Ekström vilken kille och det blev Juha Repo som läser till Kankkunen!
Har fått påstötningar över att jag inte bloggade om Mattias Ekström under måndagen. Inget försvar, men jag har lite annat också förutom Motorbloggen…
Hade inte riktigt klart för mig var och när hans premiärlopp skulle tv-sändas. Skulle det bli i SVT eller TV 4? Nej självfallet skojar jag, att det skulle bli sändning i någon av dessa kanaler är naturligtvis helt otänkbart. Till slut hittade jag det dock på Viasat Motor, tack för det.
Kom rakt in i sändningen och höll på att sätta kaffet i halsen. Direkt i bild nr 83, Red Bull-Toyotan med Mattias bakom ratten. Tyvärr hängde inte riktigt kommentatorn med, så jag fattade inte varför man visade just bil 83 i bild. Men så kom det förlösande.
– This is the raceleader Mattias Ekstrom!
Ekström ledde sitt premiärlopp i NASCAR, hur mycket större kan det bli?
Nu varade lyckan bara i tolv varv, men att köra in som 21:a i första racet är självklart en bedrift. Startade som nummer 38 och plockade alltså tjugoett placeringar. Hur som helst, vilken kille han är Mattias Ekström!
Teamchefen hos Red Bull var också mycket nöjd med Fagerstaexpressens insats och beklagade bara att teamet inte lyckades bättre.
– Mattias var värd en mycket bättre placering, synd att vi inte kunde ge honom detta!
Efter pausen i Rally-VM är det nu snart dags för Rally Bulgarien och PG:s första men förhoppningsvis inte sista, inhopp i WRC-Focusen. När nu Henning Solberg planerar att åka i nya Super 2000 Forden borde det öppna dörren för PG. Ett bra resultat i Bulgarien som körs helgen den 9-11 juli, så kan vägen mot full VM-säsong ligga öppen…
Det blev inte Nicky Grist som fick nöjet att sitta till höger om Juha Kankkunen när han gör come back i Rally Finland. Istället hoppar Kankkunens gamle co-driver Juha Repo in i WRC-Focusen. Sin sista VM-tävling körde Kankkunen år 2002 och borde naturligtvis vara lite rattrostig. Inte fullt lika rostig är då Repo som gjorde sin senaste VM-start i Rally Finland ett år senare, 2003. Då skötte han notläsandet till legenden Ari Vatanen som körde en Peugeot 206 RC för Bozianteamet. Paret slutade elva.
-Den placeringen måste vi bara slå, menar Juha Repo inför come backen.
Från Rally-VM över till Vägverket. Förlåt, man har ju bytt namn till Trafikverket, men det är ändå samma gamla ”kära vägverk” vi snackar om.
Ibland undrar man hur det går till när man planerar vägar och trafikflöde? Åkte idag E22:an från Bromölla mot Kristianstad. Efter motorvägens slut tar 2+1 vägen vid och mot Kristianstad blir det då enfiligt. I cirka 1200 meter är det omöjligt att köra om så mycket som en moped. Sedan övergår vägen till att bli 70-väg och då blir det också plötsligt tvåfiligt och möjlighet att köra om. Vadå, köra om samtidigt som hastigheten sänks? OK, du kan passera mopeden och eventuella traktorer, men lastbilar? Glöm det om du inte vill bryta mot hastighetsbegränsningen.
Istället ligger du laglydigt kvar bakom lastbilen och väntar på att det åter ska bli 90-väg och chans att köra om. Det blir det också, samtidigt som det åter blir enfiligt och du får fortsätta bakom den polske långtradaren fram till efter korsningen mot Bäckaskog. I lite drygt tre kilometer är det alltså omöjligt att göra en omkörning på en Europaväg. Är det detta som kallas trafikplanering, eller har man bara lite roligt åt oss bilister?
Hej Tommy! Vill bara upplysa dig om att Mattias Ekström är från Snickarbo som ligger utanför Avesta i DALARNA. Pappa Bengt Ekström var på sin tid en duktig rallycrossförare, som körde både SM och EM med BMW. Glad midsommar från Rocky.
Hej. För en skåning är det nästan samma sak…
Men visst tävlade hans pappa för Fagersta, har sett honom i aktion många gånger eller är jag helt ute och reser?
MVH
Tommy
Bra blogg! Surfar in på bladet för att läsa bloggen och gör det allt oftare. Klockren poäng med hastighetsbestämmelserna på 2+1-vägarna och motorsport. Bra spridning!
Hej Mathias.
Kul att du gillar bloggen, beröm får man ju aldrig för mycket av.
Ha en skön midsommar
MVH
Tommy