PG får själv välja däck i Rally-VM och när jag var Bus-Ove i Halmstad
Till nästa år blir det fritt fram för PG att välja vilka däck han vill åka på i Rally-VM, för visst blir det väl så att PG får full VM-säsong 2011 i en av Stobartteamets bilar? Hopps kan man ju åtminstone och nu är det bara en bra placering i Bulgarien som behövs för att det ska bli så. Detta inbillar jag mig i allafall, men där är säkerligen många fler saker som ska falla på plats innan PG och Malcolm Wilson sätter sig ner och skriver kontrakt.
Hur som helst så blir det fritt fram för VM-åkarna att själv välja däck då enhetsdäcken från Pirelli försvinner 2011. Bara i Junior-VM och i Rally-SM (???) fortsätter Pirelli att vara ensam däckleverantör. Beslutet innebär, tror jag, ännu tuffare fajter i VM då skillnaden mellan ett bra och dåligt däcksval kan göra massor av sekunders skillnad på en sträcka.
Såg igår för första gången nya Saab 9-5 live, alltså ute i trafiken. Först trodde jag det var någon kvarglömd P7:are från militärövningen för någon månad sedan. Sedan upptäckte jag att det inte var något stridsfordon utan Saabs nya flaggskepp. Just skepp passar bra, då mitt första intryck var att det var en stoooor bil.
Nu ska man inte diskutera utseende, men nog tyckte jag 9-5:an, dessutom i någon trist grå metalliclack, mer såg ut att höra hemma i stridslinjen i Irak eller Afaghanistan, än på Stureplan. Hoppas jag är ensam om denna åsikt, annars blir det nog tufft hos Saabhandlarna…
Idag jobbar jag, men minns tillbaka på mitt allra första midsommarfirande ”utombys” i början av sjuttiotalet. Jag skulle få hänga med de ”store pågarna” till Halmstad och Tylösand, för där var det håll i gång. Att jag sedan kunde låna fars gula Ford Taunus 17M med tackräcke, gjorde ju inte saken sämre. Här fick både tält och allt annat plats medan kompisarna hade allt dricka och annat i sina bilar. Vi var väl ett tiotal som drog iväg, mest killar men även några tjejer. Väl framme i Tylösand, det här var kvällen före midsommarafton, tog det inte lång stund innan tält och annat var på plats och festen kunde börja. En helvetisk brygd bestående av, Lemongin och fruktsoda, Silverrom och cola, TT:s mellanöl och Bullens pilsnerkorv gjorde att den orutinerade Motorbloggaren snart gick på varvstoppet innan överfyllnadsskyddet utlöste.
Efter många timmars sömn vaknade jag uppåt middagen på midsommarafton. Var sugen på allt annat än mer av ”helvetesblandningen” från kvällen före, något som inte gällde mina kompisar.
Framåt eftermiddagen behövdes påfyllning av mellanöl, det såldes i livsmedelsbutiker och det fanns bara en som var ”körklar”, jag. Som krav ställdes att få låna en av kompisarnas bil, en röd Opel Rally Kadett Sprint fullt rallyutrustad. Att som nittonåring med klara rallyambitioner åka in till Halmstad i en Ford Taunus med takräcke, fanns inte ens på kartan. Opelägaren var i någon sorts sjunde himmel och skickade över nycklarna utan att blinka.
Uppdraget utfördes och alla var lyckliga. Några timmar senare tyckte jag att sällskapet var i lulligaste laget. Samma sak med en av tjejerna, som inte heller var ”imponerad” utan frågade om vi inte kunde köra en sväng istället. Något annat än Rally Kadetten var inte att tänka på och ägaren mumlade något oviktigt, langade över nyckeln samtidigt som han öppnade en ny TT.
Kvällen var ljummen och jag kände mig mer som Opels rallyess Bus-Ove Eriksson eller Anders Kulläng än ”glasmästarens påg”, när jag med en snygg tjej i högerstolen cruisade runt inne i Halmstad. Fast likheterna med Toad i filmen ”Sista natten med gänget”, killen som drog runt i en lånad vit Chrevrolet Impala 1958 utan att få till det, stämmde bättre med verkligheten…
Så småningom sent på söndagen om jag minns rätt, satte vi åter kurs mot hemmet. Jag i Taunusen, kompisen i baksätet på sin Rally Kadett ännu inte fullt körklar. Kompisarnas minne av midsommaren var väl så där, men jag minns än i dag när jag var Bus-Ove i Halmstad!
Glad midsommar!