IRC drar till ”Kanarieholmarna”, Lotus enda F1- märket med racingkänsla och elbilar är skit!

I kväll drar andra deltävlingen i IRC igång på svenskarnas ”Kanarieholmarna” och detta med norskt i toppen av serien. Leder gör regerande mästaren Andreas Mikkelsen men tror faktiskt inte riktigt att det är han som har största favoritbördan i Rally Islas Canarias. Istället är det tjecken Jan Kopecky som är ruskigt snabb på asfalt med Skodan som blir favorit och en svår nöt att knäcka. Först på fredag drar rallyt igång på allvar.
Min Formel 1 intresserade arbetskollega Bosse har påpekat att nu är det premiär för ”riktig” motorsport i helgen och att det bör uppmärksammas i bloggen. Okej, men som alla vet är jag och Formel 1 inte riktigt på samma nivå. Förstår på experterna att Sebastien Vettel är storfavorit och att ende riktige utmanaren är Jenson Button, så då är det väl så. Fast egentligen tycker jag att Formel 1 är lite trist, annat var det när bilarna hette McLaren, Lotus, March, eller Tyrrel för att ta några kända märken. I dag är det Red Bull Racing, Sahara Force India eller HRTF1 Team. Visst är där några som har bilklingande namn som Vodafone McLaren eller Mercedes Petronas, men här känns själva bilmärket mest som ett nödvändigt ont.
Det enda som klingar racing för mig är så klart Lotus men där kör ju Kimi Räikkönen och honom är jag ju inte så förtjust i. A´ va f-n skit samma Kimi, vi glömmer det gamla i år håller jag på dig och Lotus!
Läste igår en test i Teknikens Värld om elbilar i praktisk användning. Redan rubriken ” Så mycket sämre” ger min skepsis mot elbilar ännu mer bränsle. Kan saxa lite ur testen ” jämfört med en dieselbil sparar du 6000 kronor per år i bränsle. Eftersom Nissan Leaf kostar ungefär 170 000 kronor mer än en dieselbil tar det 30 år att tjäna in prisskillnaden”. Slutsatsen efter testen av de sex ”miljöbilarna” summerar även den min åsikt ”That´s all folks. Elbilen är en skitbil men ren. Den duger som andrabil i sta´n”.
Nu känns det lite konstigt, rent ut sagt dumt att skriva om elbilar i Motorbloggen då jag starkt misstänker att majoriteten av er läsare håller med mig min skepsis mot ”miljötalibanernas” våta dröm. Samma personer som man ofta ser komma körande till miljömöten och protester mot allehanda saker i antingen, av rost halvt uppätna 245:or eller bedagade Peugeoter och som har detta gemensamma att bäst före datum ur miljösynpunkt är passeradmed råge…
Vill ändå presentera ”Testvinnaren” Chevrolet Volt som till en kostnad av 394 000 kronor kan ta dig 4-6 mil innan strömmen tar slut och den ”eländiga” bensinmotorn kopplas in. Bäst renodlade elbil är Nissan Leaf som är billigare, kostar ”bara” 329 900 kronor och ger dig en räckvidd av hela 8-12 mil. En Stockholmsresa kräver alltså minst ett par övernattningar om du väljer att åka bil ”miljörätt”…
En kompis berättade för mig om en gammal ”Renault 5-elbil” han sett parkerad i en stad med fri parkering för elbilar. På bakluckan stod prydligt textat ”Elbil” och från motorhuven stack där ut en vanlig elsladd som pluggats i en laddstation. På något sätt symboliserar Renaulten hela elbilsdebatten som egentligen bara är en enda stor fasad. Bara det ser och verkar miljörätt så är det OK, sedan om det fungerar i verkligheten, vem bryr sig?

4 svar på “IRC drar till ”Kanarieholmarna”, Lotus enda F1- märket med racingkänsla och elbilar är skit!

  1. Du ska inte förringa miljöaspekten i gamla bilar, du gör felet som alla miljötalibaner gör och påpekar att gamla bilar är miljöbovar, så är inte fallet, man måste nämligen ta med miljöpåverkan som produktionen av en bil för med sig, med den i beräkningarna så ska man köra en bil till minst 30k mil

    1. Hej.
      Det var inte riktigt den miljöaspekten jag tänkte på, utan den om hur illa det är med bensin/dieselbilar i deras ögon och att el är det bästa alternativet. Själv har jag som bekannt en Kadett 64:a och Silver-VOC:en är från 1975…
      MVH
      Tommy

  2. Vad hedrande av dig Tommy att du helt plötsligt håller på Kimi han som du kallat Sur Kimi i rally sammanhang men nu passar han helt plötsligt dig som en smäck bara för att han kör i ett klassiskt F1 team jag har följt honom genom åren sedan karting och han har alltid varit mycket fåordig till alla journalister varför vet jag inte, men jag kan tänka mig varför. Hälsningar Kent Åkesson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *