Paddon känner pressen, Jocke imponerad av Tom K., MSR är igång, tre sträckor kring Gislaved och HNRs-uppmaning!
Undrar om inte Hayden Paddon i Hyundai i20 WRC #4 är den av förarna i 73RD PZM RALLY POLAND som känner hårdast press? Två ”nollor” i rad dessutom med två förintade bilar är ingen bra grund att stå på in för helgens ”högfarts event”. Istället för att titta på sig själv väljer Paddon att ”boosta” sig med Thierry Neuville och teamets seger på Sardinien, en intäkt för att ”the pace” finns i bilen menar han.
– Vi har haft det lite tufft senaste tiden men segern gav oss alla mer självförtroende, menar nyazeeländaren.
2014 var han och kartläsare John Kennard på pallen och 2015 slutade paret precis utanför och han ser därför ingen orsak till att inte kunna vara på pallen igen. Paddon vet också att nya bilen är snabb på snabba sträckor vilket det bjuds på nästan i överkant av i Polen. Nu vill han bara lägga de två senaste tävlingarna bakom sig och satsa på att vara med i toppstriden igen.
– Vi kommer att ”push” för ett bra resultat och ge allt, lovar Paddon.
Att han menar allvar med löftet ser man notgraderingarna på ratten i hans ”recce-BMW”...
Att Paddon vill tillbaka till Argentina-känslan är uppenbart och ytterligare ett steg i den riktningen kom igår när han anmälde sig till finska ”Autoglym Rally” i Tampere den 16 juli. En tävling med sina tio mil specialsträcka där arrangören själv påpekar, ”den perfekta uppladdningen inför Rally Finland”. Här körs även en historisk klass och dessutom ”we have also special Class H for Swedish national competitors”…
*
Teamkompisen Thierry Neuville går fortfarande på molnen från segern på Sardinien och hoppas på upprepning i Mikolajki. Han konstaterar också segervisst.
– Vi kommer att vara snabba i Polen!
*
I en paus i förberedelserna inför WRC2-starten i Polen pratade jag med Emil Bergkvists kartläsare Joakim Sjöberg och då kändes det naturligt att undra lite hur det kändes att göra comeback i en Opel Adam. Det var ju i helgen som han tog plats vid sidan av Tom Kristensson i hans Opel Adam Cup-bil i tyska ”Stemwelder Berg Rallye” vilket innebar seger för svenskarna. Hur tyckte du då att Tom skötte sig Jocke?
– Alldeles utmärkt och jag blev imponerad över hans ”car-feeling”, hade faktiskt full kontroll trots halkan när tävlingen drabbades av ett fruktansvärt regnoväder, berättar Jocke.
– Med tanke på hur lite framhjulsdrivet Tom ändå, kört hanterade han de hala sträckorna perfekt!
Själv kollade jag på en film från tävlingen och även där såg man hur tydligt de vidriga väderförhållanden som tävlingen avgjordes under. Heller ingen tillfällighet att arrangören avbröt rallyt med fyra sträckor kvar att köra, det var helt enkelt för farligt att fortsätta.
På frågan vad Tom behöver jobba med framöver för att bli ännu bättre, menade Jocke att själva körningen var där inte så mycket att förbättra, bara att köra på och få rutin på FWD. Förbättringarna är av annat slag.
– Handlar mer om orutin med att göra egna noter och genomföra reccen på ett bra, sätt sådana grejor kan förbättras och då blir Tom ännu snabbare.
Vågar du säga något om hur långt Tom kan komma om alla puzzelbitar faller på plats framöver? Jocke funderar en stund innan det korta svaret kommer.
– Långt!
*
När du läser detta har antagligen redan KAK Midnattssolsrallyt dragit igång med publiksträckan inne i Vimmerby. Helt klart menar Astrid Lindgrens födelsestad allvar med sitt rallyengagemang och på Pia Larssons bild ser man ett bevis på detta. Vid infarten har ”rondellhunden” skippats och byts ut mot en mer typisk ”rondell-240”. Arrangören är så klart nöjd med uppbackningen när storpubliken och inte minst de 175 entusiastiska rallyåkarna intar Stora Torget i Vimmerby.
– Det kommer att bli ett fantastiskt rally och folkfesten drog igång redan igår, säger Lars Jonsson i KAK Midnattssolsrallyt.
Har tyvärr inte fått tag i någon startlista till rallyt så jag har dålig koll på vem som kör och vem som blivit bortgallrade, tänker mest på vilka skåningar som förgyller Vimmerby. En som jag dock vet kommer att starta i dag är Sjöbo MK:s heta Opel-åkare Jörgen Andersson med Nisse Ekberg vid sin sida. Mycket kan sägas om Jörgens rallycomeback för två år sedan, men Fru Fortuna har aldrig åkt med. Måtte det bli ändring på detta så att hon i år trängs med Nisse i högerstolen.
*
Skåningar finns det ändå gott om i Vimmerby och då inte minst de som åker med Hässleholms ”näst största resebyrå”, ”Runes Roliga Rallyresor”. På plats vid rallyts HQ sänder dom en hälsning till alla oss olyckliga som inte har möjlighet att följa all rallyaction live.
*
Efter att de ”modernare” bilarna gjort sitt intåg i rallyt har jag alltid stört mig på att man envisats med att bara snacka totalsegrare. Istället borde klassegrarna lyftas fram på ett helt annat sätt då det är sådana enorma skillnader mellan en Saab Sport från 1964 mot fullpreppade Escorter och 240:er, för att inte tala om Audi quattro. Jag är inte heller främmande för att totallistan helt enkelt inte skulle redovisas utan att man istället borde sätta allt ljus på klass-vinnarna. Så klart en utopi, men jag tycker så ändå…
*
Ingen större tvekan utan att man kan utnämna kommande helg till en riktig ”superhelg” om man gillar bilsport på fyra hjul. Störst ur svensk synvinkel är så klart Höljes och duellen Mattias Ekström – Petter Solberg. Den stora frågan är om Petter i år ska lyckas ta sin första seger på ”hemmaplan” men det blir tufft. Inte bara Ekström vill ha ett ord med i laget, även ”The Hansen Gang” och Volkswagen RX Sweden (bilden) önskar inget hellre än att få göra en ”seger-do nut” framför de förväntade 50 000 på läktaren.
Sedan är det så klart WRC i Polen med alla ”de vanliga” plus att Pontus Tidemand och Emil Bergkvist ska göra upp om att bli bästa svenskar. För den rallyintresserde som inte har möjlighet att vara ”on location” blir det till att zappa på datorn mellan resultaten från Polen, Midnattssolsrallyt plus de mer lokala begivenheterna, Gästabudstrofén i Nyköping och så klart nydöpta ”Bengts Motorservice – Skilling 500”, Den här gången med start i Gislaved på EPAB Arena medan den centrala serviceplatsen efter sträcka två finns i bergtäkten strax utanför Tranemo. Skillingaryds MK har inte bara Sydsvenska Rallycupen och Smålands DM i tävlingen utan även Södra BF har valt att låta den ingå i deras DM.
Det som skiljer ut tävlingen från gängse normer är att man lyckats hitta tre riktigt långa sträckor på runt 16-17 kilometer vardera i hjärtat av Småland. När kördes det en tävling i den här delen av landet med så få sträckor senast, jag kan inte minnas?
Märkligt nog blev det inte lapp på luckan utan ”bara” 120 ekipage finns anmälda vilket kan tyckas få mot tidigare SSRC-tävlingar. Man ska dock ha i åtanke att i Gislaved finns inte någon deltävling för VOC Mekonomen Rally som i Silver-Kongen och Dackefejden, något som hade inneburit minst 50 bilar ytterligare. Det är nog så enkelt att runt 120-130 bilar är vad Sydsverige kan räkna som normal siffra för en rallytävling.
Slaget om ”Bengts Motorservice – Skilling 500” räknar man med att ska stå mellan fjolårsvinnaren Stoffe Nilsson och så klart utflyttade hemmafavoriten Marcus Theorin (bilden). Måste även nämna att Håkan Ståhl gör en ny start med den lånade Porsche 924:an och då får Volvo-åkande hemmaföraren Sune Svensson det hett om öronen…
*
Om en dryg vecka är det dags för Bilsport Rallycup och detta i trakterna kring Strömsnäsbruk när Södra Sunnerbo MK kör sin årliga ”Semesterturen”. Med lite mer än en dag kvar av anmälningstiden är man snubblande nära hundra strecket, exakt 99 anmälda för tillfället.
Samtidigt med detta uppmanar Generalen Roger Roth att hålla koll på HNSRs- skydden.
” Såg i ett protokoll från Rallyutskottet att Förbundsstyrelsen ålagt Rallyutskottet att undersöka ett obligatorisk krav i Rally på HNRS/FHR skydd. HANS/HYBRID Skydd alltså. Jag har skickat en sammanställning till RU om Personskador/Bilbrand i Bilsport Rallycup som jag för.
Där framgår att de 3 senaste skadorna i BRC är en ny sorts skador som uppkommer om man använder dessa skydd felaktigt. Jag jag har på hemsidan som säkert många sett lagt ut en bild med ett rött kryss över eftersom det är helt fel sätt att montera bälte på. Samtliga 3 ekipage som har fått skador på någon av besättningsmedlemmarna har haft det monterat enligt denna bild.
Det är inte skyddets fel att det inte är tillämpligt i Rally. Men en Rallycrossbil, STCC, Formelracing, där byggs bilen till en förare, och denna förare har generellt sett aldrig en och samma kartis i alla tävlingar, iaf inte på BRC nivå, bara för att ta ett exempel.
Dessutom har jag ställt en personlig fråga till ordf i RU, om det blir obligatoriskt med detta skydd, vad ska vi som åker Saab 96 söka för dispens då? Antingen att tävla utan skyddet eller om att få bygga en skyddsbur som gör att skyddet fungerar som det ska, det funkar ej att sitta snett framför huvudbågen om man vill slippa skador.
Mvh Roger”.
Dags för en ny debatt om skyddens vara eller icke vara, känns det som…