Bekräftat VW lämnar WRC, VW bygger R5-Polo, Rally Sweden har VW-avtal för 2017 och el i rallycross!

Strax efter lunch kom det officiella meddelandet från ”Volkswagen Communications
Dominik Hoberg, Head of Product Communications Volkswagen Brand ” som berättade att framgångssagan VW och WRC avslutas. Meddelandet har faktiskt inte bara sorgkant utan innehåller även glädjeämnet att VW inte slutar satsa på motorsport. Istället för WRC ska man istället prioritera ”customer sport activities” vilket på svenska betyder att VW ska synas mer i mindre exklusiva sammanhang och bredda utbudet mot privatförare.

Rally Monte Carlo 2014, Sebastie Ogier VW Polo R WRC.
Först i informationen kommer lite ”snömos” om framgångarna med tolv VM-titlar och att man uppnått målet i WRC med råge. Efter detta berättar Frank Welsch, ”Member of the Board of Management responsible for Technical Development” om de stora utmaningarna med ny teknik (läs, el i motorsport) som företaget står inför. Efter detta kommer det intressanta, då först TCR-reglementet som öppnat upp för Golf GTI i racing. Här ska det nu satsas stort och börja byggas bilar för externa aktörer. Även ska VW Beetle GRC fortsätta att utvecklas för rallycross vilket på sikt även kan gynna Volkswagen RX Sweden. Med WRC ur bilden känns det troligt att det svenska rallycross teamet kan få ökat stöd från Hannover där VW:s motorsport avdelning huserar.
Men det allra roligaste den här trista dagen är ändå avslöjandet att Volkswagen Motorsport ska börja bygga en ny R5-Polo för privatteam/förare. Arbetet med den här bilen ska påbörjas i början av nästa år och planen är att det till säsongen 2018 ska finnas möjlighet att köpa en ny R5-Polo. Här ska det tillvaratas lite av de ideér som redan sitter i ”skrotbilen” Polo R WRC 2017.

WRC Rally Great Britain 2016 Photo: Bodo Kräling
När detta är klart återkommer man till att berätta hur framgångsrikt VW varit i WRC och hur fantastiskt duktiga medarbetare som jobbar under Sven Smeets ledning. För dom känns det också tryggt att veta att deras jobb är säkrade och att de framöver bara får nya arbetsuppgifter, men fortfarande ”i motorsportens tjänst”.

*
BloggOiger kopiaÄndå inte utan att man undrar hur beslutet att lägga ner den otroligt framgångsrika WRC-satsningen värkts fram i styrelserummen? Kan inte ha varit eller jag hoppas detta åtminstone, varit världens enklaste beslut. För framgångsrikare än Volkswagen i sammanhanget har ännu inget bilmärke varit och att då kasta allt detta i soptunnan känns onekligen märkligt. Sedan premiären i Rally Monte Carlo 2013 har Polo R WRC kört 980 specialsträckor och vunnit 622 och med detta även blivit fyra gånger VM-vinnare. Säger allt om hur duktiga Volkswagen Motorsport varit som rallyteam.
Tror absolut inte att det är pengarna som WRC-programmet kostar som är skälet till gårdagens drastiska beslut. Även om Sven Smeets & Co kostar ett antal miljoner euro om året så är detta som att ……. i Mississippi när företaget samtidigt riskerar mångmiljardböter efter dieselskandalen och detta bara i USA. Istället handlar det nog mer om att ”klä sig i lite säck och aska”, att visa ånger efter ”Dieselgate”. Då passar det absolut inte köra rally på VM-nivå eller skumpaduscha VW-loggan inför miljontals tv-tittare…
*
Egentligen kom inte beskedet som den chock som jag skrev i går, för redan i fjor var rallyprogrammet ifrågasatt från topparna i Wolfsburg. Då lyckades dåvarande teamchefen Jost Capito ändå få till ett nytt avtal som skulle gälla fram till 2019 och rallyvärlden jublade. Nu ser vi resultatet, det finns inte några heliga avtal i den här världen och det kan faktiskt vara så att att framgången istället blev dödsstöten för rallyprogrammet. Rent krasst, vad har Volkswagen mer att bevisa i Rally-VM efter sina fyra raka guld? Det som skulle kunna hända framöver är antingen en femte seger i Märkes-VM eller skräcken att någon petar ner VW från tronen.

*
BloggPoloNär jag läser på mina vanliga internationella bloggar och twitter-kompisar vimlar det av olika teorier. En sådan är att VW helt enkelt drar sig ur för att inte riskera att konkurrenterna lyckats bättre med 2017-års WRC-bilar. Känns knappt trovärdig då man hört om hur många miljoner euro som plöjts ner enbart i motorn till nya Polo R WRC, för mig går det här skälet bort direkt. Tvärtom är jag övertygad om att hela teamet från Sebastien Ogier ner till kockarna i ”hospitality-bygget” såg framemot mer och tuffare motstånd 2017.
Finns även de som väljer att se ljuset i tunneln och spekulerar i att Volkswagen kommer att finnas kvar även 2017 men utanför koncernens väggar. Spekuleras i att Red Bull tar över hela rasket och kör vidare som ”Red Bull VW World Rally Team”. En lösning som känns lite rimlig och som vad är viktigt i sammanhanget, ett sätt för VW-ledningen att komma ur det hela med hedern i behåll.
Andra källor säger att detta inte kommer att ske utan att hela WRC-projektet läggs i malpåse. Alltså inga gamla WRC-bilar kommer att säljas till privatteam utan ställs längst in i garaget. I så fall ännu ett tecken på att VW inte är i akut ekonomisk knipa. Hur som helst ett antal miljoner euro hade bilarna ändå inbringat vid en försäljning.

*
En annan mer lokal aspekt på VW:s avhopp är vad som händer med Rally Sweden där man är huvudsponsor. Till Värmlands Folkblad kommenterar vd Glenn Olsson att han blev väldigt överraskad över beslutet. Han berättar även att VW-avtalet är väldigt bra och att det sträcker sig över 2017 vilket betyder att nästa års tävling inte borde påverkas.
Jag räknar med att det fullföljs. Sen får vi se hur de känner om framtiden helt enkelt. Volkswagen kommer ändå att vara ett varumärke i VM och utveckla R5-bilar och Volkswagen Sverige är inte helt styrda av Tyskland, kommenterar Glenn Olsson till VF.

*
Själv spekulerade jag redan igår att Även Skoda Motorsport kan komma att påverkas av beslutet i Wolfsburg vilket idag ändå inte känns helt säkert. Mer rätt så verkar detta inte påverka tjeckerna alls och jag har inte någonstans hittat uppgifter om att Pontus Tidemands jobb skulle vara hotat. Känns onekligen skönt ”när hela havet stormar”.

*
Nu är ju detta långtifrån första gången som stora aktörer valt att hoppa av WRC eller Rally-VM. Senast Citroën som gjort avbrott några gånger i rallysatsningen. Andra som lämnat är Subaru, Mitsubishi, Mazda, Peugeot, Audi, Opel, Lancia och inte minst Toyota men som nu tänkt om och gör comeback 2017.

2004 02 06 Estländaren Marko Märtin leder Svenska Rallyt i sin Ford Focus WRC. Bild. Tommy Svensson

Egentligen är det nog bara Ford som aldrig helt lämnat rallytävlandet på VM-nivå, något som ändå innebär respekt i rallykretsar.

*
Spekulationerna om vad som ska hände med VW:s förar trio går också varma, för att nämna några:
# Ogier snackade med Malcolm Wilson redan 2011 och sätter sig i en M-Sport Fiesta till nästa år.
# Ogier gör comeback hos Citroën och petar varken Breen eller Lefebvre utan istället lönemässigt kostbarare Meeke.

# Ogier bildar team med Mattias Ekström och kör Audi World RX 2017.
# Mikkelsen övertar Ott Tänaks sits hos DMACK och kör Fiesta.
# Mikkelsen bildar team med Petter Solberg och kör World RX 2017.
# Latvala tar plats vid sidan av Esapekka Lappi hos Toyota och Hänninen får nöja sig med att nöta bänken, alternativt att Lappi hamnar på bänken.
# Latvala gör comeback hos M-Sport som då bildar team med honom, Tänak och Camilli.
Därmed sätter jag punkt för ”Dagens Volkswagen” och ”to be continued”!

*
BloggELRCKänns inte helt fel att koppla över till Red Bull GRC som framöver kan komma att innehålla en klass för el-bilar. Manfred Stohl Racing har byggt om en Peugeot 207 Super 2000 till rallycross och för eldrift med 400kw.
Säsongen 2018 blir premiär för el-klassen och man ser rallycross som en prefekt plattform att utveckla elbilar för ”Svensson”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *