Citroénbossen om WRC, tufft med vinterrally, noll rally i KVP och miljöidiotin mot nya höjder!

Nu kommenterar Citroens teamchef Yves Matton årets två rally gamla WRC-säsong.
– Ger oss en idé om hur tuff den här säsongen kommer att bli och som precis har börjat.
Matton är också säker på hur säsongen måste utvecklas framöver om inte fransmännen ska förlora Märkes-titeln.
– Vi måste göra några felfria rally framöver…
Frågan är då om Miko Hirvonen och Dany Sordo är förarna som kan motsvara ritningen från Matton, jag är skeptisk. Hirvonen tror jag fixar det, men Sordo känns inte som optimal ”back up”. Nu är det så klart enkelt att redan utropa VW och Ogier som världsmästare 2013 redan nu, men det är en lång väg, väldigt lång väg innan säsongen är över. Ingen ska heller inbilla mig att Polon kommer att fungera klockrent ”all the way” utan här kommer säkert något bakslag. På frågan om det blir Das Auto eller ”Vnkel-bilen” som vinner Märkes-VM, blir kanske rätt svar ”The blue oval”…
Fortsatt tungt för Östersund Winter Rally deltävling två i Rally-SM som körs helgen den 23-24 februari. Om jag räknat rätt har endast en förare tillkommit, totalt sjuttiotre sedan arrangören förlängt anmälningstiden, mitt tips där blir inte över åttio bilar totalt!
Även nästa deltävling i Klassiska Rallycupen uppe i Örnsköldsvik till helgen verkar få svårt att fylla sträckorna. Strax över trettio bilar och där man ändå hade hoppats på nästan det dubbla med enbart klassiker. Är det som de skånska SM-åkarna säger, åt h-e för dyrt att åka vinterrally?
Noterar i dagens Dala Demokraten att en hög chef på SSAB i Falu Tingsrätt dömts till ett år och sex månaders fängelse för grov trolöshet mot huvudman och för försök till grov trolöshet mot huvudman. Så här skriver DD: ” Den nu 57-årige chefens intresse och för motorsport och vänskap med Tomas Engström framstår som drivkraften till att han förmått företrädare för Nyhammars bruk att utställa helt eller delvis osanna fakturor till SSAB, attestera och låta SSAB betala. Tingsrätten konstaterar att SSAB åsamkats skada med 6 310 000 kronor.”.
Som motorsportfantast blir man så klart illa berörd när sporten dras in i sådana här härvor, illa berörd men knappast förvånad. Med den pengakarusell som råder inom sporten är det inte så märkligt att alla sponsorbidrag kanske inte är så vita som de självklart borde vara…
När jag kom hem från Rally Sweden bläddrade jag som vanligt igenom Bladet för att se hur man tagit tillvara minna rapporter från Värmlandsskogen. Helt OK om jag får säga det själv? Sedan gick jag över till Kvällsposten för att se hur de bevakade landets största årligen återkommande VM-arrangemang. Tidningens chefredaktör Martin Kroon är uppvuxen Glimåkra, har roat sig både på Grottebacken i Osby och Granada i Lönsboda samt i flera år bott ett stenkast från Kong Christian Races klassiska specialsträcka Ubbaboda. Samma Martin har tillbringat åtskilliga timmar i min bil när vi jobbade ihop för tio-femton år sedan. Visst känns detta som en beskrivning på en kille som borde veta vad rally är, vad rally betyder för tusentals människor och då självklart skulle han se till att den tidning han ”chefar” över har en fullgod bevakning när Rally-VM kommer till Sverige. Men, inte en enda rad fredagen, lördagen, söndagen eller måndagen om Rally-VM med hundratusen åskådare på plats. Jag har mejlat Martin för att få en förklaring hur han och sportredaktionen tänker när man väljer bort ett VM på hemmaplan. Martin har inte svarat på mejlet, vilket kanske inte är så förvånande. Hur skulle han kunna förklara att det är viktigare med förhandstitt på Allsvenskan ”48-dagar före premiär”, eller att Kristianstads damlag i fotboll spelade träningsmatch mot ett pojklag? Jag ger mig inte, Martin ska få fler mejl och jag skulle önska att ännu fler än jag reagerade på tidningens totala och absoluta ointresse för motorsport. Man undrar hur länge vi ska accepteras som ”tredje-klassens läsare” och några som ”bollnissarna” kan använda som dörrmatta. Upp till kamp!
I bland överträffar verkligheten dikten och det är väl ingen större hemlighet att Region Skåne gick med nästan trehundramiljoner kronor back 2012, vilket dok inte hindrar ”miljöpolitrukerna” att köpa två nya bilar till Regionen. Inte vilka bilar som helst, utan två ”Vätgas-bilar” av märket Hyundai till ett pris av 3,8 miljoner (inte stycket, utan för två…). Nu är det inte bara inköpspriset som gör att man hoppar till utan, ja Stefan Holms hopp är inget mot vad jag gjorde, när jag läser i Sydsvenskan att där dessutom inte finns något tankställe för bilarna i Regionen. Närmaste tankställe för vätgas är i Köpenhamn och strular det där, finns nästa tydligen i Arjeplog…
Nu planerar man att bygga vätgastank i Malmö för de två bilarna till en kostnad på fem-nio miljoner kronor och här hoppas man att Malmö Kommun vill bidra med ungefär hälften. Detta är dock inte klubbat och spricker detta har det milöpartistiska regionrådet Monika Ekström lösningen.
– En möjlig nödlösning är att hämta vätgasflaskor i Köpenhamn!
Är där inte en enda i människa maktposition som kan sätta ner foten och sätta stopp för allt miljöflum som bara kostar oss skattebetalare en massa pengar?

10 svar på “Citroénbossen om WRC, tufft med vinterrally, noll rally i KVP och miljöidiotin mot nya höjder!

  1. En av anledningarna till att jag inte köpt kvällsblaskan under flera år.

    Oj raderade en massa ist.

    Fridolin dansar nog segerdansen nu.
    Hoppas han får en vätgastank i skallen, lovar att hjälpa till att gräva graven isf!!!

    OBS, nu tror jag mig veta att han inte beslutat om dessa 2 bilar, men en starkt bidragande orsak den lilla ”muppen!

    Mvh Kennet

  2. Din granne till tidning är inte ensam om denna styvmoderliga behandling av vår kära sport.
    Detta har varit typiskt ända sedan de dagarna när Bengt Grive på 70-talet förklarade att att det var tre sporter han hatade mest: Formel 1, formel 2 och formel 3…
    Om Sveriges statliga television varit objektiv och skött sitt publika uppdrag hade rallysporten varit mer accepterad idag.
    Tyvärr smittade Grives och hans dåvarande kollegors inställning av sig på övrig media och det blev inte politiskt korrekt att bevaka motorsport över huvudtaget.

    1. Hej.
      Korrekt återgivning av Grives citat och tråkigt nog gäller detta fortfaradne även om det är runt fyrtio år sedan han sa detta!
      MVH
      Tommy

  3. SVT tycker jag gör nog så gott dom kan, public service kräver att man ska vara extemt breda i sin bevakning! TV-sport chefen Per Yng tror jag kommer från ett rallysläkte i Värmland så vi ska nog inte klaga med WRC från varje tävling.

    1. Hej.
      Nej tv tycker nog även jag är OK, det är mycket värre med pappersmedia. Här är der bollar, puckar och skidor för hela slanten…
      MVH
      Tommy

  4. Man kan skriva fyra sidor om hur och varför och visa med bildspel hur en viss fotbollsspelare har fått nageltrång eller något annat . Det är stor skandal. Jag har också mejlat och frågat var skillnaden är mellan att skriva om SM i rally eller div5 i stövelkastnung men man får inget svar . Det är ganska fegt tycker jag.

  5. Tyvärr är det inte bara i era trakter som miljöflum förekommer , det är likadant i norr. När det gäller tidningars å lokalradion här så verkar man vara helt ovetande om VM rallyt men att en sydeurope i f-boll skadat sig lite i foten det snackar man om i en kvart?????? Utbildning å info behöfs för insnöade sportred.

  6. Alltid trevligt med Svenska VM rallyt men de borde nog se upp lite. 500 kr för ett rally pass 250 kr/sträcka för att parkera och sedan 25 bilar på vissa sträckor.

  7. Är det konstigt att det finns politikerförakt?
    Det är lätt att skära läder ur andras läder!
    För många politiker gäller det att synas och höras, men få har verklighetsförankring.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *