Chocken: VW lämnar WRC (?), Glädjen: Emil B. kör full WRC2, SM-tankar och Supercupen gör comeback!

BloggVW kopia 4Nu sänder ”ryktet” att Volkswagen lägger ner sitt WRC-tävlande efter Rally Australia chockvågor i branschen. Enligt ”säkra källor” är styrelsemötet i Wolfsburg nu avslutat och fortfarande från ”säker källa”, i morgon kommer personalen i Volkswagen Motorsport få information att WRC-tävlandet efter Australien är historia. Hoppet att man skulle förlänga med ett år i taget för att få lite valuta för alla miljoner som plöjts ner i nya WRC-Polon lär även det ha släckts bak de stängda dörrarna.
Något officiellt besked har inte lämnats från Volkswagen men enligt ”100 procent säkra källor” är beslutet tagit att man efter fyra guld i Märkes-VM och lika många i Förar-VM sätter punkt i mitten av november.
Beslutet följer då koncernkollegan Audis tankar som samtidigt lämnar VM i långloppsracing och av någon anledning vill nu de bägge märkena sudda ut sin sportiga profil som varit så framgångsrik. Att enbart kostnaderna för ”Dieselgate” skulle ligga bakom chockbeskedet känns långsökt. Tror istället mer på att det i koncernen finns krafter som inte är så förtjusta i motorsportkopplingen och hellre ser ”eco” på sina bilar än ”S” eller ”R”. Tankar som kan bli dyrbara då jag inbillar mig att just kopplingen motorsport-vardagsbil är vad många VW/Audi-köpare gillar.
En annan källa menar också att med VW borta från WRC finns heller ingen anledning för koncernen att pumpa in pengar i Skoda Motorsport och att tjeckernas ambitiösa WRC2-satsning även den spolas ner i avloppet. Något som skulle innebära katastrof för WRC2-serien där Skoda är enda märket som kör med fabriksteam och samtidigt även att Pontus Tidemand skulle bli arbetslös. BloggLatvala kopia 4Då är han i gott sällskap i kön till Arbetsförmedlingen där han får trängas med Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen. Blir onekligen en absurd situation när tre av WRC:s snabbaste förare inte har någon ratt 2017.
Om nu, gud förbjude ryktena stämmer att VW lägger ner så kan Tommi Mäkinens iskyla visa sig fruktsam då det plötsligt finns tre av världens bästa rallyförare att tillgå och dessutom med helt annan prislappän för några veckor sedan. I så fall känns det som att Jari-Matti Latvala är det naturliga valet för Toyota medan antingen Craig Breen eller Stephané Lefevbre placeras ”på bänken” och att Ogier kliver in till Citroën. Återstår Mikkelsen och då finns bara Hyundai och M-Sport kvar. Kanske kan kompisen Thierry Neuville snacka in norrmannen i teamet, förvisso en liten möjlighet men ändå större än att han kör Ford. För detta krävs en kappsäck pengar och det tror jag inte WRC-trean är sugen på att överlämna till Malcolm Wilson…
Än en gång detta är fortfarande bara rykten och nu när klockan är runt 17 har inget besked kommit. Så länge det finns liv finns det hopp så jag gör som jag tror resten av rallyvärlden gör, håller alla tummar som finns för att det står tre Polo R WRC vid starten för Rally Monte Carlo 2017.

*
BloggEkströmPå tal om samma sak så undrar man så klart vad som händer med WorldRX-mästaren Mattias Ekströms Audi-team EKS till nästa år? Om nu Audi vill sudda ut sportimagen så torde även rallycrossen vara hotad. Nu är detta visserligen inget som Audi officiellt varit delaktigt i men alla i branschen vet att en betydande del av budgeten kommer från Ingolstadt. Ryker även möjligheten för Mattias att försvara VM-guldet 2017? Känns som att hela branschen är lite i gungning och detta nästan mer eller mindre över en natt. Går onekligen snabbt när ”politikerna” tar över besluten från de som har mer sans och sunt förnuft!

*
BloggEmil kopia 4Tog igår chansen att känna Joakim Sjöberg, notläsare till Emil Bergkvist lite på pulsen inför lördagens start i belgiska Condroz Rally och där han levererade en tidig julklapp direkt.
2017 kommer jag och Emil att med absolut sannolikhet köra full säsong i WRC2. Kan ännu inte avslöja i vilken bil eller andra detaljer men det ser mycket bra ut, avslöjar Sjöberg.
Han berättar om hur han och Emil farit kors och tvärs i Europa för att skapa kontakter och sondera terrängen för nästa år. Bland annat gick färden till Finland för att kika på nya WRC-Toyotan och där de även fick tillfälle att känna på nykomlingen.
Ingen test eller så fick bara åka en sväng med bilen och så mycket kan jag konstatera, Mäkinen har fått fram en grym bil!
Att få till ett WRC-program är inte enkelt berättar ”Jocke”, det handlar mer om politik än snabbhet och talang men nu ser det ut som att de flesta frågetecknen är uträtade för 2017.
I Condroz Rally kör svenskarna i samma team J-Sport där även WRC-åkaren Stephané Lefebvre kör, dessutom får båda två en DS3 R5 med absolut sista uppdateringarna. Sent anmälde Craig Breen lär även han få en Cittra med senaste motorn och så klart även med nya växellådan.
Detta blir andra deltävlingen i det nationella mästerskapet för Emil och Jocke men erfarenheterna från förra gången i ”Omloop Van Vlaanderen” har paret ingen större nytta av.
– Sträckorna där är supersvåra och senast en utlänning var på pallen är över 20 år sedan när Richard Burns blev trea, berättar Jocke.
I Condroz är sträckorna väldigt lika de som körs i Tyska VM-rallyt och som vi tror passar oss bättre.
I dag åker man ner till Belgien och den lilla staden Huy där rallyt har HQ innan det blir rek onsdag till fredag då det även körs shake down. Rallystarten är först lördag morgon med målgång söndagkväll efter att ha avverkat 24 sträckor.BloggEmil kopia 11
Passade även på att fråga Jocke lite om hur han ser på Rally-SM och där det visade sig att han hade många kloka tankar. Det första som måste göras för att få upp intresset är att se till att de allra bästa förarna kör SM menar han.
För att få till detta så måste tävlingarna göras både längre och tuffare där uthållighetsfaktorn höjs, menar Jocke.
Han berömmer även South Swedish Rally som till nästa år får runt 15 mil special vilket enligt Jocke är ett minimum för SM. För honom vore det självklart att alla sträckor körs två gånger och att det blir uppkört ser han inte alls som något problem.
Vi är väldigt bortskämda här hemma vad gäller vägar, i Portugal är det till exempelvis två djupa spår redan efter att reken är avklarad.
Jocke menar att med tuffare tävlingar ökar intresset både från förare och inte minst viktigt, bilimportörerna.
När vi varit runt och snackat med dom så är man intresserad men i dag är SM alltför utslätat för att dom ska vara villiga att öppna plånböckerna. Pengar, intresse och bilar finns men tyvärr är SM inget folk snackar om längre, det måste till något som sticker ut för det ska bli riktigt intressant.

PG Andersson-Andres Fredriksson på SS1 i South Swedish Rally

Dagens Rally-SM menar Jocke är okej på många sätt men man (här delar jag helt hans uppfattning) måste bestämma sig för att antingen satsa på eliten då med rek och egna noter eller bredden där arrangörsnoter fungerar. Långt och tufft över flera dagar eller korta och därmed billigare tävlingar som lockar många, men då tråkigt nog inte de bästa förarna.
Ett Rally-SM ska ha med oss, PG Andersson, Pontus Tidemand, Fredrik Åhlin, Mattias Adielsson, Pontus Åhman och Tom Kristensson plus ytterligare några namn för att statusen ska kunna höjas. Nu är det varken hackat eller malet, menar Jocke som är mycket noga med att berätta att detta är hans egna tankar.
Har full respekt för alla som lägger ner massor av jobb på SM-tävlingar och lider med dom när det ändå inte blir bättre respons. Men som sagt man måste bestämma hur man vill att framtiden ska se ut!

*
Som en tanke kom där så idag information från Jörgen Joons som kör igång det som för många år sedan betraktades som ”SM-utmanaren”, Supercupen. En cup som startades av den stora nu bortgångne rallyprofilen Robert Johansson och som nu körs till hans minne med ”Robert Johnssons vandringspris”
Testar med att prova lite nya klasser så får jag se vad dom tävlande tycker, berättar Joons.
Kl 1 4wd – Kl 2 Fwd – Kl 3 Rwd Kl 4 Gr-H Classic,App K-90 ej 4wd,Gr-N 0-2000 med tre vintertävlingar och tre sommar.
Tävlingskalendern för Supercupen 2017 ser ut så här:
21/1 Skutskärsratten 8 mil SS 2500kr i startavgift bes frekväll o lördag Baarth noter
28/1 Bergslagsrallyt  9 mil SS
11/3 LBC- Lima
6/5  Majpokalen
20/5 Violen-Flen
2/9  Trollhättan
30/9 Sigtuna
Kan med glädje konstatera att datumen inte krockar med varken Svenska Rallycupen eller Sydsvenska Rallycupen, bara detta en bedrift. Sedan är frågan vad VOC/GruppF och GruppE-åkarna gillar upplägget då deras bilar inte är tillåtna…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *