Ekström nobbar NASCAR, Mikkelsen snabbast i IRC och så här säkrar vi rallysportens överlevnad!

Tungt att tacka nej till en styrning i NASCAR men det var precis vad Mattias Ekström gjorde. Mattias väljer istället att helt fokusera på DTM och hans två körningar i fjol är än så länge en engångsföreteelse, hur det nu kan bli det när han körde två gånger? Men Mattias har bestämt sig även om där verkar finnas en liten, liten springa mot USA.
— Det är minimal chans att jag kan köra, jag har bestämt mig för att satsa på DTM. Men jag blev väldigt glad att de ringde och frågade, jag trodde inte att jag skulle få någon mer förfrågan, säger Ekström.
I Rally Islas Canarias ingående i IRC håller Andreas Mikkelsen min favorit Jan Kopecky stången efter sex körda sträckor. Mikkelsen leder med lite mer än fem sekunder och då återstår tre sträckor kvar att åka innan det är etappuppehåll. Trea är Peugotåkande hemmaföraren Louis Monzon men han är nästan minuten efter och på fjärde plats Herman Gassner jr.
Träffade häromdagen en av få rallyåkare som verkligen förstått att det är kris i rallysporten och självklart snackade vi hur man kan lösa väg/ funktionärsproblemen. Jag sjösatte mitt senaste tankeexperiment som han hör och häpna köpte rakt av. Vad går detta då ut på?
Jag drar paralleller till orienteringen där det är praxis och regel sedan många år att ”man springer inte i sin egen klubbs tävlingar”. Tänk om man överför samma regel i rallysporten att hemmaåkarna inte får köra egna tävlingar, utan här jobbar man som funktionär. Direkt lösgör man en hel hoper folk som förare, kartläsare och servicefolk. Istället blir dessa funktionärer och säkrar sin egen klubb/tävlings överlevnad.
Men säger då belackarna, det blir ju inte rättvist i till exempel Sydsvenska Rallycupen då tvingas förare med klubbadress i klubbar som kör cuptävling att avstå en tävling. Detta medan förare från klubbar som inte ingår i cupen kan räkna alla deltävlingarna. Jo, men se där har bloggaren faktiskt tänkt till…
Vi tar föraren Nisse och kartläsaren Pelle som har hjälp av serviceteamet Anders, Bertil och Christer när man tävlar. För enkelhetens skull säger vi att Nisse tävlar för Älmhults MK. Då ställer Nisse upp i alla deltävlingarna i SSRC utom hemma i Älmhult där han och gänget är funktionärer. Moroten för Nisse blir att i valfri SSRC eller DM-tävling med samma koefficient som Älmhult, får han tillgodoräkna sig dubbla poäng. Tävlingen behöver han inte utse i förväg, utan vid säsongens slut väljer han så klart den tävling där han plockat ihop allra flest poäng som alltså fördubblas. Sug på den!
Nackdelar finns. Till exempel är det självklart trist att inte få åka för hemmapubliken, men är alternativet att tävlingen ställs in på grund av funktionärsbrist blir resultatet ännu tristare. Finns säkert ännu fler, men jag menar att dessa ändå inte uppväger fördelarna. Fördelar som gör att vi kan säkra upp att rallysporten överlever…
Nästa problem är vägarna och där får jag tänka till lite mer!

19 svar på “Ekström nobbar NASCAR, Mikkelsen snabbast i IRC och så här säkrar vi rallysportens överlevnad!

    1. Men då tror jag att man pinkar sig själv på skorna!

      Som du skriver så springer jag exempelvis inte ihelgen när vi arrangerar våra orienteringstävlingar ihelgen.

      Kan bara hålla med dig Tommy om att det måste göras något för att få funktionärer att ställa upp.

      Kennet

        1. Hej.
          Grejen är ju att ”hemmaåkare” som är medlem i klubb som arrangerar cuptävling inte tappar några poäng, tvärtom får man ”gratis” poäng utan att behöva köra….
          Bilsportcup reglerna är ett steg i rätt riktning och som oops164, funktionärsproblemet måste lösas det är nu akut i de allra flesta klubbar!
          MVH
          Tommy

          1. När jag körde på 70 talet var det själv klart att men inte fick köra hemmatävlingar, utan förarna och kartläsarna som funktionärer blev det inga tävlingar. mvh Amazonen 

  1. Bilsport RallyCup har ett bra system angående hemmatävlingar:

    Om
    tävlingsledningen i samband med tävlingen anmäler att en av
    deras förare i någon av våra klasser avstår hemmatävling för
    en ledande position i arrangörsstaben så får föraren ett
    kryss i poängen och efter säsongens slut får föraren 30% av
    inkörd års-poäng, dock max 10 poäng givetvis.”

  2. Så här är reglerna i Mega Rally Cup. ”Tävlande får inte räkna poäng i hemmatävling. Om egen klubb inte arrangerar någon tävling i MRC, måste den tävlande räkna bort sin högsta erhållna poäng i MRC:s deltävlingar.”Fast då kan man istället göra som så att man inte får deltaga i egna tävlingen utan vara med och arrangera den istället. 
    Tack För en superbra blogg! 

    1. Hej.
      Detta kan vara en väg att gå, att göra ett frivilligt system  med en extra stor morot i slutändan. 
      Tack för berömmet!
      Trevlig helg.
      Tommy

  3. Om inte förarna själva hjälper till på hemmatävlingar, så har vi snart inga rallyn. Vi i Munkfors MC har kört med denna filisofi i snart tio år, jag kan bara säga att den fungerar! PRoffsiga förare och kartläsare i TK och som chefsfunktionärer är det bästa man kan tänka sig när man arrangerar rallytävlingar. De få förare som inte vill hjälpa till / inte fattar att det är ett måste för rallyts överlevnad, kan väl då välja den enkla vägen ut, byta klubb och inte dela det solidariska ansvar vi rallyåkare har för vår egen kära sport.
    /Anders Ekström, Munkfors Motorclub

    1. Hej Anders.
      Låter jättebra och jag är den förste att gratulera er till den inställning som borde finnas hos alla!!!
      MVH
      Tommy

  4. Jag tror Lindström har rätt i sin förmodan.
    Vet att man försökte med att inte få köra hemmatävlingen här i Småland  för många år sen men resultatet blev bara att de flesta gick till en ny klubb, bland annat för att man skulle få åka hemmatävlingen, pch plötsligt höll arrangärsklubben på att dö ut när så många bytte klubb.
    Man ska också betänka att många förare lever på att fixa flera små lokala sponsorer o enda chansen att visa upp sig för dem ocj blivande sådana) är ju på hemmatävlingen för de åker kanske inte 10-20 mil o kollar.,
    Däremot är ju systemet med att den som vill åka hemmatävlingen själv måste fiva ett antal funktionärer för att få köra, både enkelt och bra. Och man kan ju även öka kravet till att fixa fyra man så har man ju kompenserat både sig själv och kartläsaren i servicekillarna.

    I övrigt tror jag att vägfrågant rill syvende o sist handlar om att förbundet måste få myndigheterna att släppa till allmänna vägar i mkt högre utsträckning än nu. Dessa håller dessutom oftast betydligt bättre då de både är mer använda och bättre skötta.

    1. Hej.
      I min klubb har vi systemet med att förare måste fixa fram två funktionärer. Grejen är att i de allra flesta fall så ”budar” man folk som hade ställt upp som funktionärer ändå. Alltså nytillskottet blir bara marginellt…
      MVH
      Tommy

    2. Hej.
      Problemet är att majoriteten av de aktiva rallyåkarna har otroligt dålig insyn i hur det är att vara arrangör. Vad hjälper det med lokala sponsorer om där inte finns någon hemmatävling att köra och visa upp klistermärkena i?
      Sedan håller jag med dig till hundra procent vad gäller SBF att dom måste pressa myndigheterna mer/bättre så att allmänna vägar med låg trafik ska kunna användas i rally.
      MVH
      Tommy 

  5. Halloj

    Tror det e bäst att förarna får fixa ersättningsfolk…..

    Sen kan man ju undra om tex TV-Svängen överlever utan hemmaförare , ca 35 i fjol och 1600:- i startavgift ger en liten nätt summa till klubben på 56.000:- visst blir där mindre slit på vägarna men inte för så mycket pengar tror jag.
    Har så klart ingen aning om hur mycket just den tävlingen går med vinst eller om hemmaförarna har reducerat pris.

    I asfaltcupen är reglerna och poängräkningen hyfsat enkel (tycker jag) och det är mycket sällan vi får problem med uppkörda sträckor oavsett antalet startande…… Och att det blir mer och mer populärt att tävla under dessa former syns ju tydligt i anmälningslistorna….

    Men visst skulle det underlätta om man fick tillgång till allmänna vägar och då givetvis även på asfalt. Dom kan ju köra asfalt i resten av världen varför då inte i Sverige.

    Och Tommy…Hörde att Brorsson skulle ge en viss silverfärgad voc en hård match I Hörby lite av Giganternas (från förr) kamp att vänta ?????

    Ha en bra helg

    Mvh / Asfaltkungen

    1. Hej ”Kingen”.
      Helt rätt SMK Hörby skulle bli den stora loosern med detta system då 25 procent av startfältet är hemmaförare. Men när vi kommer till punkten där frågan är om vi kan eller inte kan arrangera en tävling överhuvudtaget på grund av funktionärsbrist, då spelar kronor och ören mycket liten roll i sammanhanget…
      ”Giganternas kamp”, tveksamt?
      Ha själv en bra helg
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *