Emil Lindholm byter till Hyundai mitt i WRC2-jakten, Lukyanuk skulle visa men fick fly ur ett eldhav, mellantid i Vaggeryd och tung start för både Mille och Simon i Liepaja.

För en kort sekund trodde jag att nyheten att Teemu Suninen ersätter Craig Breen i Hyundai Motorsport skulle vara lite exklusiv för Motorbloggen då min finske tipsare har tillgång till information som inte så många andra besitter. Men bara minuter senare kom det officiellt från teamet, men då också med ännu en positiv nyhet, Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen byter från Toksport och Skoda till Hyundai.

Foto: Hyundai Motorsport

Lite förenklat så ersätter Emil Teemu i WRC2-klassen och kör med Hyundai i20 N Rally2 genom Hyundai Motorsport Driver Development Program (HMDP). En strategisk plattform för att säkerställa att det finns flera namn i framtiden ämnade att köra för Hyundai förklaras det. Att Oliver Solberg inte finns med i den diskussionen känns som svensk däremot lite trist.

Programmet kommer att ytterligare förbättra våra produkter och förmågan att attrahera potentiella nya kunder, eftersom vi ser till att sätta riktmärket för att utveckla unga talanger, säger Customer Racing Manager, Andrea Cisotti. 

Det tillåter oss att fortsätta utvecklingen av i20 N Rally2, vilket kommer att främja våra ambitioner att vara den ledande tillverkaren i kategorin.

Debut för Hyundai blir för Emil och Reeta i WRC RallyEstonia men efter det har inget mer utlovats från Alzenau.

Detta kommer att tillkännages i sinom tid och vår Customer Racing Junior Driver Fabrizio kommer att fortsätta sitt WRC2-program som planerat, förklarar Cisotti.

Så klart är det ett lyft för Emil att få stöd från Hyundai där han blirlite av ”förste-förare” än hos Toksport som har mer  än en handfull förare med segerpotential att hantera.

Jag är verkligen exalterad över möjligheten att bli en del av ett av de mest framgångsrika och framgångsrika rallyteamen globalt, kommenterade Emil. 

Mitt beslut att gå med i Hyundai Motorsport härrör i första hand från märkets bevisade meritlista av framgång i rally och särskilt deras engagemang för att fostra unga talanger.

Efter sina tre valda tävlingar i WRC2 håller Emil en stenhård femte plats där bara Gus Greensmith är framför med lika många tävlingar. Yohan Rossel och Oliver Solberg har båda kört fyra tävlingar och där största hotet ändå är Andreas Mikkelsen bara två poäng efter Emil med bara två körda tävlingar.

*

När Ryssland invaderade Ukraina tog snabbt ERC-profilen Alexey ”The Russian Rocket” Lukyanuk beslut att ta time out med tanke på att han har släkt i Ukraina. Istället har han valt stötta sin  ryske landsman Aleksander Semenov som tävlar i Spanien under neutral flagg. I helgen var planen att 22-årige Semenov skulle köra ”Rally de Qurense” i spanska supermästerskapet med en Peugeot 208 Rally4.

Om uppladdningen inte var vad Lukyanuk ansåg tillfredställande är oklart, hur som helst tog han över ratten för att visa hur en rallybil ska köras. Nu gick lektionen lite för bra och i ett vägbyte tappades kontrollen med följd att bilen slog tungt i en elstolpe med vänstersidan.

Semenov i högerstolen kom ut direkt medan åskådare försökte och även lyckades  få ut Lukyanuk genom den tillknycklade dörren när bilen efter en dryg minut plötsligt tog eld. Flera människor undkom som ett genom ett under flammorna och sedan dröjde det inte lång stund förrän Peugeoten var ett utbrunnet vrak. 

*

Med alldeles för sen målgång för ”Skilling 500” och social aktivitet på hemmaplan, får slutrapport för detta och ”ERC Rally Liepaja” anstå till i morgon. Kan dock ge en ”mellantid” från Vaggeryd och efter elva sträckor leder Patrik Flodin med Polon, 4,1 sekunder före Fredrik Åhlin.

Foto: Stockhems Foto

Det är också de här två som gör upp om segern då trean Jonas Åkesson är 40 sekunder efter. I Nationella 4WD leder ”bussen” med Robert Andersson bakom ratten, 18 sekunder före Kim Nyden. En riktig skräll i mina ögon är på gång i Nationella 2WD där Tim Liljegren med sin Volvo 240 är före alla de framhjulsdrivna vinnarbilarna. Nu är smålänningen Victor Karlsson bara fyra sekunder efter och på SS11 plockade han in nästan fem sekunder så än kan inte Tim ropa hej. Stenhårt i ” Internationella 2WD” där Isac Reiersen har 2,4 sekunders marginal till Patrik Hallberg. I ”Standard” är det Martin Lundquist som kopplat grepp, 35 sekunder snabbare än Eliot Sjögren och så SMK Hörbys KarlJohan Ingesson som trea, tio efter Sjögren. För SM-trean PG Andersson gick det å h-e direkt när som han själv menade, överladdade direkt på första sträckan. Ett överladd som slutade i ett träd och med skadad framvagn var det bara att kasta in handduken. Han är dock i gott sällskap och så här långt har PG sällskap av ytterligare 17 olyckskamrater.

*

Foto. MRF

I ”Rally Liepaja” leder programenligt storfavoriten Martins Sesks, Skoda efter två körda sträckor (SS2 ströks av säkerhetsskäl) och är 18 sekunder före estländaren Robert Virves och Hayden Paddon håller tredje plats. Fyra är Mads Østberg medan Dennis Rådström är tolva, 59 sekunder efter. Ett tungt regn på sträckan sinkade förklarade han.

Var inte alls lätt men ändå helt OK!

Mardrömsstart för både Mille Johansson och Simon Andersson i ERC Juniors då båda fick punktering på första sträckan. Värst drabbades Simon och Jörgen Jönsson som tappade nästan två minuter medan Mille och Johan Grönvall kom undan med 40 sekunder mindre.

Foto: privat

Stabilare för Victor Hansen/Victor Johansson som håller sjätte plats i klassen men var inte alls nöjd med första sträckan.

Något är fel, menade Victor vid målet där han fick til en sjunde tid men 29 sekunder efter ledaren.

Foto. Henrik Åkeson

På SS3 gick det bättre, femte tid vilket gör att Hörby-paret är sexa i klassen, 41,4 efter estländaren Jaspar Vaher. Längre ner hittas Mille som 14.e och då även med 20 sekunders tidstillägg medan Simon är på placeringen efter.

Foto. Henrik Åkeson

Danskan Jeanette Kvick Andersson med Alfred Kramer jun. är 13:e bil.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *