Kopecky vann IRC på Kanarieöarna och funktionärsförslaget rörde om i kageboorken!

Vilken thrillerupplösning det blev på Kanarieöarna och IRC. Inför sista sträckan ledde Andreas Mikkelsen med lite drygt tre sekunder över Jan Kopecky och nu var det ”man eller mus” som gällde. Troligen överladdade Mikkelsen för när tiderna trillade in så hade han tappat dryga halvminuten till Kopecky som nu vann sträckan och hela Rally Islas Canarias med 28 sekunder. På tredje plats kom Louis Monzon.
Gick väl mer eller mindre åt h-e för min ”nye” favorit i Formel 1, Kimi Räikkönen vid tidskvalet till Australiens GP. Nu får Kimi gå ut som artonde man i Lotusen om jag fattar det rätt och får svårt att nå fram till snabbaste förare som var Lewis Hamilton. Till alla som tycker detta med F1 är toppen så startar loppet söndagsmorgon klockan 07.00 på Viasat Motor.
Noterar att Patrik Sandell och Maria Andersson kört de första testerna ihop i England med WRC-Minin och de fick tydligen till det direkt. Enda problemet var att Maria var lite för tyst i intercomen så att Patrik hade svårt att höra noterna. Till Portugal får hon väl vrida upp volymen…
Mitt förslag för att få fler funktionärer till rallysporten fick effekt, det ”rörde verkligen om i kageboorken” som man säger här nere. Många kommentarer, för att inte tala om alla mejl jag fick om förslaget där en ungefärlig uppskattning ger att hälften dömer ut mina tankar som tokerier. Andra halvan fattar vad det handlar om, nämligen sportens överlevnad!
Ett vanligt återkommande förslag är det att förarna ska fixa fram två ersättningsfunktionärer för sig själv och kartisen. På pappret både rättvist och enkelt men i praktiken i stort sett värdelöst. Det man gör är att ta kontakt med killar/tjejer som ändå tänkt ställa upp och jobba på tävlingen. Kontentan blir då att där inte alls blir något extra tillskott i funktionärskåren. Tyvärr men så funkar det, jag vet av egen erfarenhet!
Hur som helst detta kan ältas fram och tillbaka men problemet måste lösas och detta snabbt. I Södra BF är där ingen arrangör som själv klarar av att köra sin tävling med eget folk. I min klubb hjälper vi bland annat till med att bemanna sträckor i Simrishamn, Kristianstad, Hässleholm, SSR och Eslöv. Självklart får vi tillbaka samma hjälp vid TV-Svängen annars hade det inte blivit någon tävling, punkt slut. Problemet är att det alltid är samma folk som ställer upp när vi kallar på hjälp och risken är jättestor att man sliter ut den lilla, lilla klicken av ansvarskännande rallyfunktionärer som ännu finns kvar…
Vad är medelåldern på en rallyfunktionär? Har ingen aning men 50 plus är nog en bra gissning och är tämligen säker på att när tio funktionärer faller för ålderstrecket kommer i bästa fall en eller två nya. Man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut vad detta betyder i förlängningen!
Hur som helst är det bra att frågan kommer upp på bordet och diskuteras. Framförallt måste SBF börja agera om målsättningen är att rally även i fortsättningen ska finnas med som en gren på bilsportträdet…

15 svar på “Kopecky vann IRC på Kanarieöarna och funktionärsförslaget rörde om i kageboorken!

  1. F1 är kanon. Äntligen är säsongen igång igen.
    Go Button!
    Fö kvalade den andra Lotusen med Grosjean in på en tredjeplats. Mycket imponerande, även om det förmodligen inte kommer att hålla genom hela racet.

    Ang funktionärer så finns det problemet i alla sporter och ideella föreningar.
    Det folk inte förstår är att om man inte ställer upp och hjälper till så kommer man till slut att bli tvungen att betala för att få jobbet gjort.
    Vilket i sin tur betyder att det är du som medlem som får en höjd avgift, eller en höjd startavgift.

    Nu gör jag själv inget (eller i vart fall väldigt lite) på SMK Hörby, så jag skall kanske inte snacka, men oas så är jag involverad i Hörby Atletklubb (som ordförande) och sitter i styrelsen i Svenska Kroppskulturförbundet (SKKF) så min tid är något begränsad.

    1. Till att börja med så började motorsporten redan sista helgen i februari med Superbike VM på Phillip Island.
      Undantaget WRC.Sen får jag passa på och fråga Tommy om det blev nån bra bild på Jakob i skogen idag?

      1. Hej.
        Bra och bra, du får avgöra själv i tidningen på måndag.
        Är imponerad över ditt breda sport spektra, ena dagen i Bockebodaskogen i nästa har du koll på Superbike VM. Själv har jag klydd med en sak i taget…
        MVH
        Tommy

        1. Farsans fel att man är motorintresserad, uppfödd i sidovagn, sen största dotterns fel att man börjar irra runt i skogen med karta och kompass.

          Men finner nöje i bägge.

          Plus att man mår bättre av motion har jag konstaterat efter ca 20 år utan motion.

          Får se det imorgon då.

          Frun undrade om jag skulle ge f*n i att tvätta högerhanden nu efter handskakingen.

        2. Jodå bilden klart godkänd, men får nog skicka ett mail till reportern som skrev att Rickard Gunnarsson kom två, det var Håkan Gunnarsson.

    2. Hej Jörgen.
      Du har så rätt, så rätt folk har mycket i sina kalendrar idag i jämförelse för tjugo år sedan. Tyvärr ändrar det inte förutsättningarna idag och detta är självklart inget som är unikt för rallysporten. Tror att du har samma problem i dina ”andra sporter”?
      Mina tankar är egentligen inte att få folk till att ha dåligt samvete för att man kör rally. Tvärtom är det att man ska kunna köra rally utan att ha dåligt samvete för att man ”inte drar sitt strå till stacken”.
      Jag tror att de flesta är överens om att något måste göras, frågan är bara hur man löser problemet. Tar tacksamt emot förslag…
      MVH
      Tommy
      PS. Vi ses på söndag mitt i getingboet alltså A-förare D1.DS.

      1. Frågan är om man kan ändra folks ”föreningstänk”. För det är där det har ändrats, det är ytterst få som vill arbeta ideellt i dagens samhälle. Man skall ha betalt, på ett eller annat vis, annars ”orkar” man inte göra något.
        Vad det nu beror på det kan jag inte svara på, men jag är oas en sådan som gör det, utan att få betalt.
        Däremot måste jag prioritera och inse att dygnet bara har 24 timmar (tyvärr).

        Kan man locka in folk (i blandade åldrar) så att dom kan se att det faktiskt är roligt, att det blir en bra gemenskap så tror jag att dom kommer stanna kvar.
        Hur man skall göra det vet jag inte däremot.

        Visst ses vi på söndag. Då blir det åka av (hoppas jag :D)

  2. Stort problem detta med funktionärer. Visar vi aktiva tillräcklig uppskattning? Min största reflektion vid mitt återfall var att jag kände igen huvudena på de flesta gubbarna och gummorna, ja just de. Samma personer som för 20 år sen. Bara gråhåriga nu. Men det finns exempel på unga gäng som är aktiva. Jag måste nog börja skriva upp var o när jag stöter på dem så vi kan fråga hur de gjort för att få fart på funktionäreriet. 

    1. Hej.
      Mitt inlägg har fått upp frågan på dagordningen hoppas jag? Kanske kan det ge resultat så vi slipper se enbart gråhåriga funktionärer framöver…
      MVH Tommy
      PS. Fick en rapport från ”stockholmaren” om framfarten i Lima, imponerande för en som också bör vara lite grå åtminstone.DS

  3. Tack för en intressant läsning, som vanligt Tommy:)
    Måste dock påpeka att orsaken till Mikkelsens tidstapp var en misständning i motorn. Surt för honom, han var ju trots allt på väg mot sin första IRC-seger på asfalt!

    Med vänliga hälsningar,

    Daniel

    1. Hej.
      Jag tryckte på ”enterknappen” i stort sett i samma sekund som hans tid kom upp. Tog en chans med överladd och den här gången gick den inte hem…
      Tack för korrekta uppgifter.
      MVH
      Tommy

  4. Hej.
    Det var riktigt kull att höra från ”rallypensionären”!
     Dina tankar är säkerligen helt relevanta och där är många olika faktorer som gör att ”vi” har lite kris i sporten. Undrar hur länge det ska dröja innan SBF och rallyansvariga vaknar…
    Ha det bra
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *