WRC Rally GB i ”kris”, tipset inför SSR, fler borde kört i Tingsryd, V8-Lindberg fortsätter, svenskar i Tyskland och Ekström dubblar!

Vet inte riktigt vad det är som händer just nu i WRC och då på den ekonomiska sidan. Redan har Australien och Polen flaggat för att ekonomin inte är på topp och nu följer även britterna med. Anledningen till att WRC Rally GB nu också nämns i sammanhanget är en chockhöjning av avgiften från National Resource Wales för att man ska upplåta vägar till rallyt. En ökning på runt 90 procent är mer än vad arrangörerna tål och när gällande avtal går ut den sista maj, uppståren brydsam situation. Nu gäller det inte bara WRC utan de nya kraven gäller alla rallytävlingar i Wales.BloggWales
Trots krisen planerar arrangören att inom kort presentera bana för Rally GB och då ser man att hundra procent av denna körs på ”NRW-roads”. Lite märkligt är att deras motsvarande skogsorganisation i Skottland och England nöjer sig med en blygsammare höjning, 0,7 procent i jämförelse med 90.
Colin McRaes gamle kartis Nicky Grist är en i arrangörsstaben och menar att höjningen är totalt orealistisk och om den går igenom, i praktiken ett stopp för sporten.
Redan nu finner många förare att anmälningsavgiften är för hög och då behöva mer än fördubbla på grund av NRW:s höjningar skulle gör att kostnaderna går ” through the roof”!
Grist berättar även att beräkningar gjort som visar att rallyt tillför runt 150 miljoner kronor till Wales, pengar som nu kan gå förlorade.
Nu har jag inte full koll på hur dyrt det är att återställa vägar i Wales men NRW hävdar att det under 2015 kostade runt åtta miljoner kronor att laga vägar efter rallytävlingar. Samtidigt betalade arrangörerna in ungefär halv summan i avgift och det är den skillnaden som man nu vill öka med för 2016. Inte bara i Sverige som rallysporten får det allt tuffare, samtidigt som debatten bland aktiva handlar om vilka häftiga bilar det ska tävlas med framöver…

*

Johan Gren och Mats Jönsö, Hässleholms MK i Sliverkongen

Med klasserna Trimmat 2WD och Trimmat 2WD J-SM har jag nu gått igenom det mesta inför helgens South Swedish Rally. I klassen för de något äldre förarna ser jag faktiskt ingen som kan hota vinterns suveräner bröderna Söderquist, Tobias och Joakim och deras Toyota. Förvisso finns där utmanare, Kristian Johansson, Andreas Sjölander, Jan ”Janjan” Johansson samt hemmahoppen Johan Gren (bilden)och Mattis Olsson. Oj, höll på att glömma Pierre Fransson, Robin Sandberg (egentligen kunde jag nämnt de 15 första i startlistan) och Mikael Eriksson med Kit-car-Golfen.
Även bland juniorerna finns flera kandidater även om Pelle Willén är solklar favorit. Rätta mig om jag har fel, men för övriga åtta i klassen är det andra och tredje platsen som fajten står om.

*
Med detta kör vi SM-tipset.
Otrimmat 2WD J-SM
1. Erik Telehagen Peugeot
2. Jacob Jansson Ford
3. Daniel Röjsel Ford
Trimmat 2WD J-SM.
1. Pelle Willén Toyota
2. Niklas Karlsson Volvo
3. Jonathan Johannesson Golf
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Johan Holmberg (?) Ford
3. Christoffer Jacobsson Ford
Otrimmat 4WD.
1. Emil Bergkvist Mitsubishi
2. Joachim Carlström Mitsubishi
3. Algot Öberg Subaru
Trimmat 2WD.
1. Tobias Söderkvist Toyota
2. Mattis Olsson Toyota
3. Kristian Johansson Golf
Trimmat 4WD.
1. PG Andersson Skoda
2. Jerker Axelsson Subaru
3. Mats Jonsson Ford
Den här gången avstår jag att tippa SSRC-förarna som kör Sydrallyts fyra sträckor. Detta då jag inte riktigt förstått hur poängberäkningen sker då även förare i SM-delen ska kunna tillgodogöra sig SSRC-poäng. Men att Stoffe Nilsson vinner Sydrallyt är nog ställt utom alla tvivel.

*
Som van bloggläsare så ställde du kanske dig frågan varför tipset kommer redan i dag när South Swedish Rally inte startar förrän på fredag? Enkelt, mitt program är så att säga späckat med start i morgondagens Tingsryd Rallysprint, #38 på Silver-Voc:en och då finns där inte tid för bloggskrivande innan SSR-starten på fredag.
Förstår om arrangerande Ryds MK är lite besviken på antalet anmälda till Tingsryd sprinten, strax över 60 bilar är på tok för lite. Om man jämför med Hässleholms GP som kunde räkna in mer än det dubbla är det snudd på ”tjänstefel” att inte köra i Tingsryd som jag ser det. Så klart är det en extremt illa vald dag, bara fyra dagar efter HGP som ställer till det. Förstår faktiskt inte varför man så envist håller fast vid Kristi Himmelsfärdsdag trots att det innebar att man kom för nära ”Nordens största rally på asfalt”. På kuppen har man missat en del av de vanliga asfaltåkarna och tråkigt nog även en del danska fortåkare. Dessutom försvann två riktiga segerkandidater i söndags, SMK Hörbys Robin Svensson med hål i växellådan på sin Peugeot och Mats Lundahl, Svedala med trasig framvagn på BMW:n.
Men vi som kommer till Tingsryd för att köra kommer säkert att få lika kul som publiken. Första start är klockan 12.30, ”don´t miss to be there”!

*
I dag kom där besked från Polestar att man slutar köra V8-racing i Australien efter den här säsongen. Mästerskapet som är landets största har sett Volvo nu i några år och genom Garry Rogers Motorsport som skött bilarna. Att Polestar/Volvo engagerat sig i WTCC spelar så klart en viss roll i beslutet. Nu har man inte gett upp hoppet ”down under” utan menar att det finns chans Volvo fortsätter även 2017 men då som ”privatteam”. Redan ryktas det att Gary Roberts Motorsport förklarat att man fortsätter ”to race Volvo” även 2017 och då med Volvo Cars Australia som partner.

*
BloggLindbergI elfte timmen blev där även en ratt över för regerande mästaren i V8 Thunder Cars, Vankivas Mattias Lindberg. Samma klass som 2015 men nytt team och nu är det Bryntessons som får ta del av Mattias snabbhet. Redan i helgen är det premiär för ”vee-åttorna” och då kör Mattias Ford Mustang.
Premiären ”Vårracet” på Mantorp Park bjuder på massor av racing och stora startfält – mer än 200 bilar är på plats för att delta. Förutom huvudattraktionen V8 Thunder Cars bjuds det även på Sportvagnsmästerskapet, SSK-serien, Ginetta, Radical, Superkart och den nya popklassen i svensk motorsport, Legends Cars.

*
BloggTomMycket på gång i Tyskland till helgen, bland annat körs svenskvänliga Rally Sulingen som tredje deltävling i ADAC Opel Rally Cup. Här kommer då Hörbys Tom Kristensson med nyriktad Adam efter avåkningen senast. Med Timmy Berntsson vid sin sida är han revanschsugen efter den oturliga ”daten” med det tyska trädet. Även Pontus Åhman är på plats.
I R2-klassen gör Mats Andersson/Jörgen Jönsson andra utlandsstarten med nya Opel Adam och enligt Mats blir han mer och mer vän med den lille snabba rackaren.

*

Ralley Cross-Test, Hockenheim, Deutschland, 30.03.2016 +++ www.hoch-zwei.net +++ copyright: HOCH ZWEI +++

Vid sidan av detta så är det FIA World Rallycross Championship i Hockenheim och där Mattias Ekström kan konstatera att för första gången leder EKS-teamet ”2016 World RX Teams’ standings”. En svettig helg för Ekström då det samtidigt körs DTM.
Att köra bägge serierna samtidigt är en stor utmaning och jag älskar sådana, avslöjar han.
En annan som haft det svettigt är kocken Jonas i ”hospitality-tältet” som jäktat från Stockholm där han fixade käket till Kung Carl-Gustafs 70-års fest.

*
Ingen Motorbloggen torsdag men om tid finns, kommer det kanske en fredag förmiddag. Om inte, blev inte allt för besviken då ses vi på lördag istället…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *