Båda Lancia RX brann upp på Lydden Hill, Oliver fick bryta i ledning på Estland, Tänak inledde med fyra sträcksegrar men Rovanperä leder, Victor H. värmer upp inför ERC med 180 mil ensam i servicebussen, Lukyanuk gör comeback i Rom, tio svenskar till Gammelrand och ”plötsligt händer det”!

De som vurmar för  elbilar menar att faran för batteribrand bara är ont förtal och i princip är omöjligt, visade sig idag vara en högst bister verklighet på Lydden Hill.

Foto: Okänd

Hela RX-teamet Special ONE raderades ut när enligt uppgift Sebastien Loebs Lancia Delta EVO-e RX stod på laddning och plötsligt fattade eld. En eld som spred sig explosionsartat och tog då även med sig teamkamraten Guerlain Chicherits bil och där obekräftade uppgifter sa att minst 50 miljoner försvann på några minuter.

Kort efter att branden startat kom fem brandbilar till den klassiska rallycrossbanan, men kunde inte göra mycket mer än att skydda intilliggande byggnader och servicetält. En talesman för räddningstjänsten förklarade.

Boende nära Lydden Hill uppmanas att stanna inomhus och stänga ventilation och fönster då röken inte är hälsosamma att andas in!

Brandmän i skyddsdräkter och syrgas försökte släcka elden med skum dock utan större framgång. Turligt nog var inte depån öppen för publik vilket säkerligen bidrog till att inga personer uppges ha skadats.  Med både Loeb och Chicherit borta är det nu bara åtta bilar kvar i World RX när och om tävlingarna återupptas. Än så länge har inget officiellt meddelats om hur helgen ska fortskrida. Genast fick alla som inte är begeistrade i elbilar vatten på sin kvarn, men jag noterade att KMS, Tommy Kristoffersson valde klokt att avvakta med sin kommentar till att en utredning av brandorsaken är klar. Men ändå har min tidigare skepsis till ” frälsarna” inte blivit mindre…

*

Det började bra för Oliver Solberg/Elliot Edmondson som efter två av fyra möjliga sträcksegrar i WRC2 ledde klassen efter SS4. Men på SS5 tog det roliga slut berättar Oliver.

Foto. Skoda Motorsport

Bakvagnen slog igenom i djupa spåren och då skadades fjädringen så illa att vi är ”out of the day”!

Istället leder Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen med två sträckor kvar av dagen att köra och detta 16 sekunder före hemmaåkaren Egon Kaur. För honom gäller det att inte slappna av då 0,1 sekund efter, är unge finske talangen Sami Pajari.

Foto. Skoda Motorsport

Fyra och femma nya estländare, Georg Linamäe och Robert Virves. Med ”nyrullad” Skoda håller Marco Bulacia sjätte platsen med halvminuten upp till Mikkelsen. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen fick en dåligt start med Hyundai när man redan på superspecialen dängde bakändan i något hårt och skadade fjädringen.

Foto: Hyundai Motorsport

Har dock kommit tillbaka starkt och trots problem med läckande servostyrning, är paret sjua av de 19 som är kvar i klassen.

*

Som i trance inledde med fem minuters tillägg hårt bestraffade Ott Tänak med fyra raka sträcksegrar. Nu är det dock till ingen större nytta och efter sex sträckor har han ”bara” lyckats köra in åtta av de 300 sekunder han fick som straff för motorbytet.

Foto: M-Sport Ford

Istället är det Kalle Rovanperä och Thierry Neuville som slåss om segern så här långt med finskt övertag, 2,3 sekunder före. Rovanperä var hur säker och lugn som helst vid målet på sträcka sex.

Den här sträckan var kanske en av de bättre för oss. Men förstår inte varför inte ens O-bilar gör spår som jag kan följa, nu är det som att köra på vanlig väg…

Foto: Toyota Gazoo Racing

Neuville var lite uppgiven och menade att han hade inte mycket mer att ge.

Vi har bra känsla men jobbar med understyrning in i kurvorna och överstyrning ut. Inte perfekt men det är så det är för tillfället!

Foto: rallit.fi

Elfyn Evans håller tredje plats men har tätkänning med bara 12 sekunder efter Kalle medan Esapekka Lappi med diverse problem under dagen, saknar en sekund för  att kunna passera walesaren. Teemu Suninen gör en fullt godkänd Rally1-debut och är bara 28 sekunder bak Toyotan i topp. Upp till Hyundai-kompisen Lappi skiljer bara 15 sekunder. 

Foto: Hyundai Motorsport

Sista sträckan ”SS8 Neeruti” går igång klockan 17.31 svensk tid. 

*

I går släpptes anmälningslistan för ”ERC Rally di Roma Capitale” 28-30 juli och då med två svenskar i listan. Först av dessa och som trea i klassen, SMK Hörbys Victor Hansen med kartläsare från Ryd, Victor Johansson och #36 på sin Peugeot 208 Rally4. 

Foto: Tommy Svensson

Tre bilar längre ner finns Katrineholmaren Mille Johansson med värmländskt högerstolen i form av Johan Grönvall. Som vanligt när det tävlas utomlands är det IK Sport Racing och inte som i SM, skånska GN Motorsport som har hand som Milles Ford Fiesta Rally4. För Victor Hansen börjar rallyt redan nu på söndagkväll berättade han i går när han besökte motorklubben för en sista ”pepp”. 

Först färja över till Tyskland och sedan väntar 180 mil med servicebuss och släp innan jag är framme i Rom, berättade Victor.

Just ”jag” är viktigt i sammanhanget då han är ensam i servicebussen hela vägen, då resten av teamet på grund av jobb med mera måste flyga ner. Han beklagade sig dock inte.

Gott om plats med hela framsätet för mig själv för att sova lite! 

Foto: Tommy Svensson

Att han var besviken efter åttonde platsen i Värmland stack han inte under stol med, men han var inte heller helt förvånad.

Redan när vi åkte hemifrån hade jag en inte helt bekväm känsla som sedan förstärktes efter reken och när man sitter och småduttar på bromsen efter långa bitar på varvstoppet blir det inte heller några bra tider, menar Victor. 

Foto: Tommy Svensson

En annan sak som störde i ”Kungliga Rallyt” var den väntande tävlingen i Rom.

En tävling som jag absolut inte vill missa och just detta fanns hela tiden i huvudet, hände något i Värmland skulle vi aldrig hinna komma till start!

Även om Rom i fjol inte var helt igenom lyckat resultatmässigt och precis som nu med ”superhetta”, så blev det ändå en favorit för ”2 X Victors”.

En speciell stämning och mer äventyr än bara rally, så denna och Kanarieöarna var helt klart höjdpunkterna på året. 

Nu kommer man till den italienska huvudstaden med ett års ERC-erfarenhet i ryggen och det enda som blir helt nytt i helgen är däcken. I ERC Juniors tävlar alla på däck från Hankook och för Hörby-föraren blir det asfaltpremiär på sydkoreanskt gummi.

Pratade i fjol med en hemmaåkare som körde på Hankook som berättade att de slits snabbare och att de 12 däck vi får använda troligen inte klarar 13 sträckor, i synnerhet om det  nu som det verkar blir stekhet, berättar Victor.  

Å andra sidan är det lika för alla juniorer…

I klassen har Victor tolv andra konkurrenter och då hela toppskiktet med ledaren Ola Nore Jr/Rune Eilertsen först ut med Renault Clio. Ett bakslag för Victor i Värmland var att rumänen Norbert Major som han före start delade andra platsen med, gjorde en fantastisk körning och slutade trea och är nu ensam på andra platsen bakom Nore.

Blev väldigt överraskad över hans tempo även om jag vet att Norbert kan vara riktigt snabb så visst, det var en för mig onödig framgång.

Hörbyåkaren ligger nu trea med tio poäng upp till rumänen medan Nore ryckt lite och är  19 poäng före Victor med tre tävlingar kvar att köra.  I Värmland rullade Alistair McRaes son Max McRae med sin Opel Corsa men startade om och slutade elva. I kommande deltävling har han bytt ut Corsan mot en Peugeot 208 Rally 4. En bil han inte är ensam om att köra utan med totalt åtta ”Peggar” anmälda är det klassens populäraste bil. Tre Opel Corsa, Milles Ford och så Nore som är ensam med Renault Clio.

Foto. Henrik Åkeson

*

Totalt 92 anmälda men där 40 ekipage tävlar om olika nationella mästerskap och inte för EM-poäng. I ERC:s huvudklass är alla toppåkare förutom trean Mads Østberg/Patrik Barth anmälda vilket känns lite konstigt.

Lite i hans ställe så gör ”The Russian Rocket” Alexey Lukyanuk comeback i ERC. Inte sedan Ryssland invaderade Ukraina har den f.d Europa Mästaren kört och i Rom gör han detta under ”Neutral” men enligt uppgift på Cypriotisk licens. Vad jag förstår även avsagt sig sitt ryska medborgarskap i protest mot Putin. I sin comeback kör 42-åringen en Skoda Fabia RS Rally2 för slovakiska Rufa Motor-Sport.

När jag igår skrev om ”KOMO Rallysprint” i Gammelrand hade jag enbart den anmälningslista som går via DASU. I Danmark kan man anmäla sig på två sätt vilket inte ens för en skåning, gör det överblickbart. I stället för styvt 40 ekipage så är det 70 bilar som startar i morgon utanför Kalundborg och då även totalt tio svenskar. Bäst startnummer har man gett Eslövs kommande SM-vinnare Simon Andersson som har lokal kartläsare i form av Ditte Kammaersgaard. På deras Renault Clio sitter #7 och man startar direkt bakom storfavoriten i 2WD, Jacob Leutenberger Madsen, Peugeot.

Foto: Tommy Svensson

Med #17 hittas Lunds BMW-åkare Skawomir Bronk/Sandra Bergelv (bilden) som har en trelleborgarna bakom sig, Anders Kristensson/Ola Stenberg, BMW även dom. Övriga svenskar är Svedalas Gösta Wremert/Camilla Möllerberg, BMW, Jacob och Håkan Oddshammar, Lund och BMW . I en Seat sitter Micael Håkansson/Per Nilsson, Eslöv medan Kyrkhults Ford-lovers Peter och Danny Holgersson går ut som #35. Från SMK Hörby kommer familjen Bercic, Håkan och Felix med Volvo 242. I går berättade jag även att Arne Oddshammar kör med sin BMW.

*

Avslutar med en ”Plötsligt händer det” och idag när vi besökte ett varuhus i Höör stod den där plötsligt, överlevaren. För handen på hjärtat när såg du senast en Opel Ascona av den av alla rallyfans hatade C-varianten?

Foto: Tommy Svensson

Jag kan inte minnas när jag själv såg en sådan här från 1985 gissar jag, i brukskick dessutom i den minst osexiga kulören beige. Jag minns när Ascona skulle presenteras och alla med lite rallygener förväntade en uppföljare till vinnarbilen Ascona B eller ännu bättre en Kadett GT/E. Istället hade det varit för mycket både Moselvin och ”schnapps” vid julfesten i Rüsselsheim så ut släptes en framhjulsdriven bastard med motor på antingen 75 eller 90 hästkrafter och helt befriad från tidigare modellers DNA för rally. Kommer ihåg att Irmscher gjorde ett försök att tuffa till bilen med ett fult kjolpaket men det blev nästan ännu värre. Ändå så stannar jag upp tar fram mobilen och tar en bild vilket för 40 år sedan hade varit helt otänkbart. Men som där står i bibeln, när f-n blir gammal blir han religös…

*

Trevlig helg! 

2 svar på “Båda Lancia RX brann upp på Lydden Hill, Oliver fick bryta i ledning på Estland, Tänak inledde med fyra sträcksegrar men Rovanperä leder, Victor H. värmer upp inför ERC med 180 mil ensam i servicebussen, Lukyanuk gör comeback i Rom, tio svenskar till Gammelrand och ”plötsligt händer det”!

  1. Hej problemet med oliver är att han är så upphousad och tror att han redan är världsmästare man behöver inte vinna sträckorna med 5 sek bilen tar bara stryk och göra donuts innan vunnit tävlingen tyder bara på omognad det såg hundai annars hade han fått vara kvar men han har ju föräldrar somm hissar honom till skyarna !
    Man är inte sjökapten bara för söt man fått ådrorna i vattnet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *