Intensiv motosporthelg väntar, vad hände på SS 2 och ett brev betyder så mycket…

Helgen blir intensiv för alla som gillar motorsport, 48:e TV-Svängen i Hörby, STCC drar till Ring Knutstorp och på Falkenbergs banan träffas runt 200 förare av historiska racerbilar till final i RHK:s allt populärare serie. Till detta kommer så Sverige-Serien i Volvo Original som drar till Askersund och till slut det största av allt, åtminstone om man ska döma av pressreleaserna ”Öresund Rally”.
Andra upplagan av ”elbilsrallyt” med start i Danmark och målgång i Skåne har inte lockat något jättestort startfält, vad jag lyckats utröna så är där totalt 24 bilar varav elva kör med el som drivkraft, resterande är vanliga klassiker som kör Regularity.
Nu har ju danskarna en stolt tradition som sagoberättare med HC Andersen som den mest kända. Fast frågan är om inte folket på PR-byrån som anlitats kan konkurrera eller vad sägs om följande formulering i veckans pressrelease: ” I tävlingens klassiska del har en hel del av Europas bästa förare och codrivers i historiskt rally anmält sig.”. Okej, Hans Sylvan, f.d. co-driver till Stig Blomquist kan jag väl godkänna. Den här gången med hustru Anna bakom ratten på Porschen, men resten är jag lite mer tveksam till. Man vill ge sken av att för mig helt okända besättningar som vunnit Regularitydelen i det historiska Monte-Carlo Rallyt ska ”klassas” som Europeiska toppåkare…
Hur som helst ett lokalt ekipage finns med, äkta paret Fransson från Vinslöv där Jan sköter kartan och Ann rattar den fina VW 1303S som de använder för regularity. Är du sugen på att se rallyt på närmare håll så bege dig till den svenska starten hos Shell på Bronsgjutaregatan i Malmö på söndag kl. 1100 och två gånger på Sturup Raceway kl. 1230 -1400, där deltagarna skall köra fem omgångar.
Under dagen har jag fått en hel del mejl och andra återkopplingar till olyckan i EMK-Kannan. Ingen tvekan utan att saken har engagerat, men jag måste erkänna att det inte är lätt att bilda sig en uppfattning om vad som verkligen hände när man bara har efterhandsuppgifter att lita till. Nu varken kan eller ska jag göra någon sorts utredning om händelsen. Vad jag ändå kommit fram till efter all information är att det som egentligen hände, var nog ändå till slut en ”helt vanlig” avåkning som fick dramatiska konsekvenser. Detta i en kurva där det borde ha varnats i Road-Booken på samma sätt som det varnades i noterna i synnerhet med det stora onotade startfält som Rallyklasikerna utgjorde.
Vidare hade inte ”publikfunktionärerna” någon lätt uppgift då den välkända avåkarsvängen formligen invaderades av publik. Följden blev att folk av rent utrymmesskäl kom att stå alldeles för nära vägen och detta trots uppmaningar från funktionärer att backa. Sedan kan det tyckas vara märkligt att inte en enda människa stod placerad på krönet före svängen. Kan det ha varit här som de s.k. ”plåtgamarna” agerade och rensade krönet?
Det positiva i händelsen åtminstone av mejlen att döma, är att det skapas debatt kring säkerhetsfrågorna i rallyskogen. De frågorna behöver verkligen upp på bordet och då handlar det mer om publik och skyddsburar, till exempel bör man tita på vilken typ av vägar som måste bort innan …
Ett brev betyder så mycket, så lät Postens slogan för många år sedan. Nu är det ju inte så att alla brev betyder lika mycket och det jag fick hem med brevbäraren idag, ja där är värdet tveksamt. I brevet stod med spretig kulspetsskrift följande,
” Du har under 1års tid trumpetat ut hur jävla uselt TTA är. Hur fan kan du sätta framför TVn, och titta på sändningarna. Har TVn fastnat på kanal10 Köp en ny TV så du kan få bort det du inte vill titta på, din jävla idiotjävel”.
Först, TV:n är bara ett drygt år gammal så den känns helt oskyldig. Sedan förstår jag att brevskrivaren är en som gillar TTA vilket jag inte har någon som helst synpunkt på. I min värld får var och en gilla det man själv vill och han gillar medan jag är inte så förtjust i den nya klassen, vad är problemet?
Som jag skrev för en tid sedan om man tycker jag är krtisk till TTA vad menar man då att bloggkollegan Svarta Masken är? Kanske har han också fått brev men där msåte vara många många fler ”idiotjävel” i det.
Självklart var avsändaren anonym men det begicks ändå ett litet misstag i frustrationen, vilket sedan gjorde det tämligen enkelt att ringa in vem som låg bakom brevet.
– Men du uppriktigt sagt hade det inte räckt med idiotjävel, var du tvungen att öka på med jävla framför?

4 svar på “Intensiv motosporthelg väntar, vad hände på SS 2 och ett brev betyder så mycket…

  1. Måste vara brevskrivarens psykolog som sagt till hen att ”skriva av sig” frustrationen! Var f-n är vi på väg? Men som jag sagt till dig tidigare Tommy att ju mer man har med ”motmänniskor” (ej att förväxla med medmänniska) att göra ju mer funderar man på att skaffa ett jobb på en fabrik med löpande band – bara jag och maskinen, vilket himmelrike!

    1. Hej.
      Ber tusen gånger om ursäkt för den blundern, självklart ska detta räknas in bland de stora motorsporthändelserna.
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *