Ekratten ställde in och nu Rojarundan, samt vinter i Skåne!

Först tog Asarums MS time out, ställer in Ekratten till nästa år och igår kom nästa trista rallybesked, Emådalens MK ställer in Rojarundan 2011. Efter femton år orkar inte längre ordförande Johan Johansson och hans kompisar med allt jobb. Man hoppas eventuellt återkomma med Rojarundan 2012 men vågar inte lova något. Tråkig, men förståelig utveckling och jag är rädd för att detta bara är början.
I Södra BF (Skåne, Blekinge och södra Halland) körs till nästa år fem ”rally-tävlingar” i DM plus Snapphanerallyt som ingår i Rally-SM. Det är Simrishamn, Trelleborg, Kristianstad, Hörby och Karlskrona som fortfarande lyckas hitta den ork och motivation som är ett hundraprocentigt krav för att kunna genomföra en tävling. Till detta kommer så ytterligare cirka tio RS-tävlingar,
vilket betyder att utbudet inte är stort om man tittar i backspegeln. Förr, när jag började åka rally i början av sjuttiotalet då var tävlingarna betydligt fler. Hyllinge MS, SMK Örkelljunga, Lunds AC, Olofströms MK och Tomelilla MK är klubbar som lagt rallyarrangerandet på is och som sagt, jag tror inte det är slut här.
Varför är då utvecklingen så negativ hos arrangörerna? För hos de tävlande finns inte samma utveckling tvärtom, antalet aktiva rallyåkare ökar för varje år. Frågan är bara, var de ska tävla när tävlingarna blir färre och färre?
Följer debatten på olika gästböcker på nätet och här diskuteras frågan i stort sett aldrig. Här handlar det istället bara om vem som kör den häftigaste bilen eller var man hittar de dyraste trimgejorna. Hade kanske varit idé att börja fundera över var man ska använda de här häftiga rallybilarna?
Den springande punkten är naturligtvis funktionärsbristen, i Emådalens MK är det enligt ordförande Johansson cirka tio personer som drar runt Rojarundan. Tio personer, skulle uppskatta att det är minst fyrtio för lite…
I dag har folk inte tid eller ork till ideellt arbete och detta är vad som krävs i massor för att arrangera en rallytävling. Hur får man då till en attityd förändring? Ja inte vet jag, men till att börja med borde SBF ta tag i problemet snabbt som bara den. Visst, man gör nog insatser från förbundshåll, men de räcker bevisligen inte.
2011, precis som alla år efter detta måste bara bli Funktionärens år. Om inte, dröjer det inte länge innan rally bara blir ett spel i X-Boxen. Kanske kan man koppla in den så att man kan sitta i rallybilen för att få den ”rätta” rallykänslan!
Kollade in Debatt på SVT igår, där det snackades om tåg och biltrafiken i vintertid. Inget upplyftande, tåg och signalsystem verkar vara någon import, byggda för tropiskt klimat. Minsta lilla snö så havererar systemet. På plats fanns även Trafikverkets nya VD Gunnar Malm för att försvara sitt verk. All heder åt honom, då SJ fegt nog valde att inte ställa upp. På plats i studion fanns även ett par rutinerade lastbilschaufförer, en av dessa krävde omedelbar lag på vinterdäck på lastbilar och bussar. VD Malm hävdade dock att det var bättre att se till att alla istället hade minst fem millimeters mönsterdjup. Fem millimeter på sommardäck i vinterväglag, som vanligt fattar jag ingenting?
Skälet till Malms avvisande är naturligtvis att det kostar åkarna pengar att behöva byta till vinterdäck. Men på personbilar finns lag på vinterdäck (tack och lov) och inköp av dessa gör säkerligen lika stort hål i hushållskassan som det innebär för åkerierna att göra sina fordon lite vintersäkrare. Nej, lag på vinterdäck för bussar och lastbilar och det nu!
Tack och lov innebär ju inte allt detta några som helst problem för oss här nere i Skåne, för vi har ju inga vintrar ( obs, ironi). Här kan man enligt vissa i stort sett åka på sommardäck året om…

Ett svar på “Ekratten ställde in och nu Rojarundan, samt vinter i Skåne!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *