Blir VW kvar i WRC, dramatik väntar i WRC2, ”spanjoren” Emil, PG tvekar om Rally-SM, långt SSR och rallykrockar väntar.

BloggVWDirekt när Audi gick ut med att man lägger ner satsningen på långsloppsracing ”World Endurance Championship” till förmån för mer politiskt korrekta Formula E började ryktena återigen surra även om Volkswagens framtid i WRC. Vissa påstår då att rallysatsningen om inte kommer att läggas ner, så åtminstone bantas kraftigt. Skälet skulle då vara att VW inte har råd med WRC längre med tanke på kommande skadestånd efter ”Dieselgate”. I dag ska det också hållas ett möte på toppnivå i Wolfsburg där frågan ska diskuteras och fram till dess vill Sven Smeets som är ansvarig för WRC-programmet, inte uttala sig. Han säger dock att vad som händer hos Audi är inte hans sak och berättar för Autosport hur ryktet om att VW drar sig ur kom till.
Det var en inte motorsportintresserad person som ställde en fråga, att sedan få detta till att vi ska lägga ner en framgångsrik rallysatsning är steget lång, säger Smeets till Autosport.

Jari-Matti Latvala (FIN), Miikka Anttila (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Great Britain 2016 Photo: Bodo Kräling
En annan spekulation är att Volkswagen bara får klartecken för WRC ett år i taget framöver men även detta är helt obekräftat. När dörrarna väl öppnas i styrelserummet får vi höra vad som händer för Ogier, Mikkelsen och Latvala framöver. I min värld behöver märket all positivt uppmärksamhet man kan få efter avgasskandalen och vad är mer positivt än att vinna Märkes-VM fyra år i rad…

*

FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP 2016 -WRC Wales GB (GB) -  WRC 27/10/2016 to 30/10/2016 - PHOTO :  @World
Inte för att Pontus Tidemands sits i Skoda Motorsport på något sätt varit i fara men uppvisningen på sista sträckan i Wales Rally GB borde ha cementerat framtiden. Uppgiften var enkel i Wales, stör Teemu Sunninen så mycket som möjligt. Genom en fantomtid på sista sträckan förpassades finnen till tredje plats och har inte längre guldstriden i egen hand i WRC2. 

Blogg Teemu

Inte alls det resultat jag ville ha här, jag saknar ord, kommenterade en mycket besviken Sunninen som kör en privatanmäld Skoda för TMG-teamet.
Nu har han och Elfyn Evans exakt lika många poäng, 120 och delar ledningen inför avslutningen i Australien om tre veckor. Båda två har dessutom kört färdigt för 2016 vilket inte Wales-vinnaren Esapekka Lappi gjort utan han och Jan Kopecky drar ”down under”. Nu är det ingen lätt uppgift som väntar Lappi med 13 poäng färre än de delade ledarna. Visserligen är klassen tunn, bara sex anmälda i WRC2 men i gengäld är vägarna desto tuffare och minst en andra plats måste till för att guldet ska bli hans. Hur man sedan delar Evans och Sunninen vet jag inte riktigt, båda har exakt samma resultatrad…

*
BloggGillNär vi ändå är borta i Stilla Havet så blev det Tidemands teamkompis i fjol i MRF-teamet, indiern Gaurav Gill som vann Asia Pacific Mästerskapet 2016. I femte deltävlingen Malaysian Rally vann Gill med den röd/vita Skodan och säkrade därmed segern.
Intressant start gjorde Jari Ketomaa som körde en svenskbyggd Mitsubishi Mirage R5 till andra platsen bakom Gill i det tuffa grusrallyt.

*
BloggPolenDet mesta tyder på att Rally Poland återkommer i WRC-kalendern 2017 och därmed blir det återigen VM-rally nästgårds för oss sydsvenskar då Mikolajki som vanligt blir värd för HQ. Sista helgen i juni 2017 körs det 74:e Rajd Polski.

*
BloggEmil kopia 6Citroëns WRC-förare Craig Breen ligger verkligen inte på latsidan och till helgen är han anmäld till belgiska Condroz Rally med en R5-DS3. Breen går med startnummer 7 och direkt bakom sig har han ”spanjoren” Emil Bergkvist i en identisk Citroën. Spanjor, Emil är väl svensk? Fråga inte mig men efter Emil i kolumnen för nationalitet i startlistan står ett ”E” vilket jag tolkar som ”Espana”. Å andra sidan har irländaren Breen ”BEL” efter sig och detta betecknar belgare, så något lustigt har det blivit…

*
Läser i Värmlands Folkblad att årets suverän i Rally-SM där han vann allt utom finalen i Johan Eklöfs WRC-Skoda PG Andersson, tvekar inför ännu ett år i SM. Han menar att det var väldigt kul, till och med ”skitkul” även om det grämer honom att det aldrig blev någon fajt med Pontus Tidemand då han rullade direkt i Uppsala. På frågan vad han tycker om SM, svarar PG till VF.

Tävlingarna var bra men de kunde ha komprimerat tävlingarna mer, gjort det billigare och tidseffektivare. Jag tycker det ska vara träning fredag och tävling lördag, punkt. Nu kunde det dra igång med träning redan under torsdagarna.
För 2017 menar PG att han ännu inte börjat planera men ”troligen blir det inget jätteseriöst” såvida inte någon finansiär ställer upp med pengar för en WRC-bil.BloggMats
Meste SM-vinnaren Mats Jonsson däremot har under tre år byggt en ”ny WRC-Escort” eller fixat till en gammal M-Sport Escort (bilden med trotjänaren från SSR 2000) och tänker göra ett nytt försök att plocka fler medaljer. Vid sidan om detta tänker Mats göra ett nytt försök med ny växellåda i den Mazda 323 GTX som han körde i Midnattssolsrallyt. Närmast är det Rally Sweden Historic som väntar för Mazdan.

*
BloggSSRMed tanke på vad PG menar hur tävlingarna i Rally-SM borde köras så kommer han inte att gilla South Swedish Rally 2017. Här kommer det nämligen att bli precis som inte PG vill,  rekognosering både torsdag och fredag. Tidsplanen ser ut så här för Karlskronabaserade SSR 2017.
Torsdag 25 maj: På eftermiddagen anmälan, rekognosering och besiktning.
Fredag 26 maj: Rekognosering, start etapp 1 17.00
Lördag 27 maj: Start etapp 2 08.00 och mål 17.00, Prisutdelning 19.00”.
Imponerad blev åtminstone jag när man ser SS-längden, cirka 155 kilometer är onekligen en ”himla massa mil” på en tävling 2017. Bra jobbat!

*
Tog inte många minuter efter att Sydsvenska Rallycupen publicerat kalendern för 2017 innan det kom protester. Anledningen till detta var att tre av deltävlingarna krockar med tävlingar i Svenska Rallycupen. Först är det Karlstad och Ljungby som kör samtidigt den 13 maj, nästa krock sker den 26 augusti då det är rally både i Åtvidaberg och Skillingaryd. Värst blir det dock den 23 september då SSRC kör sin sista deltävling i Karlshamn medan SRC valt att köra i Tranås. Med runt 20 mils skillnad körs två så stora tävlingar samtidigt och där dessutom Tranås ingår i Smålands BF som normalt sett brukar använda SSRC för sina DM-tävlingar. Blir alltså intressant att följa fortsättningen på detta…


Inte som ett brev på posten men väl ett mejl i inkorgen kom detta från CG Wilke, tävlingsledare och ”starke man” i Hässleholms MK.
Du skrev i går om att det går tre tävlingar på lika många veckor. Jag/vi har därför tagit vårt ansvar för detta och tidigarelagt Snapphanerallyt till den 12/8.
Hade inte Skillingaryd flyttat sin tävling till helgen mellan oss och TV-Svängen så hade det fungerat fint. Nu tvingas vi lämna Hässleholms gården nästa år (har varit där sedan 1986).
CG.”.
Bara att applådera Hässleholmarnas handlingskraft och nu återstår att se vad som händer med Skilling 500? En vecka före TV-Svängen och dessutom krock med Åtvidaberg känns inte alls som den mest perfekta helgen att köra Sydsvenska Rallycup deltävling på…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *