Suninen klar för start med Rally1-bil, Flodin går ut först i Skilling 500, ”Bussföraren” nära fulla SM-poäng, Rådström 16:e i ERC-kvalet, konstgjord chickan, Klara vill bli tuffare, Hellner kör Rally1-Puma i hemma-WRC och skakigt för ”Skånska Mästerkapet”…

Dagens hetaste nyhet är onekligen att Teemu Suninen tar över Craig Breens Hyundai Rally1 i både Rally Estonia och Rally Finland. Inte bara detta utan teamet knyter Teemu ännu närmare sig genom Hyundai Motorsport Driver Development Programme (HMDP), som inkluderar utvecklingstester för Hyundai i20 N Rally1 Hybrid och Hyundai i20 N Rally2.

Foto: Hyundai Motorsport

Mitt mål är att lära mig bilen steg för steg och att successivt visa mer tempo och ta med bra poäng för teamet, kommenterar Teemu nyheten. 

*

Ikväll strax före 18.30 går deltävling tre i Rally-SM ”Skilling 500” igång med Patrik Flodin och Göran Bergsten först ut på SS1 med GK Door-Polon.

Foto. Tommy Svensson

I hasorna har ”Ilsbo-Expressen” dessutom på lika poäng, Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg i den ena av totalt tre Team NybeSkodorna. En poäng färre har så det kombinerade värmländska/skånska hoppet PG Andersson/Anders Fredriksson, värmländsk besättning men Fiesta Rally2 från skånska Team SKÅAB.

*

Trion må ha det mesta av strålkastarljuset på sig men bakom finns två andra förare som är mer suveräna i sina klasser. I Nationella 4WD leder Eskilstunas Robert Andersson/Jesper Samuelsson med som Robert kallar sin bil ”Bussen”. Mer korrekt är det en Mitsubishi EVO IX     och med denna har paret bara missat en enda poäng och står på totalt 59 poäng. Om inte ”bussen” behöver någon akut hjälpt under helgen är det nog tid för en ny fullpoängare i klassen med sina nio deltagare.

Foto. Tommy Svensson

Inte mycket sämre är ledaren i SM:s oftast tunnaste klass (fem anmälda), ”Internationella 2WD”, Isac Reiersen/Lucas Karlsson. Av JC Raceteknik anmälda Östmarks Ford Fiesta Rally4 saknas bara två poäng från maximal utdelning. Ner till tvåan Liam Berg från Linköping är det också  hyfsad marginal, 15 poäng som bara är en poäng före trean Stefan Olsson, Lima. Den sistnämnde står dock över resan till Vaggeryd. Skilling 500 körs med fyra sträckor i kväll på totalt 2,68 mil och etappuppehåll  runt 21.30. Omstart lördag 08.28 och därefter följer sex som det såg ut i tidigare idag, dammiga sträckor innan målgång runt 17.00.  Vad gäller damm fanns det hopp runt 15-tiden då det började mullra över Småland och även falla regndroppar dock något som verkar avstannat…

Har fått lite information om sträckorna under dagens rek och där betygen är alltigenom ”tummen upp” för sträckorna. Dock har det även rests farhågor över ”geningshider” i form av Lecablock/höbalar och då i synnerhet på SS12 och avslutande power stage (SS15).

Hinderna låg alldeles för långt ut i vägbanan så det blev inga naturliga kurvor,  på flera ställen fick det till omtag på ratten för att klara hinderna, rapporterade en ”rekare”. 

Förhoppningsvis påtalas detta av fler så att hinderna kan knuffas längre in… 

*

Samtidigt på andra sidan Östersjön pågår ”free practice” inför ”ERC Rally Liepaja” med start tidigt på lördag.  Här var inte alls överraskande hemmafavoriten Martins Sesks snabbast med Skodan, men bara halvsekunden bättre än EM-ledande Hayden Paddon medan ”trean ” Erik Cais var sekunden efter Sesks. Så gott som alla förbättrade sina tider kraftigt mellan första och andra åket, till exempel Mads Østberg/Patrik Barth bättrade sig över fyra sekunder och fick till en fjärde tid.

Foto: GNM

Än mer bättrade sig Dennis Rådström/Johan Johansson i skånska GN Motors Ford Fiesta Rally2. Över fem sekunder skilde mellan de båda åken men ändå fick inte Dennis till det bättre än till tionde tid. Debuten för GNM och med MRF på bilen gjordes i Rally Poland vilket slutade med 12:e plats i ERC-klassen. Något man nu hoppas förbättra.     

Vi har kört ett test dessutom ett riktigt bra test och provat nya saker som känns bra. Det är också lite skillnad när vi har några mil i ryggen så vi fick till  bilen bättre än inför Polen, konstaterar Dennis.

Det går grymt fort även här i Lettland och fredagens kval blir avgörande så det gäller att vi sätter en bra tid där. Sen är det bara att njuta…

Först att välja startposition efter bästa tid på ”Q-stage” var är Sesks före Robert Virves med Cais som trea. Dennis Rådström hade det tuffare och fick till en 16:e tid vilket om jag förstår rätt, också blir den position han går ut som eftersom det bara är de 15 bästa av de 20 i kvalet som får välja ”stage order”… 

*

Rally Liepaja är precis som andra tävlingar i regionen kända för sina snabba sträckor och där kanske ändå Finland har de som inbjuder till absolut ”flat out”

Där görs nu försök med virtual chicane” för att få ner hastigheterna. Systemet påminner mycket om det som ofta syns i tätorter där ”fortkörare” via digitala skyltar görs uppmärksam på sitt ”brott”.  På sträckan och 200 meter före ”chikanen”kommer en skylt där du måste sänka hastigheten till 40 km/t. Gör man detta kommer en grön ”smiley” och det är bara att stampa på igen. Om det däremot blinkar rött finns där ett system som automatiskt ger föraren fem minuter tidstillägg. 

*

I helgen gör SMK Hörbys Rallycross-ess Klara Andersson årets andra start i World RX och detta i norska Hell. Vid premiären i Portugal blev det en femte plats och nu menar Klara att hon måste bli ännu tuffare efter starten. Att få dänga till barndomsidolen Sebastien Loeb var ändå något som hon var nöjd med.

Jag är nöjd med insatsen i premiären och har ett annat självförtroende i år. Men jag måste bli ännu tuffare i första böj!

Ett trendbrott kan noteras i Hell, 40 procent av startfältet i el-drivna supportklassen RX2e är tjejer och bland dessa Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Johan Kristoffersson vann premiären World RX med Kevin Hansen som tvåa och Klaras teamkompis, finländaren Niclas Grönholm som trea.

*

Ett nytt namn i WRC med Rally1-bil dyker upp när det ska köras deltävling i Chile. 29-årige hemmaföraren Alberto Hellner gör då Lorenzo Bertelli och Jourdan Serderidis sällskap i gänget som kört med Ford Puma Rally1.

Foto: M-Sport

Tidigare har Hellner kört med R5/Rally2-bilar och senast med Citroën.

*

På söndag stänger Svedala MK anmälan för ”Skånska Mästerskapet” på asfalt eller om man använder det mer statusfyllda, ”Asfalt SM” och ”Sturups Sprinten” lördagen den 1 juli. Att SM kan stå för just Skånska Mästerskapet är inte alls gripet ur luften, när 22 av de totalt 28 anmälda kommer från riket där Edvard ”Kalle på Spången” Persson är kung. Med bara två dagar kvar att anmäla sig, känns det minst sagt skakigt att uppnå de 40 SM-åkare ( idag 25 ekipage i SM-klasserna) som klubben kräver för att täcka sin kostnader.

Foto: Niclas/Rally SM

Om det är skakigt på Söderslätt borde det vara ännu skakigare hos hårdsatsande Enköpings MK som verkligen bjudit till för att skapa en SM-final ”EMC-Sprinten” den 5 augusti värd namnet. Risken är att många skånska ”DM-åkare” väljer bort trippen på dryga 60 mil till Uppland bara för lusten att få köra asfalt. Bara tre veckor senare är det RS-DM i Åsum med ”Rally Kristianstad” och där man då kommer undan med halva startavgiften, plus kravet på ”SM-kläder”. Detta krav har irriterat många som annars kanske kört SM, men som inte är pigga på att lägga flera tusen kronor på FIA-underställ med mera som därefter enbart används i SM-tävlingar…

*

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *