Dagen efter WRC-finalen lämnar Toyota line up för 2025, Paddon vann ERC/APC men missade på hemmaplan, ”Standard” vill vara i SM-värmen även efter nästa säsong, VEC stöder barn med cancer och rätt datum för Rally Vetlanda.

”After Rally Japan” är något som hörts från WRC-teamen under hela hösten och det som ska komma efter WRC-finalen är hur deras line up för 2025 ska formeras. Först ut verkar Toyota vara som kallat till presskonferens dagen efter målgång alltså den 25 november 07.00 svensk tid. Några jordskred förväntas inte, Kalle Rovanperä har redan gått ut med att det blir full säsong och Sebastian Ogier kör utvalda tävlingar. Inget tyder på att Elfyn Evans tvingas lämna och samma sak med Takamoto Katsuta som är väldigt viktig för teamets image på hemmaplan.

Foto: Toyota Gazoo Racing WRT

Dock lite frågetecken kring Sami Pajari som förväntas säkra VM-seger i WRC2 på Toyotas hemmaplan. Detta i sin tur förutspås ge lite gräddfil till några starter med Yaris Rally1 parallellt med körning i WRC2. Här har även rykten velat placera Oliver Solberg och då inte enbart för WRC2 utan även inhopp i Rally1.

*

I helgen säkrade Hayden Paddon segern i Asia Pacific Championship ihop med Jared Hudson med sin tionde triumf i ”International Rally of Whangerei”.

18 sträckor på totalt 27 mil grusväg var det som skulle avverkas och där var ”The Kiwi” över fyra minuter före Ben Hunt, Skoda. Tidigare i år vann Paddon för andra året i rad ERC, då ihop med Johan Kennard men trots alla framgångar missades seger i NZ-mästerskapet. Här vann istället Ben Hunt mycket på grund av att Paddon missade första deltävlingen.

*

Även om ”Standard” blev kvar som SM-klass i rally även 2025 för de som är 24 år eller äldre, är många fortfarande oroliga och långtifrån nöjda med att man från 2026 enbart ska tävla om Riksmästerskapet (RM). Istället har SBF/Styrgruppen valt och det är ändå positivt, att peka ut klassen som drivbänk för juniorer som vill tävla lite högre än enbart i DM. Ändå har de som valt att tävla med Grupp F-bilar svårt att svälja att man hamnar utanför SM-värmen, med motiveringen att klasserna i Rally SM måstet begränsas. 

Foto. Håkan Vemhäll

Här lyfts fram ungefär lika stora sett till antalet startande, Nationella 4WD som SM-arrangören låter fortsätta trots att det i klassen enbart tävlas med olika Mitsubishi-bilar. Många menar att klassen borde slåss ihop med ”Internationella 4WD” och därmed skapa en enda 4WD-klass. Inte så svårt att förstå tanken och som även jag delvis delar, men det är enkelt att konstatera att klassens bilar inte vore konkurrenskraftiga i jämförelse med R5/Rally2-bilarna.  I årets SM-tävlingar har bästa Nationella 4WD placerat sig som följer 9-15-8-9-7-5. Tittar man på detta är det inte svårt att förstå protesterna från klassens deltagare som skulle bli ren utfyllnad utan större chans på pallen.

Fick ett mail häromdagen från en av de som tävlat i Standard sedan klassen fick SM-status och som gjort en jämförelse med hur det ser ut för de som tävlar med längdskidor. I Rally SM är det inklusive juniorerna sex klasser där medaljer delas ut. Hos de som föredrar skidor på längden, är det nästan det dubbla och som det påpekas.

Har aldrig hört någon i SVT:s Vinterstudio som stönat över ”alla dessa klasser”, istället är rösterna i falsett oavsett om det är 10 km, 50 km eller olika stafettlängder!

Onekligen ligger det en del i detta och det går även att jämföra med simning, ute/inne, kort/långbana, bröst, medley, fjäril och ryggsim. Vad gör till exempel Svenska Simförbundet för att minska klasserna? Uppriktigt så vet jag inte vad som vore negativt för SM om ”Standard” blev kvar som egen klass. Det enda jag kan hitta är att startfälten skulle bli mindre, men det kan väl knappast kallas positivt. Än bättre om klassen öppnades upp även för VOC, då hade säkerligen antalet deltagare fördubblats. Räcker att kolla på Volvo Euro Cup som i 2025-premiären nu är uppe i 61 anmälda varav över hälften teoretiskt sett, även skulle kunna vara med och kämpa om SM-medaljer… 

*

Mer Volvo Euro Cup där grundaren SMK Hörbys Ted Malm varit väldigt öppen med sin cancersjukdom. Förutom en starkt brinnande låga för VEC har Ted även samma engagemang när det kommer till att stötta cancer och då främst genom #FkkCancer.

Med hjälpa av cupens samarbetspartners och cupdeltagarna kommer det därför att delas ut en summa pengar till lokala barncancergrupper.

Detta är ett arbete som vi är oerhört stolta över då vi som  cup visar att EN kan inte göra ALLT men tillsammans så kan vi absolut göra skillnad, menar Malm.

För dig som vill vara med och stötta innan prisutdelningsceremonin så kan ni beställa våra #FkkCancer dekaler där vi donerar 100% av summan till detta projektet.

*

Ett fel smög sig in i gårdagens kalender för Klassiska Rallycupen 2025. Det var ”Rally Vetlanda” som även ingår i Bilsport Rallycup fick fel datum efter att en flytt gjorts. Ny dag för Vetlanda RRC:s tävling är den 4 oktober därmed undveks kollision med Hässleholms ”Temahallen Grussprint” som körs den 27 september.

2 svar på “Dagen efter WRC-finalen lämnar Toyota line up för 2025, Paddon vann ERC/APC men missade på hemmaplan, ”Standard” vill vara i SM-värmen även efter nästa säsong, VEC stöder barn med cancer och rätt datum för Rally Vetlanda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *