En halv miljon kronor fördelas mellan SM-åkarna, J-WRC-trea kan bli förste turk med Rally1, Henning S. har landat på fötterna och siktar på nytt ”NM-Gull”, KRC med två tävlingar i Sydsverige 2025, sämre i Västra och Opel-ikoner på träff…

Idag presenterade Rally SM ytterligare information om säsongen 2025 och då för första gången på många år, stora prispengar att tävla om förutom medalj och ära. Det är nya däckleverantören Hankook som står för 500 000 kronor plus även 110 däck att delas ut till SM-åkarna. 

200 000 kronor av prispengarna är öronmärkta till juniorerna i JSM Standard. Beroende på hur många juniorer som kommer till start i mästerskapet under 2025 kommer antingen hela eller delar av summan att delas ut, berättar Styrgruppen. 

Eventuella prispengar som inte delas ut 2025 kommer att överföras till 2026. I JSM Standard tävlar juniorer från 18 år till och med det kalenderår de fyller 24 år, samt ungdomar från 16-18 som klassat upp till C-licens.

Minst 15 ekipage som startar under året krävs för att pengarna ska delas ut, blir det färre så halveras summan. Skulle det bli så få som under fem bilar delas 50 000 kronor ut. 

Resterande del av prispengarna kommer fördelas mellan kvarvarande fem SM- och JSM-klasser. Där kommer prispotten vara 55 000 kronor i Internationella 4WD, Nationella 4WD, Standard och JSM 2WD. I klassen 2WD kommer prispotten att vara 75 000 kronor. Av den totala prispotten på en halv miljon kronor avsätts 8 000 kronor till ett specialpris där en jury utser mottagare. 

Foto: Kristian Lindberg

Förutom juniorerna väljer även Styrgruppen att fixa morötter åt 2WD-klassen som oftast utgör ryggraden i SM.

Den tvåhjulsdrivna klassen är den absolut största i Rally-SM, ofta med upp mot 50 ekipage till start i varje deltävling. På grund av dess betydelse för mästerskapet har Svensk Bilsport beslutat att lägga merparten av prisdäcken i just 2WD. Där topp åtta i mästerskapet belönas med totalt 50 däck till ett totalt värde av upp till 175 000 kronor.

Mer utförlig information finns på Rally SM:s hemsida och där även att nya RM-klassen för VOC/Grupp E även får del av Hankook-kakan, 24 däck till ett värde av 80 000 kronor.

*

Blir Ali Türkkan först från Turkiet att tävla i WRC med Rally1 bil? Helt omöjligt är det inte och efter en test i samband med sponsoraktivitet hos M-Sport började det planeras. Med sina sponsorer Red Bull, Castrol och Ford hoppas han kunna få till ett par starter under 2025 med Puma Rally1. Nu var det en kort test bara runt fyra mil där Türkkan helt naturligt inledde försiktigt. 

Den första körningen ganska långsam för att vänja mig vid bilen, förklarade 25-åringen.

Foto. M-Sport

Puman var utan hybrid där gästen började med att åka med Grégoire Munster för att ge känslan av skillnaden mot turkens vanliga Fiesta Rally3. Dock menade han att skillnaden inte var lika enorm som han trott.

Du känner inte att det går så snabbt eftersom du sitter väldigt nära vindrutan och upplever inte farten men från utsidan är det galet, men inuti är det ganska likt jämfört med Rally2 enligt mig, förklarade Türkkan till DirtFish.

Ryktet säger även att årets överlägsna vinnare av Junior WRC, estländaren Romet Jürgenson är aktuellt för test av Puma Rally1. Han fick ihop nästan dubbelt så många poäng som Türkkan som slutade trea i Junior WRC. Detta kan innebära att i de tävlingar där Romet inte kör i WRC2 med ”prisbilen”(Ford Fiesta Rally2) så kan han dyka upp hos de ”stora grabbarna”. Lite intressant är att det bara är M-Sport som verkar ha dörrar lite på glänt för att släppa in nästa genration till WRC. Passerat dessa dörrar har som bekant redan Martins Sesks gjort med två Puma-starter i år. 

*

Henning Solberg har alltid stått i skuggan av lillebror Petter och har till exempel bara haft en knapp handfull kompletta säsonger i WRC. Ändå har det blivit 133 starter i WRC för 51-åringen som även hamnat på pallen sex gånger. Trots de senaste årens betydande ekonomiska problem har ändå Henning lyckats hålla karriären vid liv. För två år sedan beslutade norsk domstol att han skulle betala över fyra miljoner kronor till en f.d affärspartner. Till slut lyckade Henning skaka fram pengar och fick därmed behålla släktgården. 

Nu har han vänt blad och gjorde i år en imponerade comeback i Norska Mästerskapet i Skoda och med sin trogna co-driver från Österrike Ilka Minor vid sin sida. Efter 21 års frånvaro blev det ”gull” för Henning och Ilka och nu vill han försöka försvara titeln 2025. Sponsorerna har hitta tillbaka och ratterbjudande saknas inte berättar Henning för norska Parc Ferme. I år var det ungerska Topp-Cars som stod för Skodan som gav två NM-segrar och nu hoppas Henning att samarbetet ska fortsätta. Lite kul är att han aldrig träffat teamchefen utom genom mobilen. Likaså är kontakten före rallyna lite udda.

Kommer bilen eller inte? Så plötsligt dyker två mekaniker upp  medan jag har en väska med stötdämpare som de monterar. Vi justerar stolen lite och sedan är det dags att köra, förklarar Solberg det ovanliga arrangemanget hos Parc Ferme.

Inför kommande säsong är han mer taggad än någonsin och dessutom mer optimistisk. 

När jag kört en säsong får jag tillbaka känslan och vet hur  sträckorna ser ut, så det är faktiskt kul att komma igång igen!

Foto: Tommy Svensson

Henning har ett digert cv vad gäller bilar han tävlat med under sin snart 30-åriga karriär, Toyota Celica/Corolla WRC, Subaru, Ford Escort/Focus/Fiesta WRC, Mitsubishi, Peugeot 206/307, Skoda samt de senaste åren enstaka starter med Citroén. Att han inledde med Volvo 240 1995 måste vara preskriberat…

Foto: Tommy Svensson

*

Även om det inte är riktigt samma sug inom Klassiska Rallycupen som för tio-femton år sedan så lever föreningen i som man säger, högönsklig välmåga. Strax över 130 medlemmar under 2024 och årets sju deltävlingar har oftast varit välbesökta. I klassen för de äldsta bilarna (KRB)slutade Amazon-föraren Per-Henrik Hedberg, Söderhamn som vinnare före märkeskompisen från Sala, Anders Frisk. Trea med Saab Sport blev Ludvikas Jan-Erik Eriksson.I klassen för nyare bilar (HRB) blev det förvånande nog inte Volvo 240 i topp utan först som trea slutade Hällefors Ingvar Nilsson. Istället blev det Saab-seger med Tommy Wikström, Fagersta före Hans-Åke Persson, Grangärde och Opel Ascona. Kul att två av nästa års fem tävlingar hamnar i de södra delarna av landet, i maj körs ”Badhotelletrallyt” i Tranås och detta den 17 maj. Så här långt ser det ut som final i Vetlanda och ”Rally Vetlanda” den 27 september.

25 januari SMK Hälsinge/Hälsinge rallyt

1 mars Örnsköldsviks MK/Örnskölden

17 maj Tranås/Badhotelletrallyt

31 maj MK Tierp/Rally Uppland

27 sept. Vetlanda/Rally Vetlanda

Ytterligare tävlingar på hösten lär tillkomma enligt klubbledningen.

*

Tråkigare för ”Västras Historiska Rallycup” som inte planerar för tävlingar under nästa år. Tunga spelarna i cupen, Jan Hagberg och Christer Nilsson tackar för sig och även all som kört i serien under 2024. 

Vidare skickar vi även ett tack till alla klubbar och funktionärer som hjälpt till att kunna genomföra cupen, utan er blir det inga rallyn,Kalle, som skött webben, tackar för en rolig tid.

*

Mer klassiskt, när det här Opel-gänget träffades för några år sedan i England skulle man absolut velat vara en fluga på väggen och bara sugit in allt som berättades. Ingen missar väl det svenska inslaget, Bror Danielsson längst till vänster i mittenraden.

Foto: Kräling

Utan att förringa Bror på något sätt, men bakom står en ännu större stjärna, dubble världsmästaren Walter Röhrl. Titlarna togs 1981 med Fiat 131 och så det som överskuggar allt, Opel Ascona 400 1982. Samma år vann den f.d biskopschauffören från Regensburg, Monte Carlo Rallyt. En seger som av experter (bland annat av mig) klassas som episk då Walter på de luriga och hala alpsträckorna slog Hannu Mikkola, Audi Quattro med nästan fyra minuter. Tuff tävling och lite skillnad mot nu förtiden, 299 startande där 160 aldrig nådde målet i Monaco.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *