Dimmigt kring SM-finalen och Petter Solberg byter grus mot asfalt?
Dimmorna tätnar kring finalen i Rally-SM 2011. Som jag skrev igår så är det långt ifrån klart att finalen blir i Örebro som det tidigare meddelats från SBF, men som sedan dementerades. Närkingarna ska ha ett möte i början av januari och till dess kommer inget finalbesked, vad Motorbloggen kunnat erfara.
Det som verkar konstigast i finaljakten är att årets finalarrangör Katrineholms MK, dessutom vald till Årets arrangör 2009, direkt efter årets målgång erbjöd sig att ta hand om finalen även 2011. Men av någon anledning har Bertil Klarin & Co inte nappat på erbjudandet och varför det är så, undrar naturligtvis Katrineholmarna.
Eric Lindgren alias Svarta Masken var en av många som jobbade med finalen och som gärna hade sett en upprepning 2011. I ett mejl till Motorbloggen skriver han,
” Katrineholmsmodellen” är att motorklubben arrangerar det sportsliga och en extern entreprenör fixar eventet runt det hela. Jag är entreprenören i det här fallet och kanske den största förloraren när det gäller Katrineholm och 2011.”
Inte konstigt att man är lite undrande och Eric fortsätter, ” Inför årets final hade jag lagt ner drygt fyra månaders jobb och en stor del av detta var att göra ett evenemang som Katrineholm och rally-Sverige skulle vara nöjda med och förbereda för 2011. Och vi lyckades med att göra rally-SM till en stor händelse med rekordpublik och ett rekordstartsfält 2010. Veckan efter finalen gjorde jag klart med samarbetspartners och kommunen för 2011, där endast datumet var oklart, tyckte vi…”
Det är inte utan att man undrar vad det är för kravspecifikation som inte Katrineholmarna uppfyller? Blir spännande att följa upplösningen.
Idag fick jag ett chockbesked, Petter Solberg funderar på att lägga WRC-satsningen på is och köra WTCC istället. Naturligtvis är det en pengafråga, Petter anser sig inte ha fått ihop tillräcklig budget för att kunna vara med i toppen och då får det hellre vara, resonerar han.
Men snälla,snälla Petter ge inte upp nu, det var 2011 som jag hoppades att du skulle plocka ”gåsen-Loeb” och bli bäste poängplockare hos Citroén!