Tidemand aktuell för WRC i Toyota, ”Kajto” vassast på hemmaplan, analys över Kullingstrofén, Mikaela ”OK” och Rally Kadett i folkrace!

BloggToyotaNu börjar det röra på sig och idag avslöjade Tommi Mäkinen vilka han ser som tänkbara namn när Toyota gör WRC-comeback 2017. Till min stora glädje fanns Pontus Tidemands namn på listan som Autosport fick ta del av under en intervju med den finske rallyikonen. Listan innehöll även Ott Tänak, Esapekka Lappi, Teemu Sunninen och för mig ändå lite överraskande, Elfyn Evans. Enligt intervjun ska där tas beslut efter ADAC Rally Germany vem som får förtroendet och där Mäkinen inte har ensamt mandat att avgöra.
Vi ska diskutera detta med Japan innan några beslut tas, säger han
Mäkinen filosoferar också och ställer den retoriska frågan om man ska titta på 2017 eller titta på framtiden?
Det är bland annat detta vi ska diskutera mycket noga med Japan och därefter ta beslut!BloggTidemand kopia 4
Värmlands Folkblad har så klart intervjuat Tidemand och av honom fått bekräftat att han har vetskap att Mäkinen följer hans utveckling men ännu inte fått något konkret förslag. På frågan hur han ser på möjligheten att sitta i en Toyota 2017 svarar Pontus till VF.
– Vågar inte spekulera i det. Men det är ju vi tre, fyra förare i WRC 2 som är ett hett gäng och jag är medveten om att det är ett viktigt år.
Att kämpa mot två snabba finska WRC2-åkare är inte lätt som svensk men där visar även Pontus en lite filosofisk sida.
Jag hoppas att de kollar på den som förtjänar platsen och inte nationalitet.
Pontus berättar även att han ännu inte tittat så långt som 2017, fortfarande återstår fler viktiga tävlingar och WRC2-medalj är det han fokuserar på.
En som hela tiden nämnt i sammanhanget är Juho Hänninen som senast satt i Hyundai och nu agerar testförare hos Mäkinen. Hans position för 2017 verkar dock osäker och istället lyfter Mäkinen fram hans goda sidor som testare. Nu kliver även Mikko Hirvonen in i testlaget men där Mäkinen dementerar att han skulle vara aktuell som förare 2017.
Mikko är helt fokuserad på cross-country rally så enkelt är det…
Mäkinen bekräftar också att man kommer att börja med två WRC-Yaris 2017 även om infrastrukturen i teamet är gjord för tre bilar, men detta ändrar inte planen.
Jag menar att det är enklare att börja med två bilar och sedan komplettera med en tredje senare på säsongen, berättar Mäkinen.
Planen är att 2017 är ett läroår och först året därpå ska man vara med och slåss om VM-guldet men på frågan vad målet för 2017 blir tillägger Mäkinen.
– Så klart vill vi se pallplatser mycket snart!

*
BloggKajtoI helgen är det dags för ERC i polska ”25 Rally Rzesow” och med årets klenaste startfält, bara 36 anmälda till EM-delen medan de nationella klasserna ökar på med ytterligare 60 bilar. På dagens shake down satte Kajetan Kajtanowicz snabbaste tid men bara en halv sekund före regerande polska mästaren Lukasz Habai, båda i R5-Fiesta. Nästan två sekunder efter var Bryan Bouffier som kör en Citroén DS 3 R5 och där den stora frågan är om man i Paris lyckats lösa problemen med växellådan. Inte minst Emil Bergkvist lär vara nyfiken på resultatet efter den här polska deltävlingen. Om Bouffier får ett problemfritt rally kanske Emil också sitter i den vassare EVO-varianten framöver…
Bäst 2WD var Nikolay Gryazin men det var tunt i leden då Junior-ERC inte har helgens tävling i sin kalender.

*
BloggFrank ToreEn glädjande ERC-nyhet kom i dag när norske R5-Fiesta paret Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen bekräftade att man gjort klart för start i näst sista deltävlingen litauiska Rally Liepaja 16-18 september.

*
Mikaela Åhlin Kottulinsky drog på sig vad hon trodde var en tuff förkylning på vägen hem från Red Bull Ring. Helt fel istället hade Mikaela dragit till sig elaka streptokocker i halsen och blev inlagd på sjukhus i Karlstad. Nu har Mikaela fått lämna sjuksängen och läkarna har gjort tummen upp för nästa tävling för ADAC GT Masters Nürburgring.
Jag är kanske inte världens starkaste Mikaela just nu men jag kan lova er alla att jag är den gladaste och näst gladast är min kollega Marco när läkaren skrev ut mig i tisdags, berättar Mikaela.
BloggMikaela

Så grymt peppad att visa alla att jag är värd att satsa på eller som man senast skrev i en artikel om mig, -Ge mig lite tid så blir jag bäst”
32 team på startlinjen med 64 förare kommer att ta plats på Nürburgring och då med Mikaela som en av dessa.

– Knoppen är laddad nu gäller det bara att kroppen hänger med, avslutar hon.

*
BloggKullingDet har gått höga svallvågor efter Kullingstrofén på Facebooks kommentarsfält och då tråkigt nog inte om hur bra tävlingen egentligen var. Istället har det handlat om ”avåkarsvängen” på sträcka 2 och ett kort parti på sista sträckan som blev lite sönderkört. Vad gäller ”avåkarsvängen” konstaterar tävlingsledare Conny Hansson efter noggrann analys att där var mer än en sak som gick lite snett. Bland annat åskådarnas uppträdande föranleder Conny att reagera.
I år har vi haft ett jätteproblem med publiken, både gentemot boenden där man klättrar in i trädgårdar, stjäl stolar/bord, och kräver att få låna toaletten, berättar Conny och fortsätter.
Man lyder inter funktionärer, skräpar ner, går och uppehåller sej i växande grödor, kör bil på betesvall, parkerar på vall plus det nya fenomenet 4-hjulingar som kör överallt till och mot färdriktningen på SS under tävling.
I den numera berömda kurvan har man försökt analysera vad som hände bland annat att genom att vara ute plats, frågat ut funktionärer/åskådare och tävlande för att få mer klarhet. När publiken vällde in till kurvan åkte Conny själv dit för att kolla så att allt var OK före första tävlande.
Jag var på plats när föråkarna åkte och då för att kolla publikplaceringen och flyttade på ett antal i utgången av nästa höger och påtalade noga att ingen fick sitta ner när det kommer bilar. Fick dessutom OK på detta från publiken, jo pyttsan när den blå Hondan snurrar in i publiken är det två som sitter men hoppar undan, medan två stolar blir mos…
Conny är som man förstå mycket bekymrad över hur publiken uppträdde på platsen när förarna åkte av, jubel, applåder och hånskratt hör knappast hemma i det här sammanhanget. Nu reser han också ett intressant förslag för att i framtiden undvika att liknande saker händer.
Jag vore förvånad om det gjorts en mer ingående analys om varför allt hände som den vi gjort. Har tidigare föreslagit en haverigrupp av ”utsocknes” som ser platsen med andra ögon än vi själva, förklarar Conny.
En mycket intressant tanke med en ”haverikommission” som kan analysera och i framtiden kanske förhindra att rallybilar staplas ovanpå varandra i samma kurva. Något för ”nya” Rallyutskottet att fundera på…
Detta var ”Del 1” på gnället i Kullingstrofén konstaterar Conny irriterat och går över till ”Del 2”.
Vi har även fått på pälsen för att SS 5 höll dåligt vilket jag vill påstå är mest gnäll. Hoppar man på krön och sprätt så att det slår i botten och stötdämparfästen far upp i huven kan detta inte vara vägens ”kvalitet” som är fel, menar han.
Conny berättar att det gnälldes redan efter 50 bilar på att den fem kilometer långa förbindelsevägen med gräs i mitten var ”riktigt dålig”.
Konstigt då att förarna allra längst bak uttryckte sig precis tvärtom och som exempel slutade startnummer 155 i C-förare 2WD åtta totalt bland alla 2WD-bilar och 15:e totalt på SS5, avslöjar Conny.
Detta menar jag, bevisar att det gick ganska bra att åka den ”dåliga” sträckan.
Han berättar också att där det var allra mest sönderkört var där det genats kraftigt och då även ner i ett ”surhål”. Vägen som det inte kördes på, var däremot bra men diket så klart  sämre. Conny avslutar med att bekymra sig över hur dåligt viss rallypublik numera uppträder och nya grepp krävs menar han.
Trafiken på sträckorna börjar redan kl 04.30 och vi har nu diskuterat att avlysa redan från kl 18.00 på fredagen!
Onekligen ett svårlöst problem med ohyfsad publik, samtidigt som alla arrangörer vill ha mycket folk i skogen är det omöjligt att blunda för alla problem som det för med sig.

*
Med exakt en timma kvar av anmälningstiden till SMK Örkelljungas RS-tävling ”Skyttesvängen” är nationen blå i ansiktet efter att ha hållit andan länge. Ännu har inte Roland Brorsons anmälan trillat in…

*
BloggKadettFick ett brutalt uppvaknande i förmiddags, Jens Persson var på Svampabanan och kollade på Tomelillas 3-dagars tävling. Skickade då över en bild på en Opel Rally Kadett i folkracekostym. Ni läser rätt en Rally Kadett i folkrace vad händer närmast? Kebakhak i Hörby Kyrka, mexitegel på Stockholms Slott ni förstår och kanske även fullt möjligt om man kan ta en Rally Kadett till folkrace så? Klassen över majestätsbrott om ni frågar mig…

*

Dagens bilder: Skoda Motorsport- ERC.com-Mikaela Åhlin Kouttlinsky- Henrik Åkeson-Jens Persson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *