Tänak börjar med med fem minuters tidstillägg, Rovanperä/Mikkelsen mina tipsvinnare, Lydden Hill enda bana där Kristofferson aldrig vunnit, Klara jobbar vidare på sin positiva utveckling, dansk rallyadel till Gammelrand, omstart för Södras DM-åkare och SMK Hörbys förste Hedersmedlem fyller 86 år.

Drama redan på shake down inför ”WRC Rally Estonia” när hemmafavoriten Ott Tänak fick ha bogserhjälp för att ta sin Ford Puma tillbaka till serviceplatsen.

Foto: M-Sport Ford

Då hade han satt bästa tid i första omgången, 1,1 sekund snabbare än Kalle Rovanperä och 1,9 bättre än nya Hyundai-föraren Teemu Suninen. Men sedan var det roliga slut och med stora eldslågor från avgasröret avslutades ”SD” och när väl mekanikerna fått tillgång till bilen kom domen.

Vi vet inte exakt vad som hänt men vet att det är ett betydande problem så vi har inget annat val än att byta motor, förklarade en besviken temachef Richard Millener.

Foto: Okänd

Att han gick vidare med att förklara att detta var inget som någon önskade, känns tämligen självklart. Nu får Tänak starta med fem minuters tidstillägg och borde så klart redan före start vara borta från pallen. Millener förklarade läget och avslutade.

Ingen ide att skrika eller bli arga på varandra, det ändrar inget i det här läget! 

När ”nerskakningen” var avklarad så var det med Kalle Rovanperä i topp som i sista omgången fick en tid som var 1,2 bättre än den Thierry Neuville satte i sin tredje runda på fyra kilometer långa ”Kastre”. Trea på sträckan var Esapekka Lappi före Takamoto Katsuta medan Elfyn Evans fick till en femte tid.

*

Foto: Okänd

Än större drama var det i WRC2 när Toksports bolivian Marco Bulacia i andra åket rullade tungt. Sträckan rödflaggades och ambulans åkte in men behövde inte lasta någon i besättningen. Ett snäpp upp vad gäller krasch blev det för f.d WRC-åkaren Armin Schwarz son Fabio. Hans Rally3 Fiesta såg verkligen trött ut efteråt och frågan är om M-Sport Poland lyckas få den klar lill kvällens start.

Foto: Okänd

 Före Bulacias rullning hade dock en lätt febersjuk Oliver Solberg satt bästa tid och var 2,1 sekunder före Sami Pajari som hade Andreas Mikkelsen fyra tiondelar efter sig.

Foto. Skoda Motorsport

Bra insats gjorde dagens födelsedagsbarn Emil Lindholm med en fjärde tid i Hyundai-debuten. 

Foto: Hyundai Motorsport

*

Med detta är det dags för WRC-tipset.

WRC

1. Kalle Rovanperä Toyota

2. Esapekka Lappi Hyundai

3. Elfyn Evans Toyota

4. Thierry Neuville Hyundai

5. Teemu Suninen Hyundai

Foto: Toyota Gazoo Racing

Att Tänak är utanför med sitt fem minuters straff är inget konstigt. I fjol hade fem minuters tillägg betytt en sjunde plats och det är nog i det häradet vi får tänka oss hemmafavoriten. Istället väljer jag helt ospännande Rovanperä som vinnare, snabbaste föraren i snabbaste bilen, svårare är det inte.

Foto: Hyundai Motorsport

*

WRC2.

1. Andreas Mikkelsen Skoda

2. Oliver Solberg Skoda

3. Emil Lindholm Hyundai

4. Sami Pajari Skoda

5. Georg Linnamäe Hyundai

Foto. Skoda Motorsport

Har en känsla av att Oliver/Ellito Edmondson får det svårt mot en nytänd Mikkelsen där Torstein Eriksen sköter noterna.

Foto. Skoda Motorsport

Men det kommer att bli tufft och vem vet, kanske Pajari luggar båda på segern…

*

Med tidsförskjutningen så startar  SS1 Superspecialen  i Tartu klockan 19.05 svensk tid. Mina ögon/öron i Rally Estonia, Jens Johansson har kollat in flera av sträckorna i förväg och konstaterar förutom vädret, även att rallyts ”hinder inner” står rätt placerade.

Foto: Okänd

Vädret är sig likt, sol och sedan ösregn i tio minuter. 

En sträcka som Jens tror blir speciellt svår är lördagens första sträcka SS9 Mäekulla som även körs som SS11.

Här kan det bli riktigt dåligt på andra loopen, trångt, bökigt och smal sandväg…

*

Blir nog så att WRC i Estland stjäl en hel del av uppmärksamheten från World RX som samtidigt kör deltävling fyra på klassisk rallycrossmark, Lydden Hill.En plats med massor av minnen, inte minst för VM-ledande Johan Kristoffersson men av en mycket speciell anledning. 2015 blev han pappa för första gången, just när han tävlade på Lydden Hill.

Colin kom ut när jag var där, så det är förstås något man minns speciellt, säger Johan, som slutade trea den gången.

Inte bara positiva minnen utan här är också enda banan där Johan aldrig vunnit. I årets tre deltävlingar har värmlänningen dominerat fullständigt och leder mästerskapet med 27 poängs marginal. 

Det gäller att åka dit och göra jobbet ordentligt, att vara på tårna hela tiden. 

Foto: Qnigan

Den som kanske har bäst möjlighet att låta Arvikas segermaskin att behålla sin svit med icke vunna tävlingar, är teamkompisen Ole Christian Veiby.

Det är dags att ta den där segern. Jag har ju ett psykologiskt övertag på Johan, menar Veiby.

Han syftar då på segern i Årjängs backsprint men kanske ändå inget som i verkligheten har någon betydelse. Johan är som vanligt fylld av optimism och trivs med samarbetet i teamet.

Vi pushar varandra till att bli bättre båda två, säger Johan

Ett samarbete som ska lyfta Veiby i mästerskapstabellen hoppas ”Top Dog” i Kristoffersson Motorsport, Tommy Kristoffersson. 

Självklart vill vi ha upp Ole på pallplats i VM. Det är vårt största mål förutom att behålla mästartitlarna! 

Sedan 90-talet har det hänt en del på den klassiska banan, ändringar som har gjorts efter senaste VM-tävlingen 2017.

En ny förstasväng som är mer bankad och en annorlunda joker, säger Johan och ser fram emot att testa nymodigheterna.

*

I CE Dealer Team hoppas Klara Andersson på lite bättre flyt än senast i Höljes där en punktering förstörde mycket. Inför helgen ligger SMK Hörby-åkaren sjua men detta bara åtta poäng bak trean Kevin Hansen. En liten fördel har Klara eftersom hon körde på banan i våras.

Foto. CE Dealer Team

Fina minnen härifrån och det blir spännande att köra med min PWR RX1e på en sådan är ikonisk bana.

Att Klara är klassens grönaste förare måste man ha i åtanke när hennes insatser bedöms och i ljuset av detta blir hon bara bättre och bättre. En process som fortgår berättar Klara. 

Jag ser framemot att fortsätta jobbet med mitt team och slåss om viktiga VM-poäng!

I tabellen håller teamkompisen Niclas Grönholm andra platsen och nu är han angelägen att studsa tillbaka efter att ha missat finalen i Höljes.

Tid att göra en ordentlig comeback efter debaclet i Höljes och ser framemot täta fajter…

Om Grönholm är lite besviken så har året så här långt så delas detta av Team Hansen. Bäst har det gått för lillebror Kevin som håller tredjeplatsen fyra poäng bak Grönholm. Timmy är femma och mellan sig har man då Veiby. Nu hoppas säkert bröderna att Höljes där Timmy slutade tvåa och Kevin fyra, ska ha varit lite av vändpunkt på säsongen. Vem vet kanske det blir en Peugeot som vinner på söndag?

*

”Back in the days” som engelsmannen säger så var KOMO:s rallysprint i ”grusgraven” i GammelrandSjälland, välbesökt av svenska deltagare. Nu är dock intresset från dessa svalare, betydligt svalare om man ska vara ärlig. En enda blågul bil finns bland de 41 anmäla och det är Lunds flitige Danmarkgäst Arne Oddshammar med sin BMW. Intresset från hemmaåkarna är dock mycket större och i princip hela danska rallyadeln finns på plats.

Foto: Henrik Åkeson

Glad Sport som dominerar i  Dansk Superrally med bröderna Kenneth (Peugeot R5) och lillebror Jacob Leutenberger Madsen (Peugeot Rally4) är lite av favoriter i sina respektive klasser. För Kenneth blir det i helgen tack och adjö till vinnarbilen i mästerskapet då Glad Sport i veckan fick hem nya vapnet, Citroën C3 Rally2. I en tredje Glad-bil, Opel Adam finns juniorerna Mikkel och Frederik Glad. För Kenneths del blir troligen i ”KOMO Jubilæumssprint” Hyundai-duon  Ib Kragh och Simon Valentin de svåraste nötterna att knäcka. Första start i den 36:e upplagan av sprinten är klockan 12.30.

*

När Ljungby MK i maj ställde in ”Midsommardansen” blev det ett snudd på fyra månader långt uppehåll för Södras DM-åkare. Den 22 april var det premiär i Asarums ”Rally Karlshamn” men först den 12 augusti är det deltävling två, SMK Örkelljungas klassiker ”Smedsvängen”. Tio dagar återstår innan anmälan stänger och nu har 33 rallysugna anmält sig.

I går publicerade även SMK Hörby inbjudan till den 58:e upplagan av TV-Svängen som efter Arvikas SM-rally med sen datumändring fick flytta till den 9 september. Sex sträckor där två körs dubbelt, är vad som erbjuds i Mellanskåne vilket ger 35 kilometer SS där Anders Martinson gjort noterna. Med anledning av att två sträckor körs två gånger har klubben för första gången i modern tid, begränsat antalet startande.

För att få ihop tidsschemat har vi maximerat till 100 startade där förare med poäng i DM och Sydsvenska Rallycupen har företräde, berättar tävlingsledare Linn Wingren.

Nu blir säkerligen inte detta något större problem då det genomgående i landets tävlingar, är färre startande i år än tidigare. I fjol la Växjös Fiesta-åkare Robin Adolfsson i kraft av seger beslag på ”mitt vandringspris” för alltid. Då hade Robin redan vunnit 2017 och 2018 så nu pryder detta prishyllan där hemma. I kampen om priset från ”Stefans Däckservice Hörby” är det helt öppet och ingen av de senaste åren 2WD-vinnare har mer än en inteckning. Senast var det Victor Karlsson från Vimmerby som fick sitt namn ingraverat i det flotta vandringspriset i svart  diabas.

Foto: Niclas Nilsson

*

Detta ger mig en anledning att skicka ett stort grattis på födelsedagen till SMK Hörbys ”Hedersmedlem” Janne ”Satan ”Henriksson.

Tre raka segrar i TV-Svängen 1968-1970 tillsammans med Lars-Erik Carlström i ”Opel Rally Teams” Rally Kadett, lade grunden till att Janne blev klubbens allra första hedersmedlem. Idag fyller kämpen 86 år och från Hörby kommer ett riktigt skånskt trefaldigt hurra!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *