Fiesta-Evans leder på blött Korsika, Tidemand ”out”, kan Ryssland/Kanada utmana Värmland och så tipset inför Rally Uppsala!

BloggVattenVädergudarna var verkligen inte på Korsikanernas sida när WRC Tour de Corse inleddes i förmiddags. Regnet vräkte ner och gjorde att det bitvis blev översvämningar vilket Torsten Eriksen ( han och Fredrik Åhlin är ”safety car” åt Mads Östberg) visar på sin bild. Här hjälper det inte med regndäck!

*
BloggLatvala1Första sträckan blev också ”tricky” i blötan och där inte bara vatten på vägen var problem. Både lera och stora stenar rasade ner från bergssidorna och gjorde det oerhört svårkört. Trots detta satte Robert Kubica och Sebastien Ogier exakt samma tid och var 5,8 sekunder före Latvala (som har egen definition på rallyt) och 12,5 före bästa Hyundai med Dani Sordo bakom ratten. BloggNeuvilleDå hade redan Thierry Neuville gett upp efter att ha dängt i höger bak i ett broräcke vilket inte fjädringen gillade (bilden).
Sedan satte ovädret stopp för körning på SS2 så det blev ett långt lunchuppehåll vilket ytterligare förlängdes med 45 minuter innan SS3 och dagens sista sträcka kunde påbörjas.
En sträcka som inleddes med en riktig knallsensation när britten Elfyn Evans utklassade resten av gänget och slog närmaste man som var en lika stor knall, Hyundai-åkaren Kevin Abbring med drygt tio sekunder. Därmed leder han också rallyt inför lördagsetappen med Abbring som tvåa, 18,7 efter den vit/blå M-Sport Fiestan.
Evans fantomtid fick så klart Wilson & Co att gå ”bananas” och direkt på Twitter kom reaktionen.BloggEvans
Ladies and gentlemen, may we please introduce you to Elfyn Evans at his best!
Lika jublande glad var inte teamkompisen Ott Tänak.
En tuff sträcka med massor av rinnande vatten och skit på vägen. Svårt att veta hur fort man vågade köra…
Inte heller Evans var nöjd med SS3 trots sensationstiden.
– Kändes inte riktigt bra om jag ska vara ärlig, kändes inte som jag hade tillräckligt med fart med mig.
Trea och bäste Polo är Latvala, 22,9 bak Forden och ännu längre bak är Ogier som fick punktering 26,5 kilometer in på sträckan. Tappade runt 90 sekunder och har 1.13 upp till Evans. Tredje Polon med Andreas Mikkelsen håller plats sju, 44,3 efter.

*
BloggÖstbergBäste Citroén körs glädjande nog av Mads Östberg med Jonas Andersson vid sin sida. Fyra efter dagens två sträckor och 238 sekunder efter och dessutom nio sekunder bättre än Kris Meeke. Båda berömmer sin ”säkerhets bil” och riktigt vad det är som Fredrik Åhlin visar i si telefon är oklart, kan det vara vatten?

*
Robert Kubica är fortfarande med i matchen även om han klagar över vädret och inte alls känner sig säker i Fiestan, femma och 40 sekunder bak.
Vem hade kunnat tro att det i topp-tio efter första dagen att man skulle hitta namn som Abbring(Hyundai), Sarrazin (Ford) och Bouffier (Ford)? Inte jag i alla fall…

*
BloggTidemandI WRC2 inledde Pontus Tidemand och Emil Axelsson starkt och satte bästa tid i klassen fler Esapekka Lappi men säg den glädje som är beständig. På SS3 fick man parkera troligen med knäckt bakvagn på Skodan.

*
BloggVeibyOle Christian Veiby inledde i WRC3 med en fjärde tid på SS1 och har när detta skrivs ännu inte startat på SS3.

*

Andreas Mikkelsen leder Rally Sweden.
Andreas Mikkelsen leder Rally Sweden.

Att Kina länge knackat på WRC-dörren är ingen större hemlighet och inte heller att det finns flera ”nya” länder som vill arrangera Rally-VM. I en artikel i Värmlands Folkblad berättar Svenska Rallyts VD Glenn Olsson om spelet.
De jobbar aktivt med fler länder, listan är ganska lång. Det kommer att bli en helt annan konkurrens om framtida tävlingar och det kan jag förstå. Jag skulle tro att få in Kina är den bästa affär de någonsin har gjort, säger Olsson till VF.
Som tänkbara hot mot Rally Sweden utnämner han Ryssland och Kanada som båda vill arrangera vinterrally. På frågan om det finns pålats för två vinterrallyn säger Olsson till VF.
Det kan det göra, men det går inte att ha en kalender med 16-17 tävlingar. Bara att gå från 13 till 14 nästa år innebär enorma kostnadsökningar.

*
Runt klockan sex ikväll är det dags för årets sista SM-tävling i rally, Rally Uppsala. Tyvärr är det mesta färdigkört men i ”tyngsta” klassen Trimmat 4WD är det forfarande vidöppet efter Jerker Axelssons rullning. Med WRC-Subarun är Jerker och co-driver Mattias Andersson taggade i jakten på sitt andra SM-guld.
Vi skall verkligen göra allt i vår makt för att klara detta. Med alla med- och motgångar i år så skall allt avgöras nu. Jag brukar ha svårt med mörkersträckor men jag hoppas vi får en bra start av rallyt, menar Jerker.BloggJerker

Förste utmanare är Mats Jonsson och ständige bisittaren Johnny Johansson som inte jagar något andra SM-guld utan Mats har några fler i ryggsäcken. Skulle det lyckas i helgen blir det hans 19:e guld…
Mats och Johnny kommer bjuda på stenhårt motstånd och vara riktigt svårslagna som vanligt. Men det är 18 poäng att köra om till helgen så allt kan hända, först i mål är Svenska Mästare, avslutar Jerker.
Vi kör tipset för klassen Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson Subaru
2. Robin Friberg Citroén
3. Mats Jonsson Ford
Som skåning borde jag så klart tagit med Jocke Grahn/Rickard Nilsson i tipset, men den här gången tror jag inte att man lyckas trycka sig in bland hetsporrarna längst fram.

*
I den trimmade 2WD-klassen är Tobias Söderquist redan klar vinnare och med nykorade Europamästaren Emil Bergkvist som efteranmäld blir det inte lätt att avsluta med flaggan i topp.
1. Leif Peterson Toyota
2. Emil Bergkvist Opel
3. Tobias Söderquist Toyota

*
Även i Otrimmat 4WD är saken klar med Niklas Hägg som guldmedaljör. Men striden om silvret blir tuff mellan nuvarande tvåan Joachim Carlström och trean Algot Öberg.
Tippar så här.
1. Algot Öberg Subaru
2. Joachim Carlström Mitsubishi
3. Robert Blomberg Mitsubishi

*
Årets meste suverän i SM är Mattias Ledin med sin R2-Peugeot. Att någon ska hota honom i helgen är nog inte heller tänkbart.
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Martin Jansson Peugeot
3. Christoffer Jacobsson Ford

*
Även i Juniorernas Trimmat 2WD är saken klar med Pelle Willén som vinnare.
1. Daniel Röjsel Opel
2. Philip Haag Citroén
3. Pontus Åhman Opel

*
Stenhårt är det däremot i Juniorernas Otrimmade klass mellan Telehagen och ledaren Jacobsson.
1. Erik Telehagen Honda
2. Jacob Jansson Ford
3. Pontus Lönnström Renault.

*

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *