Chock när Citroén tar time out i WRC, Mads Östberg till M-Sport(?), Loeb till Peugeot, blött i Safari och Färjestad peppades!
Då kom så chockbeskedet från Citroén Racing att man lämnar WRC säsongen 2016 för att helt koncentrera sig på att försvara VM-titeln i WTCC. Det blev alltså ingen nerdragning till sex utvalda tävlingar som det snackades om i veckan, istället blev det en tvärnit för Rally-VM. Dock finns där flera ljuspunkter och den största är att det handlar mer om time out och att man redan 2017 planerar för comeback i WRC. Detta är också året då de nya reglerna träder i kraft, regler som Citroén varit med om att utforma.
– Vi har aldrig dolt vårt intresse förde nya reglerna 2017 och vi är extremt motiverade för den här nya utmaningen, säger stallchefen Yves Matton i ett pressmeddelande.
Därmed stannar så klart utvecklingen av den befintliga DS3 WRC av helt och allt fokus blir nu på den nya versionen för 2017.
Nu behöver inte dagens besked innebära att Citroén försvinner från WRC 2016 då ett liknande beslut togs inför säsongen 2006. Den säsongen körde Citroén och Sebastien Loeb i blå kostym med hjälp av teamet Kronos Racing och med oljebolaget Total som huvudsponsor. Ett märkesår då Loeb blev förste ”privatförare” att vinna Rally-VM så visst kan det gå ändå…
Värre är det då för Mads Östberg och Jonas Andersson som i Autosport pekas ut som förlorarna i den här soppan och att det är den norsk/svenska duon som får lämna Citroén. Enligt samma källa förhandlar man med Kris Meeke för att försöka sy ihop ett miniprogram åt nordirländaren i stil med vad jag skrev i går, sex-sju tävlingar. Nu jobbar Östberg för fullt med att hitta ny ratt att vrida till nästa år och då lär det vara en sådan med Ford-logga. En person på Citroén Racing uppger.
– Mads vill ha full WRC-säsong och det kan vi tyvärr inte erbjuda honom 2016.
Samma källa vill inte heller dra någon parallell till 2006 då man stöttade Kronos aktivt hela året, något som absolut inte blir aktuellt den här gången. För Yves Matton var detta säkert inget lätt beslut att fatta då han har sina rötter i rally.
– Helt klart kommer vi att ha noggrann koll och speciellt på FIA Junior WRC och så klart WRC2 där Quentin Gilbert kommer att köra som en del av att ha ni år vann J-WRC.
Detta betyder med största sannolikhet att Kris Meeke blir kvar hos Matton och ser då nästa år som en ren investering inför 2017. Under nästa år kör han enstaka tävlingar och resten av tiden ägnas åt utveckling av nya WRC-Cittran för att sedan på allvar sikta mot VM-guld 2017.
Ett rykte gör också gällande att till Citroén hårt knutna franska PH Sport bildar ett satellit-team med sikte på WRC. Att detta skulle innebära att man kör full säsong är minst sagt tveksamt, troligen mest inhopp och då företrädesvis i Europa.
*
Som en del av dagens besked kom också att Sebastien Loeb avslutar sitt racingåkande i WTCC och lämnar Citroén. Istället kommer Loeb till nästa år att helt fokusera på Dakarrallyt för Peugeot och andra ”Off Road- tävlingar”. Kvar att köra WTCC till nästa år blir då Jose Maria Lopez och Yvan Muller.
*
Då tror jag att de flesta pusselbitarna till 2016 är klara. Volkswagen fortsätter som i år med Ogier, Latvala och Mikkelsen. Hyundai förblir också oförändrat med Neuville, Sordo och Paddon medan de stora förändringarna sker hos M-Sport. In kommer med stor säkerhet Mads Östberg med full säsong och så kör Tänak/Evans en delad ”andra-Fiesta”.
För unge fransmannen Stephane Lefebvre kan Citroéns program med enstaka WRC-tävlingar bli ett perfekt genrep till 2017 då han (om jag tror rätt vill säga) tar platsen vid sidan av Meeke för full säsong och sikte på guld i ”nya Cittran”…
*
ERC-vinnaren 2016, polacken Kajetan Kajetanowicz öser nu lovord över inte bara ERC som fenomen utan över nästa års tävlingskalender.
– Jag älskar ERC för att tävlingarna är så olika. Något som är väldigt bra inte bara för unga förare utan även för oss äldre då variationen av underlag utvecklar skickligheten ,menar ”Kajto”.
Han tror också att nästa års två nya tävlingar Rally Islas Canarias och hemmatävlingen Rajd Rzeszowski definitivt platsar i ERC-kalendern.
*
Kommer lite nytt inför Sprint-SM och då speciellt ”Sprint-SM Sommar” i Norrköping och där den stora nyheten är att kvalresultaten därifrån räknas in i poängen för Rally-SM. Nya SM-konstellationen MAS har dock ingenting med SM-sprinten att göra trots att den ingår i Rally-SM
– Det stämmer. Sprinten har inte MAS ansvaret för, men det är ändå en deltävling i stora SM, säger Håkan Johansson i rallyutskottet.
Sprinten körs i två klasser, två- och fyrhjulsdrivet och de tio främsta i respektive del går vidare till final. Hur kommer då poängen att räknas och fördelas i SM-serien?
– Vi räknar samman de två kvalåken, utifrån det resultatet delar vi ut poäng i de klasser vi har i stora SM, säger Håkan.
Redan sista veckan i januari genomförs ett ”Sprint-SM Vinter” i Piteå, som dock inte ingår i Rally-SM. Detta då man maximerat till 30 startande vilket redan idag är uppfyllt. När jag kollar igenom anmälningslistan så är det en sak som slår mig och det är avsaknaden av ”vanliga” SM-åkare bland de anmälda. I 2WD-klassen hittar jag bara Pelle Willén anmälda i nya ex. Leffe Peterson Toyotan och Tobias Söderquist. Bland de som har drivning i alla fyra hörnen är det möjligtvis Kjell Sandberg, Nils Jensen och Joachim Borg man kan räkna som ”flitiga” SM-åkare. Även ”sörlänningar” är det ont om, Simrishamns Bengt Persson och Kvarnvingarnas Daniel Wall är de med mest sydliga gener.
*
Tycker du att Midnattssolsrallyt är i mesigaste laget så finns där ett alternativ ”Peking to Paris 2016”? Dock jäktar det med anmälan då första anmälningstid redan är slut med 120 namn och att alla som nu vill åka hamnar på ”reservlistan”. Rallyt kräver att du har antingen en riktig veteranbil eller en något nyare klassiker. I den förstnämnda kategorin hamnar tveklöst den kedjedrivna La France med 14 liters motor. I den andra kategorin körs till exempel Volvo PV (bilden).
Starten går från Kinesiska Muren utanför Peking söndagen den 12 juni och går i mål på Place Vendome i Pris söndagen den 17 juli.
*
Lite mer hanterbart är en start i Rally Monte Carlo Historique där speciellt norrmännen är välrepresenterade vid nästa års upplaga. Totalt fjorton ekipage finns med bland de redan nu 310 anmälda. Så klart finns Valter Jensen, veteran i sammanhanget med bland dessa fjorton.
Från Sverige kör bara tre det tuffa regularityrallyt, Ingemar Bjerkborn i en MGA, Anders Brehmer, Porsche och så märkeskollegan Maurtiz Lange. Exakt dubbelt så många danskar finns med i rallyt och där Hans Kolby Hansen kör den mest tidstypiska bilen, en Lancia Fulvia 1600 HF från 1971. En biltyp som på sin tid kördes av Harry ”Sputnik” Källström just i ”Monte”. Mest namnkunnig bland de över trehundra anmälda är onekligen Sebastien Loebs kartläsare Daniel Elena och precis som i år kör han en Golf GTI.
*
I dag har East African Safari rallyt startat med tre sträckor. Har tyvärr inte lyckats hitta några resultat men Jan Hagman har ändå lite att berätta. ”Första dagen slut, lite för bråttom på första dålig väg! Andra bra väg men vattenpöl 1 km. Fastnade med vatten upp till växelspaken. Vi ficka köpa oss loss därifrån för att få hjälp, affärsmän!
Men bilen fungera hela tiden, Safari Rallyt i ett skal och nu torkars hela bilen allt är genomdränkt. När man använde hörselkåporna så rann det vatten ur dom, allt var genomdränkt med lervatten !
Ny dag morgon då åker vi norr – ut. /Jan Hagman”.
*
Dags för en hyllning till vi en riktig klassiker ”Tjeck-Porschen” eller ŠKODA 130 RS som fyller 40 år som tävlingsbil. En bil som man ofta nämner ihop med norske rallyikonen Johan Haugland. Största triumfen för 130:an ansens vara 1:a och 2:a platsen i 1977 Rallye Monte Carlos 1300cc klass.
*
I kväll kan det gå inte fel, Färjestad tar full pott i matchen mot Frölunda. Hur jag vet det, jo med extra peppning från Pontus Tidemand och Bror Danielsson kan det bara inte gå fel för Jörgen Jönsson & Co.