Breen leder ERC på Azorerna, när Ola valde WRC blev Pontus utan kartis, Stoffe och Zeijlon vinnare, TV från SSR och parkeringsdrama!a

Än så länge håller kylaren tätt och bakrutan sitter på plats i irländaren BloggBreenCraig Breens nya Peugeot 208 T16 i ERC-tävlingen Rally Azorerna. Efter sju körda sträckor leder Breen men uppvaktas stenhårt bakifrån av teamkompisen Kevin Abbring, bara 7,8 sekunder efter. Trea är hemmahoppet Sousa i Fiestan men dryga halvminuten efter. Sedan ett rejält hopp till fyran ryssen Gryazin även han i Fiesta men hela 1.40 långsammare.
Tråkigt nog försvann andra placerade polacken Kajetanovicz på sträcka fyra efter att ha kört över ”basketbollstora” stenar mitt på sträckan enligt Kevin Abbring, som dessutom menade.
– Finns inte en chans att de stenarna legat på vägen när de första bilarna passerade…
Med andra ord misstänker Peugeotåkaren publiksabotage, otrevligt!
Just nu är bilarna inne på service inför dagens två avslutande sträckor.

*
Som ringar på vattnet spred sig beskedet att Ola Floene åter hoppar in i Andreas Mikkelsens Polo och lämnar därmed BloggPontus kopia 2Pontus Tidemand utan notläsare. Dock något som Pontus verkar ta med ro enligt en artikel i Värmlands Folkblad.
Det behöver inte vara negativt, säger Tidemand säger Pontus till VF och fortsätter.
Det har varit på gång en tid. Det är kul för Ola att få den chansen igen, det var inget att fundera på. Klart att Andreas ska ha det skarpaste vapnet med sig, säger Pontus som ingår i samma talangutvecklingsbolag som Mikkelsen och Floene, Even Management.
Någon ny kartis har inte Pontus funderat på men VF spekulerar i PG Anderssons gamle vapendragare Emil Axelsson som har jobbat med Tidemand förr, nu dessutom teamchef i Mattias Ekströms rallycrossteam, EKS RX där Tidemand ska köra.
Det är ingen omöjlighet om det passar, säger Pontus.

*
Ingen djupare analys över tipset inför SSRC-tävlingen Midsommardansen i Ljungby men tror att äntligenBloggZeijlon Christopher Zeijlon får till det och står överst på pallen, (förlåt Mattis).
2WD
1. Christopher Zeijlon Volvo
2. Mattis Olsson Toyota
3. Dan Bellborg Golf
4. Pierre Fransson Golf
5. Mats Andersson Opel
Garderar med Johan Green som kan placera sig precis var som helt på topp-fem, även putta undan den vita 240:an om han har en bra dag…
Tror inte att Stoffe Nilssons vinnarstim är över ännu så Jocke du får ta i!
4WD
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn Ford
3. Åke Jacobsson Ford
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Jan Borg Toyota

*
Sverige-Serien håller sitt grepp som den stora breddserien i landet och till helgens Götenerundan är 63 bilar anmälda. Tävlingen som är ersättningstävling för inställda vintertävlingen i Lima.
Vi är jätteglada att vi kunnat ersätta inställda vintertävlingar med jättefina sommartävlingar. Först ut i raden är Götene som alltid är en riktig kanontävling, säger klassansvarige Roger Fransson. Götenerundan inleder också VOC Mekonomen klassens nya SommarSerie.
SommarSerien består av SverigeSeriens sommartävlingar på svensk mark, dvs inte de tävlingar som går i Finland kompletterat med Laxå på försommaren, närmare bestämt 7 juni. Dessutom kommer det att tillkomma ytterligare en tävling i höst som kommer att offentliggöras inom kort.
De båda serierna kommer att ha två av Rallysveriges allra bästa prisbord, minst 150 000:- i SverigeSerien och 50 000:- i SommarSerien, totalt alltså hela 200 000:-!
Att tippa första sommartävlingen för säsongen är alltid extra vanskligt, menar Roger.
Om jag ska våga mig på att tippa så säger jag Patrik Adolfsson i högsta elitklassen och garderar med Pär Nordahl. Patrik går från klarhet till klarhet och Pär som hotat med att lägga hjälmen på hyllan efter den här säsongen har gått som tåget både i vintertävlingar och på asfalt nere på kontinenten, ingen överraskning om han vinner.

*
Midnattsolssrallyt stängde anmälan i utsatt tid (!) och detta med 174 namn i listan och inget tvivel utan arrangören KAK var nöjda med tillströmningen
-Vi tycker det är extra roligt att så många bilar från 1960 och 1970-talet har anmält sig, säger Philip von Mecklenburg, KAK.
Det gör att vi kommer att ha ett riktigt brett startfält i år med många intressanta bilar, både i ”fullfartsklassen” Historic och i Regularity, där det gäller att köra på precision. Bland de anmälda finns både världsmästare, Europamästare och ett flertal svenska mästare.
Eftersom antalet deltagare är begränsat till cirka 120 kommer nu en gallringsprocess att ske, och anmälningslistan kommer att anslås på KAK Midnattssolsrallyts hemsida den 21 maj. Midnattssolsrallyt består av 18 specialsträckor på sammanlagt 175 kilometer och rallyt i sin helhet är 1080 kilometer långt.

*
Microsoft Word - RALLYRADIO+.docxDet bli TV-sändning från South Swedish Rally meddelar nu arrangören och detta i SBF:s egen kanal ”SBF-Play”. I studion i Tingsryd kommer Ramona Karlsson vara expertkommentator medan Per Johansson sköter programledarskapet. Ute på fältet finns yrvädret Ola Strömberg och Christian Holmudd.

*
Det är klart och nu är det bara att göra som amerikanen säger ”lean back and enjoy the ride”. Vad jag snackar om är helt enkelt fribiljett till ”Chefen där uppe”!
Var i Lund för att plåta sympatiske Lugitränaren Johan Zanotti och alla som någon gång kört bil i ”lärdomsstaden” vet att detta är ungefär som att ”inträda i helvetet”. Lyckades dock tråckla mig fram till avtalad mötesplats och till och med hitta en av de närmast obefintliga parkeringsplatserna i Karin Svensson Smiths ”cykelparadis”. Regnet öste ner och vid betalningsautomaten stod en kvinna och tryckte in mynt. Dock inte speciellt framgångsrikt, mynten trillade rakt igenom och trots hennes ihärdiga försök med att släppa dom sakta eller snabbt, samma resultat. Till slut vände hon sig till mig, med panik i blicken.
– Den här f-bannade automaten är kass och jag måste parkera, är redan sen till ett möte, förklarade hon.
– Vågar man ställa sig utan p-biljett för jag har inget kort att betala med?
Inget jag rekommenderade utan föreslog att jag skulle prova med mitt bensinkort och se om detta funkade? Inga problem, biljetten poppade ut samtidigt som jag frågade kvinnan om hon kanske ville att jag skulle betala för hennes parkering med mitt kort?
– Vill du det så kan du få pengar av mig, vore jättesnällt, svarade hon.
BloggParkeringIn med kortet, hundra spänn för parkeringen varpå kvinnan nästan vördnadsfullt överlämnade en platspåse med lika många enkronor.
Är det okej om du får den här istället för en sedel, undrade hon.
Visst var det så, hundra enkronor har man ju alltid ”nytta av” och nu kommer det bästa. Hon vände sig till mig med nästan våta ögon och sa.
Tänk om det fanns fler sådana människor som du, nu blir jag bara lite försenad till mitt möte i domkyrkan.
Jag hade alltså helt ovetande hjälpt en kyrkans tjänare och ser inte ”han där uppe” detta vore det mycket konstigt. Aldrig fel med lite extra bonus på pluskontot…

*
I morgon blir det en ny ”bloggfri” lördag. Jobb, sambons födelsedagsfirande och bloggskrivande, en ska bort menade sambon. Det blev föga förvånande bloggen men vi ses på söndag!
Trevlig helg.

3 svar på “Breen leder ERC på Azorerna, när Ola valde WRC blev Pontus utan kartis, Stoffe och Zeijlon vinnare, TV från SSR och parkeringsdrama!a

  1. Det är sällan jag skriver något här, men vill bara tacka för din blogg!
    Läser den jämt och den är alltid lika underhållande!
    Tack!

      1. Hej.Nu får jag rätta mig själv, jag menar så klart David Bellborg och inte Dan. Den sistnämnde sitter djupt inne i hårdisken sedan sjuttiotalet så det går av bara farten. Dessuom verkar inte ens Dan ha startat i Lungby…
        MVH
        Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *