Östberg till M-Sport allt hetare, Kubica vill inte sluta med rally, Stig B. leder Safarirallyt och så lite om Motorlördagen!

Surrade det friskt tidigare med rykten kring WRC inför 2016 så är detta inget mot vad som sker nu efter Citroéns avhopp. Även om inget är bekräftat är det nog tämligen klart att Kris Meeke får ett stympat VM-program för nästa år och sedan mixar detta med utveckling av nästa generation WRC-Citroén. I bil ”nummer två” sätter sig då påläggskalven Stephané Lefevbre som förberedelse inför återkomsten 2017.

201102 11 Rallyledaren Mats Östberg vräker fram sin Ford Fiesta på Likenässträckan. Bild. Tommy Svensson

Fast allra mest surrar det kring Mads Östberg och Jonas Andersson som försvinner som ”Vinkelförare” till nästa år. Enligt Värmlands Folkblad kom beskedet inte som någon chock för de båda. Redan tidigare hade man därför förhandlat med bland annat Malcolm Wilson och M-Sport.
– Vi har jobbat med det eftersom vi inte har fått några besked om nästa år, säger Andersson.
Att det är comeback hos Ford som gäller vill dock inte Jonas bekräfta utan han menar att man jobbat brett med olika lösningar. Att Mads och Jonas finns med när WRC drar igång med Rally Monte Carlo i slutet av januari verkar dock ganska säkert.
Jag tycker att det ser ljust ut, det ser ut att bli en lösning. Prio ett är förstås ett VM-stall men annars kanske det blir en privatsatsning, säger Jonas till VF.
Jonas får även frågan om WRC 2016 blir ett mellanår med bara tre fabriksteam, VW, Hyundai och Ford vilket han menar att det inte alls behöver bli.
Det blir det på ett sätt. Samtidigt tror jag det kommer att bli ett bra år där alla vill visa upp sin speed inför 2017. Det behöver inte bli någon större skillnad egentligen…
För Mads blir en plats hos M-Sport kanske en ny energikick och det var ju också här han tog sin hitintills enda WRC-seger i Portugal 2012. Året efter slutade han sexa i VM innan han sedan bytte till Citroén. På min bild kör han och Jonas mot en total andra plats i Rally Sweden 2011.

*

060203 Dubble världsmästaren Sebastien Loeb flyger fram i jakten på ledaren i Svenska Rallyt, Markus Grönholm. Bild. Tommy svensson
Optimisterna pekar nu på att Sebastien Loeb blev världsmästare förra gången Citroén tog samma beslut, något som dock inte lär bli lika lätt när man startar om 2017. Då hade man ikonen Loeb i teamet och oavsett hur mycket jag än gillar Meeke så någon Loeb är han inte…

*

FILE - The Sept. 24, 2010 file photo shows  Renault Formula One driver Robert Kubica of Poland at the Singapore Grand Prix on the Marina Bay City Circuit in Singapore on Sept. 24, 2010. Formula One driver Robert Kubica of Poland has been seriously injured in a car accident, the ANSA news agency reported Sunday, Feb. 6, 2011. The 26-year-old Renault driver was 4.6-kilometers from the start of the Ronde di Andora rally near Genoa when his car left the road and hit a wall. (AP Photo/Ng Han Guan)

Även Robert Kubica är föremål för rykten och innan torsdagen fanns det till och med sådana som pekade ut honom som ersättare för Meeke hos Citroén. Nu vet vi att den dörren är stängd och låst med dubbla slag så vad återstår då för polacken om nu dessutom Östberg kniper en Fiesta till 2016?
I dag säger Kubica att han inte är så sugen på att kasta bort två års rallyerfarenhet vilket jag tolkar som att rally är prio ett även 2016.
Ärligt talat är jag säker på att att lägga av rally vore ett dåligt beslut. I de fem- sex senaste tävlingarna jar jag känt mig mer som ”mogen rallyförare”, säger han till wrc.com
Mycket som skrämde mig tidigare är nu helt normalt eftersom jag upplevt det flera gånger!
Fortfarande gäller dock att Kubica vill ha mycket bättre uppbackning till nästa år. Är inte allt löst i god tid för premiären i Monte så hoppar han över denna.
Här krävs mycket test med olika underlag före start vilket i sin tur kräver stor budget. Kan jag förbereda mig ordentligt kör jag, om inte blir jag hemma!

*
BluggHyundaiSamtidigt med allt detta så testar Thierry Neuville för fullt med nya versionen av Hyundai i20. En bil som han säkerligen kommer att köra 2016…

*
Generalkonsulatet i Hong Kong hade all rätt att skryta lite med Felix Rosenquist inför Formel 3-racet i Macau nu till helgen. Felix är redan klar som mästare och till världsfinalen på söndag verkar smålänningen vara i grym form. I fjor vann Felix finalen och allt tyder på att detta upprepas sedan han kvalat sig till pole position, visserligen bara provisoriskt men ändå. 0,8 sekunder skilde ner till näst snabbaste förare. Träningen fortsätter i natt och i morgon är det tid för nästa kval.

*
BloggSafaariSvenskt i topp i East African Safari Rally och detta genom ”Mäster” Stig Blomquist som har f.d VM-kartisen Stéphane Prévot vid sin sida i Porschen. Preliminärt leder Stig och dessutom med ännu mer svenskt på andra plats, Richard Göransson och Emil Axelsson. BloggSchinkel
Teamchefen i Race 4 Health David von Schinkel gjorde idag som Roger Samuelsson i går, rullade Porschen.
Något teknikstrul hände på andra sträckan som har gjort att resultaten är mer än lovligt sena. Fortfarande kan man inte utläsa någon ställning ens på rallyts egen hemsida.

*
BloggMotorI morgon är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och den här gången med en närmare titt på V8 Thunder Car vinnaren Mattias Lindbergs planer för 2016, låter spännande om ni frågar mig. Även en liten koll på hur de nya Rally-SM-arrangörerna MAS tänker sig framtiden. Här avslöjar även Snapphanerally-bossen Claes G Wilke att han stött på lite problem inför SM-tävlingen i augusti. Av olika skäl har man tvingats att flytta tävlingen och nu krockar den med stora ryttartävlingar ute på Hovdalafältet. Något som gjort att den klassiska sträckans längd blir halverad plus att även boendefrågan i och omkring Hässleholm blir en tuff nöt att knäcka. Detta plus Motorlistan så klart…

*
Trevlig Helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *