Flashs ”nya STCC-bilar” mest som blå/vitt hos Konsum!

Har precis läst en artikel om ”nya STCC” signerad Teknikens Världs PeO Kjellström i Kvällsposten. Det måste jag säga efter att ha läst om hur främst Janne ”Flash” Nilsson och Dick Jönsson Wigroth vill förnya racingsuccén och jag säger NEJ TACK direkt!
Har inte haft så noga koll på hur deras nya reglemente är tänkt förrän jag läste Kjellströms artikel. I grova drag är det tekniskt identiska bilar som förses med olika plastkarroser, så kallade siluettbilar. Syftet med detta är att uppnå sportsligt lika villkor och att det är bästa föraren som ska vinna, ungefär som i Volvo Original. Dick Jönsson Wigroth säger så här.
– Vi är trötta på manipulering av slutresultat…
Dick fortsätter.
– Med den här bilen är det bästa föraren och bästa teamet som vinner. Detta har länge varit en självklarhet i andra sporter nu skapar vi de förutsättningarna i racing!
Men detta är väl inget fel, klart att bästa föraren ska vinna? Visst, men är det inte en del, i min värld en mycket stor del av motorsportens själ att tävla med olika bilar? För mig blir nytänket precis lika ointressant som alla olika sportvagnsklasser som körts genom åren. Klasser som aldrig bidragit till att locka publik till racingbanorna. Utan har istället medverkat till den likvaka som rådde fram till att STCC och Flashen i allara hög grad, väckte liv i det halvdöda liket.
Det som lockar publik är att få se sin ”egen” bil banka skiten ur ”grannens”. Är det inte detta som är utmaningen och som triggar folk, att få se hur Volvotekniker får fart på en hopplös framhjulsdriven C30, eller Dick Jönsson duktiga mekare matchar fram en bakhjulsdriven BMW. Någon annan väljer Seat eller Scirocco. Det är ju för f-n detta som är charmen med motorsport, olika bilar med olika förutsättningar som sedan byggs om och blir vinnarbilar. Istället tycker Flash och Jönsson att det ska vara ungefär som med Konsums blå/vita produkter. Knalla in och hämta en ”racerbil”, betala i kassan och sedan kör vi…
Inget snack utan att bilarna är både snabbare och häftigare på många sätt, men i mina ögon är de också totalt charmlösa. Tänker bara, varför komma med nya ”plastbilar”, det finns ju redan enhetsklasser som Camaro och Porsche Cup. Då kan man väl lika bra låta dom vara huvudnummer 2012 så största möjliga rättvis skipas? Om så blivit fallet tror jag inte att man behöver vara oroliga för att vändkorsen vid biljettinsläppet slits ut…
Kan inte heller låta bli att jämföra med rallysporten, hur kul vore det med bara Volvo Originalare, eller enbart Mitsubishi EV0 X:er, allt för att få största sportsliga rättvisa? Totalt kört och jag säger bara, måtte aldrig Flash/Jönsson Wigroth få fäste med sitt ”nytänk” i min sport!
Kollar även in Kullingstrofén och med några sträckor kvar att åka så leder Eddie Hörbing före Mats Jonsson. Det är nog bara att konstatera att Jonssons Escort inte längre orkar stå upp mot Hörbings nyare Focus. En ny tid är kommen…
Till sist så är mina tankar precis som alla andras, mest hos de stackars norrmännen. Ett fruktansvärt illdåd som visar att i dagens samhälle, är man inte är säker någonstans.

Ett svar på “Flashs ”nya STCC-bilar” mest som blå/vitt hos Konsum!

  1. Instämmer Tommy!
    Det är ju just spridningen av bilmärken som gör racingen intressant. Själv föredrar jag historiska klasser eftersom man uppnått gubbåldern med råge och upplevt Knutstorp med den riktiga Litokurvan. Lite nostalgi behövs.

    Låt oss värna vår sport. Spridning av bilmärken är ett sätt.

    Tankarna finns hos mina norska vänner. Stoltenbergs tal i kyrkan var gripande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *