En WRC-bil i Snapphanerallyt så här långt, RM för klassiker en tunn soppa och tufft rallyrykte…

En enda WRC-åkare är anmäld till nästa deltävling i Rally-SM, Snapphanerallyt 9-10 augusti. Eddie Hörbing är ensam om att ha hittat ”enter-knappen” med fyra dagar kvar av anmälningstiden. Självklart dyker där upp fler i klassen, skulle bli ytterst förvånad om varken Ramona Karlsson, Mats Jonsson, Ingemar Svensson eller Hans Gustafsson är sugna på fler SM-poäng…
Överhuvudtaget är det trögt med folk till Hässleholms MK:s ”årliga” SM-evenemang, så här långt bara 29 anmälda. Där ingår då även en handfull föråkare plus åtta klassiker som kör om RM, alltså inte ens tjugo anmälda i SM-klasserna. Vet inte riktigt vad denna nymodighet beror på, detta att man inte ska anmäla sig förrän i sista minuten? Finns där någon som kan informera mig om vad man som förare tjänar på detta? I min värld så vet den absoluta majoriteten vid det här laget om att man ska eller inte ska köra i Hässleholm, så varför vänta med anmälan? Jag förstår inget, såvida inte skälet är att förstöra nattsömnen och skynda på ett magsår för de hårt prövade i tävlingsorganisationen. Å andra sidan vad tjänar man som tävlande på detta…
Trist är att RM för klassiker inte på långa vägar blivet den succé som man hoppades på när RM i år skulle samköras med Rally-SM. Tror inte där har varit över dussinet klassiker i någon av deltävlingarna vilket är åt h-e för få om man även i framtiden ska få möjlighet att tävla om RM som jag ser det!

*
Det var rutinerade co-drivern James McIntosh som omkom i Rally of Queensland sedan föraren, första seedade Grant Brecknell tappat kontrollen på de hala vägarna (det är vinter i Australien nu) på parets Subaru. En fullfartsrullning blev resultatet och där co-drivern omkom så gott som omedelbart. Även Brecknell är mycket svårt skadad och vårdas på intensivavdelningen på sjukhuset i Brisbane.

*
Äntligen fick Mattias Ekström till en fullträff i DTM och genast skulle man då dj-las med honom. Segern fråntogs Mattias på grund av att han brutit mot parc fermé-reglerna, vilket nu överklagats av hans team. Nu blir det ”juristerna” som får avgöra vem som vinner deltävlingen på Norisring, är det då inte enklare och justare att göra detta ute på banan?

*
Har fått mig ett rykte till livs som om det stämmer, kommer att ”ställa till det” för de sydsvenska rallyåkarna. Ännu har jag inte haft möjlighet att kontrollera sanningshalten i ryktet, men det kommer. Så mycket kan jag ändå skriva, att om ryktet stämmer förbleknar allt tjafs om snabba eller dåliga vägar, rätt eller fel i noterna och annat som ständigt verkar uppta rallyåkarnas tid. Detta blir i så fall frågor på marginalen, istället blir frågan mer eller midnre om sportens överlevnad, åtminstone som den ser ut  idag som hamnar i fokus. To be contineud…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *