Ville sig inte för Klara A. , Kristoffersson tog sitt sjunde VM-guld i Istanbul, Ungdomsåkare imponerade i mörkret, bör rallyklasser ha samma namn, J-SM för ”Standard” kör fyra tävlingar 2025, Neuville snabb i hybridlös Hyundai, SRC avslutat för 2024 och en småländsk rallyprofil har lämnat oss.

Att de skånska tummarna hölls för CE Dealer Team/SMK Hörbys Klara Andersson i World RX-finalen i Istanbul hjälpte föga. I lördagens tävling nådde aldrig Klara final till vilket en krånglande PWR-bil bidrog. Idag började det bättre och i sin semifinal hade Klara ”pole position” vilket gjorde att man i soffan kände, att nu är hon på gång.

Foto: CE Dealer Team

Men starten gick sådär och det man kände genom tv-rutan var att bilen inte verkade leverera tillräcklig med kraft, då konkurenterna bara drog ifrån och i mål var #12 sist och återigen missades finalen. Därmed förbättrades inte den sjätteplats hon hade redan före finalen. 

Foto: CE Dealer Team
Foto: qnigan

I går säkrade Johan Kristoffersson sin sjunde VM-titel och detta redan före eftermiddagens finaler. Istället blev det teamkompisen i KMS-Horse Powertrain Ole Christian Veiby som fick jubla högst när han tog sitt livs förs VM-seger.

Foto: qnigan

Underbart!

-Äntligen och vi var nära i Portugal och har haft bästa varvtid många gånger under året, förklarade en jätteglad ”OC”.

Om det var klang och jubel i den värmländska depån igår så var det mer dämpat i dag efter att OC missat chansen att köra hem VM-silver. Motorstopp i starten och sedan en trippelkrock när han var på väg uppåt innebar att det bara blev brons för honom. Trösten i dag var att KMS-teamet vann den delen före Hansen Motorsport och så klart att Johan Kristoffersson idag slutade tvåa.

Foto: World RX

Istället var dagen vikt åt finske Juha Rytkönen med sin ”Fossil-Hyundai” som ledde finalen från start till mål. Tvåa efter Johan slutade Timmy Hansen och fyra Kevin som alltså slutade tvåa i VM. Helgens tävlingar går väl inte till historien som de mest rafflande i VM:s historia och till detta bidrog så klart att bara nio bilar ställde upp i Istanbul. I klartext, bara tre förare som inte fick lov att köra final och med detta är säkerligen ingen speciellt nöjd. Att det behövs fler deltagare håller alla från KMS-Tommy Kristoffersson till fansen med om, men det är lite svårare att fixa i verkligheten. Finns ändå lite grundmaterial då det i Euro RX under året varit fler startande, 25 bilar mot 14 i VM. Rallycross har utan tvekan potential att bli ännu större då den som tv-sport med motorinriktning är svårslagen, kort, intensiv och ofta händelserik. Sedan  känns frågan om vilket bränsle bilarna ska drivas med lite ointressant…  

Att det skulle bli en vinnare i Södra Sunnerbo MK:s ”Mörkerrundan” med annan licens än A var inte så svårt att räkna ut med tanke på att det var kraftig slagsida mot B och C-klasserna.

Foto: Kristian Lindberg

Det blev långväga gästen och B-Förare Lucas Widnemark/Anton Persson tävlande för SMK Sala med Volvo 940 som körde hem den småländska DM-finalen. Duon var före totaltvåan och bäste A-förare Håkan och Anders Tagesson, Nybro på alla tre sträckorna vilket gav 12,1 sekunder i marginal upp till vinnaren.

Foto: Kristian Lindberg

Den stora skrällen i mina ögon var totaltrean Emil Karlsson/Patrik Berglund representerande hemmaklubben. Mindre än en sekund skilde mellan Ungdoms-åkaren och Tagesson vilket imponerar storligen. Nu kanske man kan påvisa att unge Emil har bättre mörkerseende med tanke på åldern och säkerligen spelar även en viss lokalkännedom in, men för mig är detta underordnat. Trots allt måste ”Standard Volvon” köras och det gjorde verkligen Emil. I likvärdig bil fick erkänt snabbe A-förare David Pettersson/Isa Kolmbäck, Asarum se sig besegrad med runt halvminuten. Blekingen fick trösta sig med klasseger och att bli tolva totalt. Återkopplar till totaltrea Emil som hade bra marginal till tvåan i Ungdomsrally, lite över en minuten skilde till Eddie Ramirez Eriksson/Agustin Ramirez Acosta, Nässjö och Polo.

Foto: Kristian Lindberg

Appendix K hade en Volvo 240 som vinnare och i den satt Martin Lindén/Rickard Forsell från Team Skogsåkarna. Tio sekunder skilde till Uddevallas Thomas och Magnus Thelin i VW 1302 S och på tredje plats, Krister ”Boalt” Johansson/Thomas Englund, Osby med Volvo 142.  Den som bäst hängde på totalvinnaren i B 2 WD var Asarums Henric Nilsson/Mikael Jönsson men deras vassa Volvo 240 var ändå 20,6 sekunder efter i mål. I motsvarande för C-förare var det småländsk duell där Nybros Casper och Niclas Johansson vann, 8, 6 före 244-kollegan Emil Karlsson/Anton Gejersson, Vimmerby. Övriga klassegrare blev, Oscar Hedberg/Roger Hedberg Kristdala MS (4WD) – Isak Arvidsson/Rasmus Johansson Gullabo RC (B-förare R1B) – Emil Degerman/Rasmus Bengtsson Älmhults MK (B-Förare R1A) – Vincent Johansson/Karl Stark Skillingaryds MK (C-Förare R1B) – Per Johansson/Tobias Wingårdh Kinds MK (C-Förare R1A).

Foto: Henrik Åkeson

De tre onotade sträckorna kring Traryd blev ändå mindre utmanande än förväntat med tanke på att hela tävlingen genomfördes med extraljus tända. Bara sex av de 58 startande tvingades bryta och av dessa enbart en, Kristianstads Jörgen Hildingsson/Ebba Larsson för avåkning.

*

En sak som irriterat mig länge och som fått nytt syre efter Rally SM:s förklaring att man måste banta i klasserna för att göra rally begripligt, även för ”icke -troende”. En sak som jag då menar borde införas ”ASP” är att i alla tävlingar benämns klasserna exakt lika. Till exempel kallas tävlande med GruppH-bilar allt från detta till ”2WD”,  ”Trimmat” och i SM, ”Nationella 2WD”. En annan benämning som jag klassar som helkorkad är att ersätta ”Standard” med för alla utanför de tätaste rallyleden obegripliga, ”1WD”. En rallyintresserade men icke nörd,  frågade mig med glimten i ögat.

Är detta bilar med bara tre hjul?

Mitt råd till landets SGA:er som träffas kommande helg är enkelt, städa upp i detta träsk och kom överens om samma namn för samma klasser i alla tävlingar över hela landet. 

*

Följer man lite sociala medier och debatten där så får man faktiskt en känsla av att det mesta som som Styrgruppen för Rally SM gör är bara skit. Skickligt att månader före 2025-premiären i Boden redan döma ut nyheterna, kan man åtminstone  inte vänta till nyårsklockorna tonat ut?

Foto: Kristian Lindberg

Mycket storm har det varit kring ”Standard” där det ett tag  skulle vara klart att klassen skulle skrotas som SM-klass redan 2025. Så blev det som bekant inte utan även nästa år körs det som i år. Däremot slipper Juniorerna i ”Standard” att köpa vinerdäck och för dessa blir det premiär i Älmhult med ”Silverratten” den 1-3 maj dit även resten av SM-fältet ansluter. Tre av de fyra deltävlingarna körs i södra delarna av landet,  ”Snapphanerallyt” i Hässleholm, 8-9 augusti. Final så i Blekinge och Olofström med South Swedish Rally den 12-13 september. Väldigt positivt att inte Styrgruppen glömmer bort ”framtiden” som i många fall hämtas från klasser som innebär mindre kostsamt tävlande. Ett bevis på detta är att 200 000 kronor i prispengar ska skingras efter SSR. Däremot har jag svårt att förstå varför juniorer i 2WD inte får samma chans att tävla billigare, utan tvingas köra hela serien. För mig vore det mer logistiskt att ”Junior SM” börjar för alla i Älmhult medan de som absolut vill köra alla sex tävlingar kan göra så i de vanliga klasserna…

*

Som den uppmärksamme noterat så saknas fortfarande en tävling i SM-kalendern efter att MK Tierp valt andra cuper än SM. Ihärdiga rykten gör gällande att man istället för att köra i Uppland nu försöker få till ett samarbete i Värmland med ”ERC Royal Rally of Scandinavia”. Här är nuvarande generalsekretare i SBF, Anna Nordkvist tänkt som ersättare till Glenn Olsson som lämnade sin post tidigare i år efter att han och rallyägaren inte riktigt delade samma syn på framtiden. Att få in SM-fältet i en EM-tävling är inget konstigt alls. Detta förkommer i många andra tävlingar utomlands, att även det nationella mästerskapet är med och kör delar av EM-banan. Utan tvekan hade ett samarrangemang varit ”win win”, SM kan rida lite på EM-statusen samtidigt som arrangören får större startfält och i slutändan mer klirr i den lite ansträngda kassan. Tänkt tid för EM i i Värmland lär vara månadsskiftet maj-juni precis som MK Tierp tänkte sig stå som SM-värd. 

*

Precis som jag misstänkte så testade Hyundai att köra utan hybrid i spanska ”La Nucia Rally” men bara i Thierry Neuvilles bil, Andreas Mikkelsen körde en ”riktig” Rally1 i20. Ska man döma av resultatet där WRC-ledaren vann alla elva sträckor, är det enbart en fördel att förpassa ”klimatprojektet” till skroten. Lika snabba bilar och samtidigt en stor kostnadsbesparing för team att plocka bort det ”gröna” från WRC.

Den tunga hybridenhetens effektboost kompenserades uppenbarligen av en lättare bil för Neuville. Någon målgång för honom och Mikkelsen blev det inte utan båda ”bröt” före rampen men då var belgaren halvminuten före norrmannen. Istället gick segern till Robert Virves med Skoda, dessutom försedd med ”SM-däcket” Hankook som även fyran Miguel Fuster, Citroen lagt på sina fälgar. Tvåan med mer udda Alpine A110 Rally RGT Jorge Sueieras Cagiao körde med Michelin och trean med Fiesta Rally2 Enrique Cruz använde Pirelli.

*

I går hade Svenska Rallycupen stor prisutdelning i festlokalen Safiren i Katrineholm. 150 gäster slöt upp för att hylla och fira en fantastisk säsong med fem deltävlingar.

Foto: Christer Nystrand

Falköpings David Nattsson och co-driver Sebastian Johansson stod som vinnare i fyrhjulsdrivna klassen där de tog emot pokaler, prischeckar och tavlor – precis som övriga åtta klassvinnare. I de Trimmade 2WD- klasserna fick André Nygren/Emil Olsson, Tobias Hult/Niklas Solenö och Alex Wikvist/Charlie Ekström hyllas som vinnare. För Appendix K sågs Tranåsföraren Roger Berglun /Andreas Haraldsson ta hem året seger. Otrimmade klasserna vanns av Daniel Suvala/Patrik Johansson och Hugo Landin/Jesper Nilsson i Grupp F. För Grupp E tog Linus Erixon/Mikael Nilsson och i Ungdomsrally var det William Israels/Rasmus Brunnkvist som stod överst på pallen.

I arrangörsledet vill vi åter tacka årets arrangörer Flens MS, Kolsva MS, Kullings MS, Vimmerby MS och Västra Östergötlands MK för fem fantastiska deltävlingar, berättar Jeremias Ericsson.

Lika stort tack till våra partners som varit med under året och bidragit till prisbordet, Tractive, MotorsportShopen, Pirelli/Apex, BMsport och Autoracing! 

Även om SRC-kalendern för 2025 är spikad är man inte rädd för att förändra berättar Jeremias.

Cupen har fått in tips och idéer från aktiva tävlande och team inför 2025, vi är öppna för fler funderingar, synpunkter och idéer under november månad, dessa kommer utvärderas och tas med till arrangörsmötet i början på december.  Då tar vi gemensamt med arrangörerna för 2025 beslutar om eventuella ändringar i regler och upplägg – samtidigt jobbar vi för att stärka prispotten rejält inför kommande säsong.

*

Fylls på i rasande fart i ”Finnskogsvalsen” den 18 januari och i dag finns 114 anmälda, alltså bara sex platser kvar innan max är nådd. Av dessa finns 55 i Volvo Euro Cup vilket får Ted Malm att jubla.

Helt fantastiskt och allt tyder på att vi lyckas nå 50 procent av startfältet. Dessutom just nu är 20 procent av dessa med annan flagga på bilarna än svensk. Vi har norrmän, tyskar samt österrikaren Oliver Rumpler mer kände Karl Rumplers son.

Ted lägger till.

Det är så in i helsikes gott att se att jobbet man lägger ner dessutom ger det resultat man önskar. Nu sätter vi fokus på att leverera en magisk prisutdelningskväll med 130 pers  i Linköping. 

*

I fredags nåddes jag av chockbeskedet att SMK Eksjö-profilen Peder Hadarsson hastigt gått bort. Svårt att ta in då Peder så sent som förra lördagen körde in som sjua i Novemberskölden i hop med Kim Gustavsson Westlund där Kristian Lindberg fick de allra sista bilderna på paret.

Foto: Kristian Lindberg

För mig är Peder intimt förknippad med ljusgul Opel Ascona B och de många gånger man fått njuta av hans ofta frejdiga körstil. Numera körde Peder Volvo 940 men spelar mindre roll, för mig är och förblir han Opel-åkare. Peder blev 53 år och lämnar ett stort tomrum efter sig hela vägen ner till Hörby…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *