Emil B:s plan: världsmästare 2020, Ott Tänak ut från M-Sport och VOC för 2016 klart med satsning från skånske Kim!

BloggEmil kopia 13I Motorbloggens ständiga jakt på senaste nytt kände jag Emil Bergkvists bisittare Jocke Sjöberg lite på pulsen om deras statusläge för 2016. Jocke hänvisade till samma sak som erc.com redan skrivit, nämligen att det finns väldigt spännande möjligheter till nästa år. Riktigt vad det är för spännande saker som Opel-åkaren har på gång är uppenbart för tidigt att avslöja. Dock hälsar Jocke hur planen framöver ser ut och då kan man verkligen snacka om spännande.
Kanske har vi sagt det förut, men 2020 ska vi stå som mästare i WRC. Hög målbild, men Emil har talangen, viljan och kunskapen att stå där!
Jocke utvecklar det hela lite noggrannare.
Världsmästare 2020 och i WRC senast 2017!
Med detta utser jag Emil och Jocke till riktiga förebilder för alla unga svenska rallyåkare. Glöm inte att 2013 körde Emil 940-VOC…

*
Med denna inledning är det enkelt att glida över till WRC 2016 och där Autosport i dag berättar att Ott Tänaks dagar hos M-Sport är över. Dock något som Malcolm Wilson inte vill kommentera och inte heller uppgifterna att Tänak redan gjort klart med DMACK för nästa år. Att estländaren är på väg ut från Cumbria-teamet stärks av Wilsons uttalande i estnisk media. Här har han öppet förklarat sig inte alls vara nöjd med Tänaks insats under året.
De två senaste krascherna har inte precis stärkt Otts aktier inför 2016!BloggTänak2
Wilson pekar på att Tänak inte varit så fokuserad på uppgiften som han borde, trots att han haft en egen personlig tränare för just detta ändamål. Istället för Wilson fram Sebastien Ogier som ett lysande exempel på att kunna fokusera och därmed åstadkomma resultat.
Ogier har bara gjort ett enda riktigt misstag under hela året…
Lite oroväckande är också datt Wilson i samma artikel säger att M-Sport kan följa Citroén och bara köra delar av nästa säsong. Pengabrist är så klart problemet och att till nästa år utöka serien till 14 tävlingar gillar inte Ford-profilen.
För tillfället vore det fel att säga att vi bestämt att inte anmäla oss i Märkes-VM, målet är helt klart att kunna göra så, menar Wilson om hjärtat får bestämma, annars.
Något företagsmässigt beslut är inte taget men det vore dumt om vi inte sneglade på den väg som Citroén valt…
Uppstickaren DMACK har under en tid förklarat att man vill växla upp med sitt team från WRC2 till WRC. Här ska då enligt fortfarande obekräftade uppgifter Ott Tänak och Jari Ketomaa ingå i teamet som ska köra Ford Fiesta RS WRC. Dock rör det sig enligt ryktet inte om full WRC-säsong utan delar och då kan man kanske tänka sig att Europa är prioriterat.
Sista dag att anmäla sig och sina förare för teamen till WRC 2016 är den 18 december.

*
BloggAndreasVilken säsong Andreas Mikkelsen och Ola Fløene i Volkswagen Motorsport har bakom sig, 13 tävlingar, 1 seger och 9 pallplatser bar till ett brons i WRC. Finns det ett bragdguld liknande vårt Svenska Dagbladets i Norge borde Andreas vara självskriven mottagare om jag ingått i juryn!

*
Även 2016 lär VOC Mekonomen Rally bli en av landets populäraste rallyserier och i dag presenterade ansvarige Roger Fransson tävlingskalendern för nästa år. Roger skriver, ” Säsongen 2016 blir ett år av hittills sällan skådat slag i VOC Mekonomen Rallys samtliga nationella rallyserier. De senaste säsongernas lyckade test med att förutom den väletablerade SverigeSerien också köra en Vinter- och en SommarSerie permanentas. En säsong av idel topptävlingar. Och där vi spetsar med att på nytt besöka Finland och de finska mästerskapens finaltävling i Tammerfors med vår SverigeSerie i september”.
– Vår ambition är att skapa en arena för alla. Vissa vill fokusera vinterrally på snö och is, andra bara sommar på grus, återigen andra vill köra full säsong på alla olika underlag. Samtidigt är ambitionen att SommarSerien ska vara lite enklare och billigare att köra, därför väljer vi att inte ta med Finland i den serien, förklarar Roger.”.
VOC-säsongen börjar i Torsby och fortsätter sedan till Vännäs som båda ingår i såväl SverigeSeriens vinterdel och även VinterSerien.
Första grustävlingen blir i slutet av april där nya ”Silverkongen” samarbetet mellan Kristianstads MK och Älmhults MK återigen ser ut att bli verklighet. I år var första gången och då hette tävlingen det lite klumpiga ”Rally över gränsen”, nya ”Silverkongen” är mycket, mycket bättre. Efter besöket i norra Skåne/sydliga Småland blir nästa stopp i Växjö och Dackefejden. Däremellan hinner man också besöka Götene med en tävling bara för SommarSerien. Kil och Nora blir även dessa arena för VOC:arna till nästa år, välkända orter i sammanhanget.
I SverigeSerien bär det också av till Tammerfors igen för en tung del med internationellt toppsnitt.
Tammerfors är ett fantastiskt äventyr. I skrivande stund jobbar vi med modellen för vårt deltagande i detta fantastiska rally men så mycket är säkert att vi kommer att satsa hårt på att göra deltagandet så ekonomiskt som det bara går med allt från förbilligade resor till smidigt boende och anpassat tidsschema, berättar Roger.BloggKim kopia 5
Finalen blir sedan traditionsenligt Rikspokalen i Örebro. Redan nu har Osbys Kim Nilsson gått ut och sagt att han ska köra hela Sverige Serien vilket är väldigt positivt ur skånsk synvinkel. Kim hade ju otur i år när han hamnade lite i skuggan av segermaskinen från Hörby Tom Kristensson. Något han slipper till nästa år då Tom har bilen till salu och nu siktar mot nya ännu högre mål.

*
BloggMikkoNär det är riktigt dj-la pissväder utanför fönstret känns det faktiskt lite orättvist när Mikko Hirvonen via Twitter envisas med att berätta om hur fint det är med uppladdningen inför helgens rally på Lanzarote. Han skriver också.
Första gången på ett helt år sedan jag senast satt i en WRC-bil, spännande!

*

Avslutar med en perfekt summering av WRC-läget för tillfället från World rally Blog, ” Peugeot is also set to launch a new R5 car based on Renault Megane, with Jean Ragnotti competing in a JWR and Kris Kris Meeke will drive a Dmack Citroen Fabia R5 Polo next year in a partial programme with Juha Kankkunen, run by Tommi Makinen.”. Exakt så verkar läget vara för tillfället!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *