Även nästa World RX-tävling ställs in, Örkelljunga bjöd på en toppentävling, Adolfsson vann, Sesks åkte berg och dalbana, Latvala vann i Lathi, Hansson klassvinnare, tung helg för Helin men ny succés för Glad Sport.

Inte som någon blixt från klar himmel kom i helgen beskedet att även nästa deltävling i World RX som skulle ha körts i Tyskland kommande helg, ställs in. I promotorns ”statement” skrivs att det är av säkerhetsskäl efter branden på Lydden Hill och så länge inte orsaken till denna blivit klarlagda, tvingas man till detta beslut.Så klart ett hårt slag för teamen och med detta återstår bara två tävlingar av VM-serien, Sydafrika i oktober och finalen i Hongkong 11-12 november. I bästa fall blir det då sex deltävlingar i World RX men ingen kan i dag garantera att inte även de två sista löper samma risk som Belgien och Tyskland. Beslutet är så klart ett hårt slag för alla fem team som är delaktiga i VM och Tommy Kristoffersson, bas för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS förklarar hur det känns på Facebook.  ”Besviken, frustrerad  och orolig. Snart fyra veckor har gått sedan en av seriens bilar fattade eld på Lydden Hill. Som team med de arbetsrutiner vi har innebär det att 24 timmar om dygnet står till förfogande för att reda ut vad som hände, åtgärda problemet och gå vidare, det är så vi i KMS och mina kollegor i andra team jobbar. Jag är extremt imponerad av mina killar och tjejer i teamet som jobbar på det sättet, ännu mera nu när jag förstår hur mycket det betyder för vår framgång och vidare att det inte är så på alla andra arbetsplatser.  Nu är vår arbetsplats stängd av tredje part, mina 35 arbetskollegor blir arbetslösa för tredje tävlingen i rad, det innebär i praktiken mer än tre veckors arbetslöshet, många är konsulter så tre veckor utan lön. Jag blir också nedslagen av att läsa alla belackats som tror att lösningen för rallycrossens framtid är att ”lägga ner elbilarna”. Det är tyvärr en lösning som vore väldigt kortsiktig. Om inte vi som driver team idag i VM klassen klarar att föra rallycrossen vidare på marknadsmässiga grunder  så lägger vi inte bara ner våra team, vi lägger också ner rallycrossen.”. Inget har sagts om dom och Hansen-bröderna skiftar till RX2e precis som Belgien. Detta och Euro RX kommer att köras planenligt.

*

Från det trista till raka motsatsen, gårdagens omstart för Södras DM och Sydsvenska Rallycupen, ”Smedsvängen” i regi av SMK Örkelljunga.

Foto: Tommy Svensson

Nu vet jag att varken tävlingsledare Kjell-Åke Olsson eller hans klubbkompisar är av den sorten som slår sig för bröstet och tycker man är av en sällsynt bra sort. Men i motsats till en del andra, så är detta precis vad dom förtjänar. Hade förmånen att tillsammans med fem andra från SMK Hörby få hjälpa till som  funktionärer vid målet på superfräna ”SS2-Eket”. Säger bara, hade sådana här sträckor dominerat svenskt rally hade vi garanterat sluppit massor av trista ”högfarts krascher” och istället fostrat ännu bättre chaufförer. 

Foto: Tommy Svensson

Att få förmånen att vara delaktig i en tävling som ”Smedsvängen” känns faktiskt mer som en ynnest än som arbetsinsats. När jag dessutom fick återse två av klubbens galjonsfigurer nu som bitr. banchef Bengt-Göran Johansson t.v och Lars Håkansson, biträdande Säkerhetschef var lyckan total. På ett sätt men inte på ett annat, då duon utgör ett klart bevis på i vilken brygga sporten befinner sig i.

Jag är 81 år och Lasse 77, förklarade Bengt-Göran.

Att det är så här vet alla men ingen, inte jag heller verkar ha någon lösning på problemet med allt mer gråhåriga funktionär. Ett problem som också tävlingsledaren belyste i förordet till programmet för den 50-års firande f.d SM-tävlingen som i år hade tre sträckor. Kjell-Åke skriver, ”Årets tävling är anpassad till rådande läge med kostnader och tillgången på funktionärer” och lite längre ner ”Speciellt tack till funktionärer från andra klubbar som gör att vi får ihop det.”. Håller med Södras SGA Ola Schönström (12:a i A-Trimmat 2WD) som menar att vi måste gilla läget och värna om det som finns innan ”visionärerna” släpps fria med sina allt vildare drömmar. Skulle kunna hålla på länge med att berätta om allt positivt kring lördagen i Eket och Örkelljunga men stannar vid att även lyfta fram den boende vid vårt sträckmål. Killen kom ut och snackade före start och förklarade hur kul det var med rally kring husknuten och avslutade med.

Behöver ni något så bara knacka på, till exempel låna toaletten så tveka inte…

Med ny turbo i Ford Fiesta R5 kunde ingen hota Växjös Robin Adolfsson/Niclas Jidflo som med tre sträcksegrar vann.

Foto: Tommy Svensson

Stor skillnad på bilen med nya turbon, nu känner man verkligen draget när man gasar, menade Robin efteråt.

Detta var en bra uppvärmning inför SM och Snapphanerallyt!

Jag försökte vinkla över det till att dagens tävling och SM i Hässleholm egentligen bara var ”shake down” för TV-Svängen den 9 september. Robin gick i fällan och höll med.

Hörbys tävling är min och Niclas absoluta favorit, inget snack om saken.

Foto: Henrik Åkeson

Hör till saken att paret vann här i fjol och dessutom tog hand om det av mig uppsatta vandringspriset för alltid. Nu väntar ett nytt och där säkert smålänningarna är sugna på att ta första inteckningen.   Tvåa slutade mina klubbkamrater Fredrik Nilsson/Julia Thulin, båda delaktiga i GN Motorsport och här kördes den ena av teamets två Ford Fiesta Rally2. För Fredrik andra starten med 4WD vilket erkände han, var lite pirrigt.

Foto: lars Svensson

Gillade inte sista sträckan som var lite snabbare och där jag inte riktigt vågade hålla i men det viktigaste var att bara köra och få lite känsla för bilen, menade han belåtet efteråt.

29,4 sekunder skilde till vinnaren och ner till trean med Skoda från Lessebo, Arvid Johansson/Andreas Sigfridsson var marginalen 12 sekunder.

Detta tappade vi med råge på en snurrning på tvåan, avslöjade Sigfridsson.  

Foto: lars Svensson

I målet på tvåan anlände en extremt frustrerad Thomas Grönberg, Oskarshamn med Mikael Johansson vid noterna. 

F-n vad uselt, fegar hela tiden, utbrast Thomas och fick medhåll av Mikael.

Du släpper ju överallt, vad är det med dig?

Nu visade det sig att reaktionerna var klart överdrivna då Volvo 940:an gick in som vinnare och dessutom på en strålande tredje plats totalt. Efteråt frågade jag vinnaren i A-Trimmat 2WD varför han var så  ”gnällig”.

Kändes inte alls bra när jag körde och att vi skulle vinna ändå, det trodde jag aldrig…

Tvåa slutade Per Eriksson/Tobias Gunnarsson, Kristdala och detta bara 1,3 sekunder efter Grönberg. Ny småländsk Volvo och trea i klassen blev Jacob Johannesson/Danny Holgersson, Gullabo. Trots sträckseger på sista, skilde ändå till slut 2,2 sekunder från seger. Fyra, 4,2 efter, slutade Golf-åkande Robert Karlsson/Filip Henningsson från Ljungby innan bästa Södra-åkare kom in i matchen. Detta blev Joacim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby och Toyotan hade åtta sekunder upp till Grönberg.

Foto: lars Svensson

Äntligen fungerade bilen, utbrast Hässleholms Johannes Haraldsson/Magnus Lörd nästan samstämmigt efter seger i B-klassen för trimmade bilar.

Den blå Golfen körde även in som tia totalt vilket gav paret en boost inför nästa helgs SM-tävling på hemmaplan menade Johannes.

Då…

Foto: lars Svensson

Om Grönberg var frustrerad vid vårt mål var läget samma hos familjen Gad, Wille och Magnus, Älmhult.

Turbon har packat ihop, vi pyser fram, konstaterade pappa Magnus besviket.

På något vis ”lagade” den sig själv och på sista sträckan var allt som det skulle med den vita Ford Fiesta Rally4:an. Något som innebar seger i C-klassen och 13:e totalt. Älmhults Linus Johansson/Hugo Nilsson gjorde det omöjliga när man körde ifrån Henrik och Ida Levin, SMK Hörby i Grupp F/VOC. Linus är dessutom B-förare men var ändå nästan åtta sekunder snabbare. Ida var dock inte förvånad.

Vi hade ingen bra känsla idag, visst vi vann klassen men ändå kändes det inte lika bra som vanligt!  

Även tvåan B-klassen, Linus klubbkompis Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson betvingade de ”omöjliga Levrarna” men då med 3,3 sekunder.

I den Volvo-dominerade klassen blev det för C-förarna en BMW i topp. Arlövs Linus Larsson/Olivia Kristensson var 1,4 sekunder snabbare än Asarums Hannes och Christer Håkansson, Volvo. Hemmaseger blev det i  Appendix K där Per Eriksson/Per Rosendahl med sin välljudande VW 1302 S var fyra sekunder snabbare än Växjös Thomas Kristiansson/Per-Anders Eklund, Volvo. Tävligens ovanligaste och fränaste bil, en Fiat X1/9 med Sune Lorentzon/Dan Sjöquist, Anderstorp slutade trea. Fanns smålänningar som gick omkring och ”bröstade sig” efter att man som dom menade, fullständigt krossade det skånska motståndet.

Hur ska du tackla detta, undrades med stora skratt.

Okej, Småland vann med sju klassegrar mot Södras fem, frågor på detta?

Foto: lars Svensson

Ett dussin av de knappt hundra startande  tvingades bryta och tyngst var det nog för Hässleholms Tobias Jönsson/Kenny Andersson. Lite övermod på tvåan innebar tungt taklägg för den gula Volvon. Nu blir det jäktigt fram till fredag då Tobias ska starta i Snapphanerallyt.

*

Efter att Tom Kristensson lämnat Polska Mästerskapet har detta inte längre samma prioritet för mig. I helgen kördes i alla fall femte deltävlingen ”MARMA Rajd Rzeszowski”, en av Toms ”sämsta” tävlingar i fjol där han på grund av punktering slutade åtta. I år gästades rallyt av ERC-tvåan Martins Sesks något han beskrev som ”en berg och dalbana”. Redan på sträcka två gick det för fort för lettländarens med Skodan och enbart guds försyn förhindrade en jättekrasch.

Nu blev det ändå tvärstopp mot ett träd och där hela  högerfram förstördes. Direkt skrev Sesks att ”it´s over” men mekanikerna ville annorlunda och efter en hel natts skruvande kunde han och Renars Francis starta om på lördagen. Fram till ”power stage” gick det också bra för paret, men där blev det åter en tur i ”berg och dalbanan”. Ändå målgång, 45 minuter efter vinnaren Erik Cais med Skoda även han. Tvåa blev mästerskapsledaren Grzegorz Grzyb.

*

”Lahti Historic Rally” som kördes gemensamt med Finska mästerskapet i i helgen. Det förstnämnda blev en enda lång uppvisning av Jari-Matti Latvala och Enni Mälkönen i Toyotan. Över sju minuters tidsmarginal till tvåan med Opel Ascona 400, Marko Uutela talar sitt tydliga språk.

Foto. Latvala

Topp-sju gick nästan helt i finsk favör och enda undantaget var ungraren Tibor Érdi jun med Ford Sierra. Många irriterar sig på att jag inte vurmar för Volvo 240 i klassiska sammanhang därför får jag även nämna fyran, Pasi Hapulathi som körde Volvo 242 DL, dock nio minuter efter Toyota-basen.Bästa Skandinav blev Valter Jensen från Norge med Ford Escort som nia, placeringen före Jari-Mattis far Jari Latvala, även han i Toyota Celica.

Foto. patrik Sundberg

Två svenskar i mål, medan Anders och Ingrid Johnsen fick bryta med en Sierra som inte fungerade helt perfekt. Istället blev ”Poppo” Persson/Esko Juntilla bäst med blågula flagga på Escorten. Poppo rullade i mål som 14:e bil en knapp minut före 15:e placerade smålänningarna Göran och Björn Jonasson med Vauxhall. I mästerskapet för de moderna bilarna vann Lauri Joona efter en tuff kamp med Juha Salo, bara fem sekunder skilde de båda Skoda-åkarna åt. 16 sekunder efter Joona kom så hete Roope Korhonen, Polo R5 men då före ännu hetare Teemu Asunmaa och Jari Huttunen, Skoda även för dessa två.

Foto. patrik Sundberg

Thomas Hansson och Savela Petri stannade kvar på den sidan Bottenviken och slutade femma i ”GruppH eller SC1” med Volvo 940:an. Med en Opel i topp förstår man hur svårt det måste ha varit att nå ända dit upp… 

*

Helgen på Jylland och deltävlingen i Dansk Super Rally, ”Rally Jylland” blev inte vad Lucas Helin och Mikael Kjellgren tänkt sig.

Foto. Helin Motorsport

Inte vår helg, med drivaxelbrott i fredags och tidstillägg fortsatte det idag med brustna motorfästen med mera, berättas det från Helin Motorsport i Juelsminde.

Vi utnyttjade respittiden och reparerade hjälpligt men med diverse följdfel blev det till att smygköra resten av tävlingen. Målgång och några poäng till serien i alla fall, men nu långt hem till Tibro…

I Glad Sports nya Citroën C3 Rally2 gjorde inte Kenneth Madsen/Mette Felthaus varken arbetsgivaren eller publiken besvikna. Efter en tuff uppgörelse med Hyundai-körande Simon Valentin Hansen/Peter Egholm skilde efter de 18 sträckorna, 14 sekunder. Betydligt mer ner till rallyts häftigaste bil, WRC Hyundai i händerna på Esben Hegelund/Ole R. Frederiksen, 49,4. Paret vann sju av lördagens åtta sträckor vilket innebar ledning, men fick sedan 60 sekunders tidstillägg för ”tidig ankomst” och trillade ner till tredje plats som hölls till målet på SS18. Dock uteslöts Hegelund efter målgången, efter att inte infunnit sig till ”parc ferme”.

Foto: Glad Sport

Detta innebar tredje plats för Ib Kragh/Karsten Isaksen, Hyundai Rally2 med bästa 2WD en minut efter sig. Som vanligt toppade Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard, fyra totalt med Peugeot Rally4 och långt före klasstvåan med Opel Corsa, Jan Jacobsen/Kristian Jorgensen Flensbak. För numera ”halvskåningen” men boende i Köpenhamn, Ditte Kammersgaard blev det ett kortare rally. Efter nio sträckor låg hon och Steen Andersen femma totalt med sin Mitsubishi EVOX men sedan blev det inte mer körande den här helgen…

2 svar på “Även nästa World RX-tävling ställs in, Örkelljunga bjöd på en toppentävling, Adolfsson vann, Sesks åkte berg och dalbana, Latvala vann i Lathi, Hansson klassvinnare, tung helg för Helin men ny succés för Glad Sport.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *