Emil slutade strålande fyra i Schweiz, Tidemand leder i Kina, Gröndal/Walfridson toppar Lausitz, Stoffe bröt i Skänninge och Jari vann!

BloggEmilVilken prestation Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg har gjort i Rallye International du Valias, final i ERC 2015 när man kör in som fyra totalt i sitt allra första rally med en 4WD-bil. Så sent som i början av veckan hade Emil aldrig suttit i den R5-Peugeot 208 T16 som Opel Motorsport/Eurosport ställde till svenskarnas förfogande. Man tackade för förtroendet genom den här och jag tvekar inte att kalla det, fantastiska körningen. En i stort sett prickfri körning, två snurrningar dessutom i samma kurva är det enda jag hittat på problemsidan. Fast på sista sträckan började bilen kännas lite konstig i bakändan förklarade Emil vid sträckmålet.
Bilen var riktigt hal där bak och vet inte riktigt vad det är för fel?
När han samlat sig lite tackade han för den här chansen och tillade.
Jag hoppas att fortsätta med en R5:a och är så tacksam!
Nu hamnade Emil lite i ett vakuum där han hade runt minuten fram till trean Olivier Burri men med problemen på sista sträckan minskade avståndet till femman, hemmaföraren Gonon till 12,6 sekunder.BloggBreen
Det var annars Craig Breen som dominerade rallyt från första till sista sträckan och behärskade de luriga och bitvis extremt hala (mycket grus och lera på vägen) mästerligt. Slutar nu tvåa i ERC med den här sin fjärde seger under året.
En väldigt viktig seger för mig då teamet verkligen tog en stor risk när man gav mig den här extra chansen, konstaterade en glad irländare efter målgång och fortsatte.
Vår ”speed” har aldrig kunnat ifrågasättas, men allt det övriga kunde varit bättre under året…
Tvåa slutade Alexey Lukyanuk och så då Burri som trea. Showmannen och publikfavoriten Francois Delecour fick tråkigt nog ge sig på allra sista sträckan med sin Tuthill anmälda Porsche.

*
BloggPontusEfter dag två av Rally China Longyou toppar fortfarande Pontus Tidemand/Emil Axelsson med nya Skoda Fabia R5. En bil som väckte stor uppmärksamhet på serviceplatsen då detta var första framträdandet i det biltokiga landet. Rallyt har fortsatt att vara blött berättar Pontus.
Men vi har fortfarande haft en bra dag och varit snabbast på alla sex sträckorna och utökat ledningen.

*
Det blev Peugeot-seger även i avslutningen i Danska Mästerskapet med Rally Denmark Jylland. Christian K. Jensen tog hand om segern med en systerbil till Breen/Bergkvists R5:or och detta med god marginal till tvåan och mästerskapsledaren IB Kragh. Jensen som körde på hemmavägar var 37 sekunder snabbare än Citroénförare Kragh som ledde mästerskapet med fyra poäng inför helgens final. Med min uträkning borde andra platsen räcka till DM-guld för Kragh. Trea slutade Steen Andersen, men rejält avhängd, 1,19 efter toppduon.
Det svenska deltagandet blev så där då både Jacob Jansson i Fiesta R2 och Christoffer Storäng i en Escort fick ge upp på SS8 respektive 9. Min varning bet inte på Toby ”Roten” Jansson som var före Jan Sørensen i Opel Manta 400 och slutade trea. Bäste ”klassiker” blev Heino Meijer med Volvo 242 Turbo.

*
Med två sträckor kvar av ADMV Lausitz Rallye 2015 kontrollerar Anders Gröndal och Miriam Walfridsson det hela. Den norsk/svenska R5-Cittran har 1.12,9 till godo på tvåan och erkänt snabbe hemmaföraren Mathias Kahle i en ny Skoda Fabia R5. Trean Butvial i Mitsubishi har sedan 23 sekunder ytterligare fram till Gröndal. Annars började rallyt inte så bra för Gröndal som fick bromsproblem redan på fredagen.
Det dumma var att vi fick sätta tillbaka delar som vi redan kasserat, delar som vi vet inte är hundra procentigt friska, konstaterade Anders inför starten lördagsmorgon.
Lyckas man knyta ihop säcken på de två sista sträckorna blir detta Anders tredje seger i rallyt. Landsmannen och märkeskollegan till Gröndal, Gustav Arnt Olsen är åtta men hela 8 minuter efter.

*
Den kluriga poängräkningen i Svenska Rallycupen som enligt skrivningen kunde gett Stoffe Nilsson segern i cupen men inga prispengar behövde aldrig sättas på sin spets. Redan på första sträckan i Marknadsnatta hände något med transmissionen på Stoffes Subaru vilket innebar att han istället för pallen hamnade i ”Brutit-listan”. Istället fick äntligen Jari Saarinen allt att stämma med körningen samtidigt som WRC-Focusen höll ihop alla fem sträckorna. Totalseger och detta 23,8 sekunder före Skoda-åkande Anders Lundin. På tredje plats kom Joakim Längberg och som fyra rullade den äldre versionen av Adielsson in med Mats i förnamn.
I 2WD-klassen hade Jimmy Olsson och Daniel Damberg en tät fajt med sina 940:er och där till slut Damberg drog det längsta strået, men bara 1,2 sekunder före Storforsaren. Knallen i mina ögon kom på tredje plats där Tomas ”Lången” Pettersson med eftertryck visade att Ford Escort fortfarande har mycket att ge i rallyskogen och då inte enbart i ”Klassiker-klasserna”. Att vara 8,5 sekunder bak en högpotent 940 är väldigt imponerande, väldigt…
Måste även nämna SM-vinnaren Mattias Ledin som än en gång vann B-2WD med sin i sammanhanget tama R2-Peugeot. Klassegern var väl tämligen säker, men att köra in som sexa totalt, 05 sekund efter Damberg är oerhört bra gjort. Törs utnämna Ledin till en av våra tio bästa förare alla kategorier och på något vis vill jag gärna se honom ta sig an större uppgifter. Någon borde sätta honom i en ännu potentare bil och detta i t.ex ERC, en mer lämplig arvtagare till Emil Bergkvist hos Opel Motorsport är i mina ögon svår att hitta.
Var lite tunt med ”skåningar” i Skänninge men en som kan gå in som ”halvskåning” är Hässleholmsjobbande Marcus Sundh, dock tävlande för Älmhults MK. Med Dakar-veteranen Annie Seel som kartläsare tog han sin Mitsubishi till andra plats i B/C-förare 4Wd och detta en halv minut bak vinnaren Daniel Arwidsson. För unge och i mina ögon outtröttlige Victor Hansen, SMK Hörby gick det inte alls bra, den här gången med den gula ex. Mattias Adielsson Polon. Näst sist och med rejält tidstapp redan på första sträckan.

Hampus Larsson, Kristianstads Mk bor i Vinslöv
Med hjälp av en makalös urladdning på sista sträckan vann Kristianstads Hampus Larsson och Robin Rosengren C-Grupp E. Här fick tidigare ledaren Erik Wiklund stryk med runt tio sekunder och fick därmed nöja sig med andra platsen. En riktigt bra säsongsavslutning för Hampus som lär ha gjort detta i en splitterny föraroverall, (inte en dag för tidigt om jag får säga något..).

*
BloggFuntionärMåste än en gång trycka på funktionärsutvecklingen i sporten som är på väg rätt ner i källaren. På bilden poserar gänget från Linköpings MS som hade hand om starten på SS1 och 5. På facebook skriver dom, ”LMS funktionärer i start SS1 – 5 medelålder ca 65 år på Marknadsnatta. Var är det yngre folket?”. Bra fråga var är dom unga, i det här sammanhanget dom under 50 år…

*
Skev igår att VOC Mekonomen Rallys klassansvarige Roger Fransson hade hoppat tandemhopp med fallskärm men detta stämde inte riktigt. Hans ”dröm” har ännu inte blivit uppfylld men det är på gång visar det sig när den fullständiga pressreleasen kom lite senare i går kväll.
Saken är den att klassen har ordnat en insamling för att ge mig ett så kallat tandemfallskärmshopp, en riktig härlig adrenalinkick vad jag kan förstå med ett låååångt fritt fall, förklarar en påtagligt rörd Roger.
Det är uppenbart att klassen känner mig väldigt väl, det här tycker jag ska bli superkul. Då jag fyllde 50 förra året så fick jag möjlighet att åka trickflygplan med Janne Emilsson, tidigare Europamästare i disciplinen. Det visade sig att jag hade god förmåga att hantera g-krafter, gissa om jag fick flyga! Det var superkul! Men då fick jag å andra sidan sitta kvar i planet hela tiden. Nu är det bara att hoppa ur, men det ska nog gå det med.

*

BloggHalloweenMed hjälp av Volkswagen Motorsport önskar jag trevlig Halloween.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *