Sune fick sin vilja igenom det blev SM i Lima, Ingesson ensam 2WD för Drive VXO, SSR har lämnat startblocken, tufft att krocka med Rally Sweden, reviderat i DM och fortsatt tufft i RMCH!

På lördag smäller det i kiosken då Lima MS släpper iväg de runt 130 tävlande i SM-premiären 2023 ”Rally Lima”. Dess föregångare ”LBC-Ruschen” klassas av många som landets bästa vinterrally och inget tyder på att den nu med SM-status, skulle bli sämre än föregångarna. Tävlingsledare Sune Rickardsson har länge velat köra SM men övriga i klubben har hålt i handbromsen, fram till nu vill säga.

Foto: Anemo Friberg

Till sist fick jag med mig de andra som sa okey, vi åker SM en gång så får vi se, förklarar Rickardsson.

Vägar lämpliga för rally finns det gott om runt Lima, liksom arbetsvilliga och kunniga medlemmar.

– Ja, det var rätt beslut att ta. Visst är det mycket jobb, men det får gå!

Den egna rallykarriären tog slut 2012 med en krasch i folkrace där Sune knäckte en nackkota. Däremot kunde han fortsätta köra timmerbil i det åkeri han tog över efter sin far, tillsammans med sin bror. Med stor erfarenhet från JSM och SM som förare, visste Sune hur allt fungerade när han väl blev tävlingsledare. Med kärlek till rallyvägarna är det han som sköter dessa inför SM-premiären. Att det töar får honom att jubla, för det bygger is i botten på vägarna, att det snöar ger fina plogvallar och när de vältar ner snön växer isen.

Vi är en handfull som plogar och trampar vägarna, och jag är väldigt nöjd med banan!

Foto. Sune Rickardsson

De tävlande kommer att få vara på hugget, inte slappna av och inför reken visar Sune en bild på sträckorna med blankis och kommentaren.

-Jag rekommenderar en 4wd-bil med dubbdäck för att komma fram utan krångel…

Allt annat än succé på lördag vore förvånade, sträckorna är exakt som de ska vara på ett vinterrally, startfältet det bästa på många år i SM och så en arrangörsstab som alltid levererar på topp, så vad kan gå fel?

*

Det blir ingen start för teamchefen Hans Bååth i ”Drive VXO” då nya SM-bilen inte blir klar till lördag. Istället får team och SMK Hörby-föraren Kalle Ingesson försvara BMW-färgerna i Lima. För övrigt andra gången han och Emma Fransson kör tävlingen.

Foto: Drive VXO

Fjolårets tävling var utmanande med tufft snöväder och många avåkta konkurrenter, men vi kom i mål med många nyttiga mil som vi kommer ha nytta av i årets tävling. säger Kalle som i fjol satsade mycket på att utveckla sig själv, Emma och inte minst GruppF-BMW:n där pappa Ingesson, Lars-Johan haft en stor del.

– Vi lärde oss mycket under förra året och vi jobbar vidare på detta tillsammans, konstaterar Emma.

Med sig till Lima får han teamets två R5-åkare, Robin Adolfsson och Roger Dahlberg i Ford Fiesta R5 och Tomas Bergman/Ida Lidebjer Granberg i Citroen R5.

Vi laddar upp oss genom att testa i Antilla under torsdagen och vi känner oss väl förberedda i övrigt, säger Robin. 

Trots att vi inte har kört något under vintern hittills hoppas vi få en stabil tävling som god grund inför kommande tävlingar i SM-säsongen.

Även om Bååth och co-driver Andreas Sigfridsson inte tävlar finns man på plats för att stötta.

Vi jobbar långsiktigt och värderar teamkänslan högt. Att tävla, stötta varandra och utvecklas tillsammans för att långsiktigt kunna göra det vi älskar är hög prioritet för oss, Särskilt i nuläget när omvärlden är skakig och den ekonomiska utvecklingen är svår att förutsäga är det viktigt att jobba för goda förutsättningar för våra tävlande,  partners och rallysporten i sig!

*

Lite konstigt att samtidigt med detta skriva om gruspremiären South Swedish Rally 18-20 maj, men faktum är att här har man för länge sedan lämnat startblocken. Banan är klar, ansökan till Länsstyrelsen inskickad och i helgen hade organisationen kick-off. 

Vi har gjort så här förut och konstaterat att det är det ultimata, för alla är samlade på ett ställe och ingen kan lämna skeppet, konstaterar Kjell-Åke Jönsson, event- och sponsoransvarig tillsammans med Anders Martinsson.

Platsen för konferensen var färjan Nils Holgersson, som går mellan Trelleborg- Travemünde. Tio personer var med ombord sedan ett par tvingats lämna återbud på grund av sjukdom. Konferens under hela lördagen och framtida idéer diskuterades även kvällstid.

Vi älskar ju alla rally och vill gärna fortsätta arrangera. Samtidigt önskar vi att publiken börjar inse att det måste få kosta att se och följa en SM-deltävling, säger Fredrik ”Fritte” Johansson, ny tävlingsledare för året.

Foto: Anemo Friberg

Banan till SSR 2023 börjar traditionsenligt med shake down på torsdagen den 18 maj, fortsätter med ett par sträckor på fredagskvällen och ytterligare sju SS på lördagen. Gänget som ansvarar för SSR är från vänster biträdande tävlingsledare Björn Larsson, tävlingssekreterare Anders Anderholm, biträdande säkerhetschef Niklas Rydh, tävlingskassör Bertil Gunnarsson, teknisk chef Gert Andersson, eventansvarig Kjell-Åke Jönsson, biträdande banchef Oskar Andersson, banchef Albin Karlsson samt tävlingsledare Fredrik ”Fritte” Johansson.

*

Att lägga en tävling samma helg som Rally Sweden visar sig bli lite knepigt och till Ludvikas ”Ulla Cronerts Minne” den 11 februari är i dag bara 13 ekipage anmälda. Ludvika MS riktar sig främst till förarna i ”Nedre Norra BF” och ”Racepart 1300 Rallycup” och i den sistnämnda finns faktiskt bara två anmälda. Känns lite skakigt med ”Sukkacupen” för tillfället och i förra deltävlingen ”Gestrikekannan” startade bara fyra ekipage i cupen. Ludvika MS bjuder på tre sträckor som dubblas vilket ger totalt 45 kilometer SS och för detta önskas 2 800 kr i Tävlingsavgift. Vill man sedan ha noterna från Patrik Barth tillkommer 600 kronor och sista anmälningsdag är om exakt en vecka, den 6 februari.

*

Efter att Simrishamns MK kastade in handsken och ställde in DM/SSRC-premiären ”Simrishamnsmixen” tvingades distriktets SGA:er att ändra lite i reglerna och numera består Rally-DM av sex deltävlingar varav fem räknas. Även den tidigare ifrågasatta dubbla avgiften vid efteranmälan ändras och i år är det bara påslag med 500 kronor. Dock vilket är viktigt, det är upp till arrangören om man vill ha efteranmälda eller ej. Samma regel gäller i RS-DM som 2023 består av åtta deltävlingar där sju räknas i slutresultatet.

*

Dan Alvén fortsätter att rapportera från pågående Rallye Monte Carlo Historique. ” Igår var vi ute på en söndagstur, som innebar en ca. 335 km lång resa som tog ca. 9 timmar alltså en snitthastighet med ca. 37km/tim. Vi upplevde minst två årstider under dagen, kanske fler med både sommar och vinterväder.

Foto: Dan Alvén

Jag kanske får förklara lite vad detta går ut på och under tävlingen skall 17 specialsträckor avverkas, där det gäller att hålla exakt hastighet från start till mål. Man mäter oss med satelliter via den tidigare omtalade Tripy-mottagaren, som sitter i bilens framruta. För varje sträcka blir vi tilldelade en viss hastighet och ett visst avstånd i kilometer, dessa parametrar kan bero från ca. 15 km till 55 km i avstånd och ca. 42 km/tim. till 48 km/tim i hastighet. Detta kan tyckas enkelt, men då skall man ha klart för sig, att vägarna inte är vägar utan asfalterade kostigar ibland med snö och is som inte har varit plogade i år!

Foto: Dan Alvén

Igår var det mycket snö och is på kostigarna och vi fick köra därefter med den följden att vi ligger efter idealtiden ett tag. Men ser man en möjlighet så gasar man på för att köra in den förlorade tiden, jag tror inte jag skall fördjupa mig mer i ämnet, då det är krångligt och svårt att förstå. Det passar oss ganska bra då vi inte har några vinnarambitioner men trots det gjorde vi lite framsteg i resultatlistan igår och nu ligger vi bland de 200 bästa utav 283 startande!! Då denna typ av biltävling testar både bilarna och dess besättning tvingas många bryta, för närvarande har ca. 5% av de startande tvingats bryta, det brukar vara totalt ca. 10-15 % som inte kommer i mål.

Foto: Dan Alvén

Även igår fick vi mat och bantningskuren ligger fortfarande på is. Bilen har gått bra och vi hoppas det håller i sig. Idag skall vi ut på nya eskapader och sedan får vi se hur kvällen blir, men vi har en del hårdkokta ägg liggandes i  bilen samt två smörgåsar, som gjordes under förra veckan, så på något sätt skall det nog ordna sig!”.

Foto: Torben Weber Andersen.

Precis som i Handbolls-VM går det bra för de ”rödvita” ekipagen i det nio dagar långa rallyt. Bäst är efter söndagens etapp fortsatt Per Vilslev/Erik Andersen i Opel Kadett GT/E som rykt fram sju placeringar till 25.e plats. 2002 vann far och son Kenneth Kruse Simonsen och Otto Kristensen rallyt med Lancia Fulvia HF och håller nu 33:e plats.

Foto: Torben Weber Andersen.

Lite tyngre för vinnaren 2020 Henrik Bjerregaard/Jaromir Svec med Ford Escort RS 2000 Mk II som just nu ligger 126.a. Bäst av de norska ekipagen är Petter Granerud/Espen Granerud, Ford Escort. Med svensk flagga på bilen (Volvo PV) är Mikael Högström/Karl-Erik Bäckvall på 103:e plats.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *