behålla något som ”has the spirit of rally” och inte förändra totalt. Men visst måste vi hitta en lösning som ger mer show och fler tv-tittare och självklart måste vi ha mycket mer livesändningar från våra tävlingar!
Även världsmästaren håller med Hirvonen att det vore trevligt om man ville lyssna på förarna lite mer men säger även.
Det är inte mitt jobb att promota, jag gör mitt bästa i bilen men är så klart glad om om jag kan hjälpa sporten...

*
Nästan som en tanke när arrangörerna till ”WRC COATES HIRE RALLY AUSTRALIA” den 12-14 september (har dom missat krocken med TV-Svängens 50-års jubileum?) bestämt sig för en super kort tävling. Bara 32 mil special fördelat på tjugo sträckor över de tre dagarna gör tävlingen till årets kortaste. Åtta sträckor körs två gånger medan Superspecialen i Coffs Harbour körs hela fyra gånger. Om nu rallyt är det kortaste har man istället en av årets längsta sträckor, fem mil långa Nambucca. Rallyt blir superkompakt där radien för sträckorna runt Coff är 35 kilometer på första etappen och 55 kilometer på andra.

*
I helgen tog Mats Myrsell med kartläsare Esko Juntilla ett stort steg mot ännu ett guld i Rally-EM för Historiska bilar när Porscheparet totalvann Rally Vltava i Tjeckien. Flera klassegrar har det blivit genom åren men detta var första totalsegern, dessutom under väldigt tuffa förhållanden med stundtals häftigt regn.
Nu leder Mats EM totalt före Loca Da Dazante från Italien inför nästa deltävling i Grekland med Acropolis Rallyt om tre veckor.

*
Samtidigt pågår nu femte upplagan av ”Rallye du Maroc Historique” med svensken Jan Hagman i ett av de 99 ekipagen. Nu lär Jan och sonen Martin inte väcka någon större uppmärksamhet med sin Eslövsbyggda Ford Escort, i Agadir finns där nämligen ytterligare tjugo andra varianter av världens vanligaste rallybil.
Bäst inledde gamle WRC-stjärnan Gilles Panizzi med sin Peugeot 504 V6 Coupé, samma bil ungefär som Gert Blomquist envisats med att köra i Midnattsolssrallyt några gånger. Men efter måndagens etapp med fyra sträckor är det nu Rallye Maroc Historique 2011Porscheåkaren Alain Deveza som ligger i topp med en Escort i hasorna körd av J-F Berenquer och först som trea ligger hetsige Panizzi.
Familjen Hagman är placerat nästan så exakt man kan komma i fältet, på 48:e plats och 19:e i klassen.

*
Mycket klassiskt idag och till min glädje noterar jag att nystartade Smålands Rallyhistoriker hängde på tankarna från TINTER Classic Rally Cup och väljer nu att inte ”slänga dörren i ansiktet” på de förare som vill åka med ”nymodigheterna” noter i cupen. Vid styrelsemötet i söndags beslöt man enligt protokollet så här, ”Noter i vår cup. Mötet bestämde att ändra våra regler så att de som väljer att åka med noter i våra deltävlingar INTE blir uteslutna. Notåkare får dock inga poäng i respektive tävling.”.
Nu förstår jag dock inte varför man inte gjorde som i TINTER CRC och öppnade en egen klass för ”notåkarna”? Kommer kanske efter nästa styrelsemöte…

*
Nu har anmälan stängt för ”andra gången” till South Swedish Rally och jag vet inte om det gav så stor utdelning med ”gummibands” principen. Är jag inte helt fel på det så hade man 176 anmälda den 15 maj och sedan dess har där tillkommit tretton bilar. I de båda ”sprintarna” tror jag att antalet är samma som förut.
Blev idag även uppmärksammad på att jag skrivit fel i bloggen när jag påstod att betalningen inte skulle vara inne förrän nästa tisdag, detta enligt Södras DM-regler. Även här valde man en egen linje och hade även den 15 maj som sista betalningsdag. Lite konstigt tycker jag, finns det regler så finns det regler…
Hur som helst tycker jag inte att arrangören kan vara annat än supernöjda över gensvaret från rallyåkarna. Lägger man ihop alla tre tävlingarna och alla klasser så får man ihop 329 starter. Då hör det till saken att där är en del som kör hela ”South Swedish Rally Weekend” så 329 ”unika” tävlande är det alltså inte. Men som sagt betydligt fler än vad jag trodde även om man inte riktigt nådde fram till det maxantal som angavs i Tävlingsinbjudan. Här ville man sätta stopp vid 490 startande…

*
I Midnattsolssrallyt håller man väl som bästa på att gallra bland de anmälda och när jag analyserar lite i listan ser jag att det som vanligt får man väl tillägga, är tunt med skåningar i listan. Totalt sex anmälda här nereifrån, tre i Regularity och lika många i ”fortåkarklassen”. Christer Ahlberg, Simrishamn i en Fiat och Christer Andersson från Arlöv i en Volvo får sällskap av min klubbkompis Thomas Nilsson med sambon Margaretha Danelius bloggThomasvid klockorna i den Trana-kopierade vita PV:n. Bland ”fortåkarna” är det två Hässleholmare, Jan Grip, Saab V4 och Christer Carlsson, Amazon som får sällskap av även här en Hörbyförare, Rune Nilsson med sin gröna (!) Opel Ascona.

2 svar på “Nu vill WRC-förarna vara med i ”snacket”, Mats Myrsell totalvann i Tjeckien, Afrika-Hagman mitt i och totalt 329 anmälda till SSR!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *