Sjätte plats för Emil och Jocke efter ERC-dag två, Tidemand leder i Kina, tunt med skåningar i Nässjö och så bjöds det på rulltårta!

-Idag var en bra dag för oss!
Orden är Emil Bergkvists efter att ha avslutat dagens etapp i ERC Rallye International du Valais med en tredje tid på sträcka 10.
De två sista sträckorna har vi ökat lite mer och det har känts riktigt bra, summerade Emil.BloggEmil
Under dagen har han och Jocke Sjöberg brottats med bitvis hala sträckor med den nya R5:an.
Det är inte alltid så lätt att ha kontroll över bilen när du inte vet riktigt om det är blött eller torrt på vägen…
En fjärde tid på näst sista och så en tredje på allra sista gör att Emil nu ligger på sjätte plats med exakt 1.54,4 fram till suveräne ledaren och ”nye” teamkompisen Craig Breen.
Kör på 93 procent av förmågan, finns ingen anledning att öka och riskera något i min första körning med bilen, var Emils kloka sammanfattning så här långt av ERC-finalen.
Underdagen har irländaren Breen varit helt outstanding och har nu nästan minuten ner till tvåan Olivier Burri. Något som gläder hårt prövade Breen.
Vår säsong har hitintills varit fruktansvärd fram till nu och nu måste vi göra det absolut bästa av det här, menade rallyledaren.
Trea är ryssen Alexey Lukyanuk som även han känner sig lite för och inte vill ”push to hard”. Har 14 sekunder upp till Burri.BloggDelecour
Ende 2WD bland de 16 första i listan är Francois Delecour som har stora problem att hantera den ilskna Porschen på de hala sträckorna. Kulmen nåddes på sträcka fyra där han laddade i ett litet hus med höger bak.
Förlorade ingen tid, men jag kom allt för mycket ”sideways”, förklarade fransmannen den delvis ”ombyggda” Porschen.
Rallyt avslutas i morgon lördag med sju sträckor.

*
BloggTidemandDå har även Asia Pacific Championship rullat igång med Rally China Longyou och efter första sträckan leder redan klara mästarna Pontus Tidemand och Emil Axelsson. Lite spännande för Pontus då detta är premiär för R5-Fabian i APRC och ”so far so good”. Första sträckan innebar sträckseger med 2,6 sekunder tillgodo på MRF-kollegan Gaurav Gill.
Så här långt har det regnat en hel del och prognoserna pekar mot en blöt helg, berättar Pontus.
Ser nu framemot morgondagens långa sträckor och de verkligt fina sträckorna men det kommer inte att bli lätt, underlaget är något helt annat än vad vi är vana vid!

*
BloggRACEfter Kina bär det av till WRC-finalen i Rally Wales GB för Pontus och Emil. För att försäkra sig om att det blir mycket folk i de blöta skogarna i de sydvästra delarna av ”UK” har arrangören redan nu gjort i ordning en blankett för utskrift med hänvisning till ”svår rally feber”. Kanske något för oss här hemma att ta efter?

*
Det märks tydligt att rallysäsongen börjar närma sig slutet, i morgon sista deltävlingen i Svenska Rallycupen Marknadsnatta i Skänninge och dagen efter är det så final i Bilsport Rallycup med Novemberskölden. Därefter är det väl bara Södra Sunnerbos Sprint den 7 november som återstår åtminstone i den här delen av landet. Blev förresten upplyst att Stoffe Nilsson inte kan vinna Svenska Rallycupen eller få del av prispotten, då det enligt reglerna krävs start i minst fyra tävlingar under året. Fast läser jag reglerna rätt så kan ändå Stoffe vinna hela cupen, det är bara prispengarna han inte får ta del av. Så här är det skrivet, ”För att få del av prispotten, måste man startat i minst 4 deltävlingar, samt cupreklam monterad enl. anvisning.”. Något som jag tolkar som att äran och pokal för seger i Svenska Rallycupen kan visst hamna i Vinslöv, men inga pengar. Jag kan så klart tolka fel?

*
Då är det nog enklare i Nässjö där Novemberskölden fått ihop är inte säker på det, men rekordstort startfält, över 150 bilar. Från Brinellgymnasiet i Nässjö går Ungdomsklassen först ut kl. 09:40. Året tävling är final i Roger Rooths skötebarn Bilsport Rallycup något han sköter bra vill jag dessutom tillägga,  som faktiskt funnit i 15 år. En cup som beskrivs som ”lite lägre ekonomisk nivå än större tävlingar som körs med noter. Den är lite enklare, lite billigare, men absolut lika roligt.”. Lite märkligt kan jag tycka är att intresset för den här enkla men vad jag förstår roliga cupen är ur skånsk synvinkel i stort sett stendöd. Av de 156 anmälda är bara sju från Skåne, Hörbys Victor Hansen i Ungdomsklassen, vidare tre Grupp E-åkare, Lars Svensson, Hässleholm och så Kristianstadduon Peter Olofsson och Gustav Lindgren. Anders Lindén är ensam från Pilatorps MK och så är där två ”Hästvedaiter” Mikael Ingemansson och Martin Zettervall i VOC. Var finns alla A-förare till exempel?
Ser också att Marcus Theorin är anmäld som föråkare, i Mitsubishi och så veteranen Bengt Thorsell från Skara. För hans del är bilen angivet som Ford Fiesta men inget närmare. Nu tror jag inte att det är en Grupp N-Fiesta utan frågan är om det är en WRC-variant eller med R5-status?

*
Då var förste skåning anmäld till Vintersprinten 2016 i Piteå och det blev Simrishamns Bengt Persson som med dottern My tänker ge norrlänningarna en fajt om SM-medaljerna med den vita Volvo 240:an. Som lastbilschaffis är så klart de 139 milen enkel resa Kristianstad – Piteå en munsbit…

*
BloggSafariOm nästan exakt två veckor är det dags för det klassiska Safari Rallyt och med stort svenskt deltagande, sju anmälda med svenska flaggan efter sitt namn i anmälningslistan. Egentligen är det åtta men då f.d WRC-åkaren Kenneth Eriksson lämnat återbud har hans Porsche övertagit av brittiska långrally specialisterna ”Mr and Mrs Simon and Francis Connolly”, dock kvarstår flaggan.
Porsche är klart populäraste bilen för de blå/gula, sex stycken har valt en klassiker från Stuttgart. Hit hör Race 4 Health-teamet med David von Schinkel/Per Björkman, Peter Samuelsson/Robin Friberg, Christer Johansson/Mattias Adielsson, Richard Göransson/Emil Axelsson och så även Stig Blomquist som än så länge har ”TBA” i högerstolen. Joakim Roman är anmäld i Porsche men har samma problem som ”Mäster” och har ”to be anounced” som kartläsare. Ende svensk som sticker ut är Jan Hagman med sin brittiske co-driver Philip Clarke, som för teamet Viking Motorsport gör ännu en start i rallyt.
Många välkända namn bland de 57 anmälda till exempel Onkar Singh Rai och Tejveen Sing Rai från hemmanationen Kenya. Är inte säker på det men visst klingar namnet Singh välbekant i det här sammanhanget? Joginder Singh var ju han som vann rallyt 1965 med den av Volvo-teamet kvarlämnade Volvo PV:n som året innan kördes av Tom Trana. Kan det vara barn eller barnbarn till legendaren Joginder som han med två ytterligare segrar i rallyt innan han 2013 gick bort?
Annars domineras startlistan av två märken Porsche och Ford Escort, möjligtvis kan även Datsun 240Z kallas ”vanligt”. Till kategorin ovanlig hör definitivt hemmaförarens Marzia Kravas bilval, det föll till slut på en Ferrari. Fast priset tar nog ändå tysken Michael Kanfuss som anmält sig med en Trabant, frågor på detta? Rallyt startar den 19 november och har målgång den 27:e, samma månad är kanske bäst att tillägga.

*
BloggTodddeI går kväll var det sedvanligt förarmöte efter årets tävlingar i SMK Hörbys klubbhus. Runt 50 förare/kartläsare från klubben plus några enbart nyfikna fanns på plats och fick då även ta del av Thord ”Todde Bagare” Johanssons egenbakade rulltårta. Något som traditionsenligt hör till efter en rullning. Nu var Todde lite sen då taklägget skedde redan i Rally Blekinge för en dryg månad sedan. Men det gamla talesättet ”den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge” stämde för en gångs skull ovanligt bra.
Annars diskuterades de vanliga rallyfrågorna inför ”Rallymöte för alla” i Hässleholm den 14 november. En hel del av kvällen uppehöll sig vid SBF:s fråga om ändring av Grupp E för att kunna slå samman klassen med VOC/Grupp F. Kan inte påstå att jag blev så mycket klokare efteråt. Men för mig känns det konstigt att dagens Grupp E-bilar i stort sett måste bli värdlösa om nya starkare motorer godkänns. Kan ha fel även här…
Glädjande var dock att mötet även diskuterade funktionärsbiten och då så klart den akuta och alarmerande bristen på frivilliga som vill ge sig ut i rallyskogen. Efter en stunds snack enades mötet om att de tävlande själva i mycket större utsträckning måste engagera sig för att skaffa funktionärer till våra tävlingar. Här kan man använda samma ord som i nu aktuella ”flyktinglåten” med Mauro Scocco och den svenska artisteliten, ”Ingen kan göra allt – men alla kan göra något”!

*
BloggRogerDå är det bevisat, både VOC Mekonomen Rally och generalen Roger Fransson har luft under vingarna. På en mediadag för cupen fick Roger prova på tandemhoppning med fallskärm vilket väl kan jämföras med att åka en runda i hans VOC-940? 

*

Trevlig Helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *