VW kvar i WRC minst till 2019, Kubica och Tidemand snabbast på ”SH” på Korsika, Kina får WRC (?) och Brynildsen med ”olaglig” sponsor!

Jost Capito WRC Rally Germany 2014

Idag lämnade Volkswagen Motorsports chef Jost Capito lugnande besked till all världens rallyfans. Utsläppskandalen som drabbat märket hårt kommer inte att påverka VW:s engagemang i WRC eller annan motorsport lugnade Capito vid en mediaträff inför Korsika. För honom och teamet är det ”business as usual” och man kommer att köra WRC minst fyra år framöver.
Volkswagen WRC-team kunde inte haft större succé än att vinna tre VM-titlar, förklarade Capito.
Vi har grönt ljus för projektet till och med hela 2019 och vi kommer att jobba hårt för att de ska bli lika framgångsrika som våra tre första år!
Det var ju ett positivt besked och olyckskorparna kan nu förhoppningsvis ha kraxat färdigt för en tid? Korpar som spådde att WRC-satsningen skulle ryka direkt när skadeståndet så småningom ska betalas ut. Sorry, fel igen!

*

BloggKubicaBlir helgens Tour de Corse vändningen för Robert Kubica i WRC? Känns inte helt omöjligt då han satte bästa tid på shake down med sin Lotos WRC-Fiesta RS. På den 3,88 kilometer långa snorhala, blöta och bitvis leriga (?) sträckan var polacken snabbast i första åket. Ökade sedan i både tredje och fjärde uppför den tuffa sträckan. Medvetet avstod han Rally Australia för att helt fokusera på Korsika och kommer därför kanske allra mest förberedd av alla. Enda problemet är att han testat i oftast varmt och torrt väder. Nu däremot visar sig Korsika från en helt annan sida både blött och kallt, ett väder som förväntas bestå åtminstone över fredagen. Därefter ska det åter bli soligt och varmare vilket torde passa bättre.
Intensivt regn förväntas till fredag så det kommer att bli en stor utmaning för oss alla att ”stay on the road”, kommenterar Kubica.
Näst snabbast var Kris Meeke, bara 0,8 sekunder bakom Fiestan och som trea åkte Jari-Matti Latvala in, fem tiondelar efter.
Allra mest körde Kubica och Sebastien Ogier med fem åk, men världsmästaren nådde ändå inte bättre än fjärde tid. Han förklarade att han ville köra så mycket som möjligt då han missade ”PET” sedan Latvala kraschat sönder test-Polon i förra veckan.

*

Andreas Mikkelsen (NOR), Ola Fløene (NOR) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally France - Corsica 2015

Bästa Hyundai blev den som kördes av Dani Sordo och som vann rallyt för tre år sedan när det ingick i IRC. Femte tid för spanjoren medan Mads Östberg skuggade på sjätte. Något som förvånar mig är att Thierry Neuville inte alls är med i toppen, bara åttonde tid och samma som Andreas Mikkelsen (bilden). De båda är 2,9 sekunder bak Kubica, i runda slängar en sekund per kilometer. Håller detta i sig när det blir skarpt läge får man svårt…
Ännu mer förvånad är jag över att ingen av M-Sports Ott Tänak, Elfyn Evans eller Bryan Bouffier lyckades komma in på topp-tio. Lite märkligt då Malcolm Wilson visat stor självsäkerhet och i förhandssnacket menat att den här gången var det hans ”boys” tur.

*
BloggnoterTour de Corse är ett av VM-seriens absolut krokigaste tävlingar vilket inte minst bevisas av antalet notblad som Hyundais fjärde förare Kevin Abbrings kartläsare Seb Marshall ska läsa. 331 sidor noter bär respekt med sig.

*

Dags för tipset som den här gången är extremt svårtippat, men kastar mig ut, dessutom utan skyddsnät.

1. Kris Meeke               Citroén

2. Jari-Matti Latvala  Polo

3. Robert Kubica         Ford

4. Sebastien Ogier      Polo

5. Dani Sordo              Hyundai

*
BloggPontusIntresset från vår horisont för WRC2 är återigen stort med både Pontus Tidemand och norrmannen Anders Gröndal i startfältet. För Pontus och Emil Axelsson är det både första asfalttävlingen för året och första besöket på Korsika.
Kommer att bli mycket utmanande och olikt andra tävlingar med enbart nio riktigt långa sträckor, berättar Skoda-föraren som dessutom satte bästa tid på shake down i WRC-klassen.
Sträckorna är smala och krokiga, berg på ena sidan och rejält stup på den andra som ofta slutar rätt ner i havet…
Både Pontus och tabellfyran Esapekka Lappi i Skoda #38 har haft förmånen att testa ordentligt och då kunnat konstatera.
Vår nya Fabia R5 blir bara bättre och bättre vilket ger mig en positiv känsla och vi siktar på pallen, menar Pontus.
Nu är vi redo att ta oss an ”The Rally of 10 000 Corners”!
Även Lappi är positiv i sin jakt på totalsegern i WRC2. De tre som ligger före i tabellen, Al-Attiyah 97 poäng, Protasov 80 poäng (kör på Korsika men utanför möjligheten att ta WRC2-poäng) och Al-Kuwari med 72 poäng avstår start på Korsika. Alltså en jättechans för Lappi att i händelse av vinst gå upp till andra plats, då bara två poäng efter Al-Attiyah. Utan den ”onödiga” trädkraschen i Rally Germany senast hade finnen varit i topp men istället blev det noll poäng.
Vi är här för seger och känner mig väldigt motiverad och jag vet att jag inte har råd med några misstag, konstaterar Lappi.
En nya ”nolla” i helgen och Lappi är borta från segern i WRC2 något som absolut inte gäller Pontus. Svensken i Skoda #39 har slagläge då han får räkna poäng i alla tre återstående tävlingar (om nu Skoda låter honom köra alla vill säga??). Skulle han då få med sig hyggligt med poäng så är dagens sjätte plats enbart en språngbräda mot ännu en tung titel.
Att Lappi är favorit är ”experterna” överens om men bakom skiftar det med namn, Tidemand och Skoda-kollegan Armin Kremer nämns. Även ”hemmaförarna” Julien Maurin och Eric Camilli förväntas utmana.
Mitt tips blir.
1. Esapekka Lappi Skoda
2. Julien Maurin Ford
3. Pontus Tidemand Skoda
4. Craig Breen Peugeot
5. Eric Camilli Ford
Borde kanske även tagit med Anders Gröndal och Teemu Sunninen, men fem i tipset är fem i tipset…

*
Ytterligare en nordisk förare finns med i det runt 160 bilar stora startfältet. ”Norske guten” Ole Christian Veiby ligger tvåa i WRC3 och kan i händelse av en pallplacering passera ledaren Quentin Gilbert.

*
Tvärt emot vad ryktena sa så blev det ändå så att Kina fick en WRC-tävling redan 2016, första gången sedan 1999. Detta sedan FIA beslutat utöka serien med en tävling från årets 13 till 14 till nästa år. Dessa 14 är i alfabetisk ordning, Argentina, Australien, Kina, Finland, Frankrike, Tyskland England, Italien, Mexico, Monte-Carlo, Polen, Portugal, Spanien, Sverige.
Den uppmärksamme ser då att Hayden Paddons försök att få sitt hemland Nya Zeeland att ersätta Australiens ganska hårt kritiserade rally, misslyckats. Teamen och i synnerhet Citroén är kritiska till att utöka WRC-meden deltävling. Yves Matton har till och med förklarat att detta kan äventyra fransmännens deltagande i WRC, så pressad är budgeten. När man nu dessutom kört hem WTCC-titeln är det kanske inte helt osannolikt att man i Paris bestämmer sig för att lägga sina tävlingseuro på racing istället för rally menar Matton. En utveckling som jag inte tror någon i ”vår” bransch vill se…
Nu har kalendern också antagits utan datum så om det blir final ”down under” eller i Rally Wales är oklart. Likaså Kinas tävlingsdatum, men rykten påstår att augusti är tänkt månad för Rally China om det nu blir verklighet vill säga. Beslut fattas av World Motor Sport Council inom en vecka.

*
Andra beslut som fattades i Paris var även att WRC-åkare som startar om enligt ”Rally 2-reglerna” i fortsättningen startar sist i gruppen. Ännu en grej Sebastien Ogier kan gnälla över till nästa år då hans enda ljusglimt i årets startordning har varit att ”brutna” förare startar först dag två och tre.
Vidare måste RRC-bilarna ”trimma ner” och använda samma turborestriktor som R5-bilarna och försvinner helt gör ”Production Cup” alltså det vi kallar Grupp N från WRC.

*
BloggATKONär vi ändå är i Kina och snurrar så vann Chris ”Atko” Atkinson senaste deltävlingen i Kinesiska Mästerskapet med en Prodrive-byggd Volkswagen Golf SCRC. 1 minut och 40 sekunder före Mark Higgins i en Subaru och som trea välkände österrikaren Manfred Stohl med R5-Citroén DS3.
Atko var inte ensam Golf-åkare hemmaföraren Chen Dean tog en systerbil till femte plats. Detta var australiensarens tredje seger på fyra försök inför nästa deltävling som körs i oktober.

*
Finns ”vän av ordning” även i Norge och nu har en sådan upptäckt att suveränen i Norska Mästerskapet han vann alla sex deltävlingarna, Eyvind Brynildsen kört med olaglig reklam på sin Fiesta. Eyvinds sponsor spelbolaget Betsafe har synts på både bilen och föraroverallen vilket är olagligt i norska tävlingar rapporterar tidningen Verdens Gang.BloggBryngelson1
I de internationella tävlingarna som Eyvind och svenske kartläsaren Anders Fredriksson kört är reklamen tillåten. Detta betyder att Ford-åkaren skulle behövt strajpa om bilen mellan varje tävling vilket Eyvind menar är både kostsamt och jobbigt. Han menar också att han hela tiden trott att det var okej med reklamen då reglerna gäller tävlingarna i ”Norges Idrettsforbund” där märkligt nog inte ”Norges Bilsportforbund” ingår.
Jag försöker följa reglerna, säger Eyvind till VG.
Den norska lotteritillsynsmyndigheten kände inte till den ”olagliga” reklamen men konstaterar att om så är fallet har han brutit mot förbudet mot att marknadsföra pengaspel som inte är tillåtet i Norge. Vad för efterräkningar som Eyvind har att vänta, om det ens blir några framkommer inte i artikeln.
Däremot avslöjar norske mästaren som trots sina 27 år har 45 internationella tävlingar i ryggen, att till nästa år förbereds en WRC2-satsning och då med samma sponsor. Sju tävlingar hoppas Eyvind kunna köra till nästa år i WRC2, lika många som får räknas i sammandraget. På frågan om han även ska köra NM och försvara titeln svarar han lite svävande.
Vi får se…

*
Gott om plusgrader och snön känns långt borta men så ser man inte på det i Torsby där MK Ratten är i fullgång med planeringen av Finnskogsvalsen den 16-17 januari 2016. Tävlingen kommer då att ingå i VOC Mekonomen Rally med både Sverigeserien och Vinterserien. Totalt sju sträckor på 12,5 mil är planerat och årets försök med frivillig shakedown blev både populär och lyckad. Under fredag eftermiddag, innan besiktningen och anmälan öppnar, kommer förarna även till nästa år att erbjudas shakedown.

*
Nu får jag hem och fundera på tipset till Rally Uppsala i morgon. Som vanligt svårtippat men har ändå en positiv känsla att det ska bli en fullträff så här i elfte timmen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *