Rovanperä leder i Estland men Neuville imponerar mest, Oliver inledde med fem raka sträcksegrar, ung publik kantar de Estländska sträckorna, Simon bästa svensk i ”hygget” i Gammelrand och World RX:s information imponerar inte…

Även om Kalle Rovanperä och Jonne Halttunen leder Rally Estonia med tre sträckor kvar av lördagen är det ändå enligt expertisen Thierry Neuville/Martinjn Wydaeghe som imponerat mest på alla rallyfans längs sträckorna. För närvarande ligger han 27,7 sekunder efter Kalle och då har han förutom samma lilla problem med hybridtekniken som övriga i Hyundai-familjen, även sinkats av punktering på sträcka tolv. Här försvann över tio sekunder och tror jag, även segerchansen.

Foto: Hyundai Motorsport

Vi körde runt 3,5 kilometer med punktering vilket så klart inte var lätt men ändå tappade vi mindre än befarat, förklarade Neuville vid sträckmålet.

Även om belgaren står upp och kör så räcker det inte mot Kalle och Jonne som helt dominerat dagen vilket man är väldigt nöjda med.

Vi kör bra även om jag i en hal kurva sladdade lite väl mycket, summerade han dagen så här långt.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Stark insats har även Esapekka Lappi/Janne Ferm gjort med sin tredje plats, bara 9,8 sekunder efter landsmannen i topp.  Även nya teamkompisen Teemu Suninen/Mikko Markkula visar med eftertryck att det var rätt val av Cyril Abiteoul att välja dom som ersättare för Craig Breen.  Femma efter 14 sträckor och detta utan större drama vilket stärker självförtroendet berättar Suninen.

Jag försöker köra lite fortare eftersom jag nu känner mig mer bekväm i bilen…

Foto: M-Sport Ford

Hemmafavoriten Ott Tänak/Martin Järveoja har nått vägs ände med Puma Rally 1 och är fortsatt sist i WRC-klassen med över tre minuter vilket inte går att köra in, upp till nästsista, Takamoto Katsuta. Enda hoppet nu är att knipa fem bonuspoäng på power stage ,vilket jag också nästan är säker på att han fixar.

Foto: M-Sport Ford

*

Om Neuville klassas som dagens behållning i WRC-klassen röner Oliver Solberg/Elliot Edmondson samma uppskattning i WRC2. Fem raka sträcksegrar i dag visar Olivers bestämdhet och utan det nästan helt oförklarliga bakvagnshaveriet på sträcka fem, hade det varit värmländsk ledning i klassen. 

Foto. Skoda Motorsport

Här måste jag också medge att jag är lite förundrad över alla knivskarpa analyser på sociala medier där man menar att Oliver kör för hårt, jag förstår ”nada”. Detta är VM och får inte in i skallen hur kritikerna tänker, menar man att Oliver skulle anpassa tempot för att bli trea ellr fyra?  Hans CV för 2023 är inga brutna tävlingar och två med omstart enligt Rally2-regeln. Året före med Rally1 Hyundai blev det två brutna och sammantaget tycker inte jag, att detta bevisar att han kör över sin förmåga men jag kan ha fel. Tänker tillbaka lite på Ari Vatanen som blev världsmästare 1981 och där hela hans ”Prao-period” kantades av mer eller mindre kraschade Ford Escorter. 

Foto: Okänd

Vill minnas att hans chef då, legenden David Sutton enkelt konstaterade.

– Det kostar att lära sig köra rally för att bli världsmästare!

Nu är Oliver så klart borta från pallen med sin 17:e plats men visar ändå vilken chaufför han är, även om belackarna alltid försöker bevisa motsatsen… 

Foto. Skoda Motorsport

Tråkigt nog tror jag även att Olivers möjlighet att vinna WRC2 försvann på sträcka fem. Istället kliver Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen mer och mer fram som tänkbara vinnare efter Rally Japan. Leder nu, men detta bara 18 sekunder före DirtFishs experttippare Sami Pajari som jag kanske av okunskap helt valde bort.

Foto: Hyundai Motorsport

Det är också de här två som gör upp om segern och trean, Emil Lindholm har över minuten upp med sin Hyundai Rally2. Lite imponerad av bolivianen Marco Bulacia, Skoda som är fyra på de här, från hans hemtrakter helt annorlunda  och vrålsnabba sträckorna. Måste även nämna Gus Greensmith och Jonas Andersson om valt bort Estland för poäng i WRC2. Efter den tunga kraschen senast på Sardinien har ”Grönsmeden” tänt till på allvar. Är trea med Toksports Skoda av alla RC2-bilar och bara sex sekunder efter Pajari.

Foto. Skoda Motorsport

*

Dagen avslutas med tre sträckor och där den sista är Superspecialen i Tartu med start runt klockan 19.30 svensk tid. I publikhavet där finns min ”utsände” Jens Johansson som är extremt imponerad över det mesta i Rally Estonia.

Foto. jens johansson

Allt, precis allt funger klockrent och för mig är det speciellt hur man tar hand om publiken som imponerar.

Förutom detta så förvånas han även över publiken och speciellt medelåldern.

Här är jag snudd på äldst och skulle tippa på att de flesta av åskådarna är runt 30 år. Hemma i  Sverige är jag nästan yngst…

Rallyt avslutas i morgon med fyra sträckor där sista startar klockan 12.15 och sänds i TV12.

*

Foto: AM Elteknik RallyTeam

När detta skrivs är man bara halvvägs in i KOMO Rallysprint i Gammelrand. Då är Eslövs Simon Andersson/Ditte Kammersgaard bästa svenskar och flåsar suveränen Dansk Super Rally, Jacob Leutenberger Madsen i Peugeot-häcken. Återkommer i morgon med mer från folkfesten och ”hygget” i”Grusgraven”. 

Foto: AM Elteknik RallyTeam

*

Lite förundrad över hur World RX hanterade information utåt efter gårdagens brand på Lydden Hill där hela ”Lancia-teamet ” försvann i ett eldhav.  Har försökt hitta information om vad som ska hända i helgen men detta enda jag hittat är att klasserna i Brittiska RX-mästerskapet körts idag.

Foto: Okänd

Klara Andersson och hela hennes klass har stått över lördagen, men hur det blir i morgon har jag helt misslyckats med att luska ut. Förstår att elden sände en chockvåg genom RX-familjen, men någon form av information måste man väl ändå kunna släppa, det är trots allt VM vi snackar om! 

2 svar på “Rovanperä leder i Estland men Neuville imponerar mest, Oliver inledde med fem raka sträcksegrar, ung publik kantar de Estländska sträckorna, Simon bästa svensk i ”hygget” i Gammelrand och World RX:s information imponerar inte…

  1. Klart det är tråkigt med sån dominans som Kalle har. Men att Neuville med 0 sträcksegrar skulle vara dagens förare är väl lite att ta i. Jämför Neuville med Lappi och Kalle med Evans så är det tydligt vem som presterat bäst.

    Synd för Solberg. Han skulle behöva en totalseger i WRC2 för att visa att han är redo för högsta klassen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *