Åström styr Rally Sweden-skutan, tufft i WRC2 i kommande Acropolis Rally, arrangörsmardröm i dansk backtävling och tung rallyhelg väntar!

Då var det som vanligt, ingen rök utan eld när norrländska media avslöjade att nästa Event Director för Rally Sweden heter Erik Åström och kommer från till Umeå närliggande Vännäs.

Foto: SBF

Det är en ära att kliva in på den här tjänsten, säger Åström som tidigare varit involverad i Rally Sweden genom Vännäs MK med ansvar för fem sträckor.

Detta har gett mig en inblick i en del av rallyt, men det här är ett jätteevenemang!

Åström kommer närmast från en tjänst inom byggbranschen men har tidigare arbetat som journalist och har även en gedigen bakgrund i föreningslivet som tidigare klubbdirektör och nu ordförande i Vännäs MK.
– Första punkten blir att komma in i organisationen och skapa mig en egen uppfattning, men det närmar sig med stormsteg så jag tror det blir hårt arbete från start, förklarar Åström.

Det finns en enorm kompetens i organisationen med teamet runt om i hela Sverige och Norge, så det handlar mycket om att kunna vara personen på plats, samordna och vara kontaktperson för väldigt många. Vi ska fortsätta på det som redan är bra och därefter utveckla det här starka varumärket som vi har inom bilsporten. 

Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och vd för Rally Sweden är nöjd med sitt nya namn på den tunga posten som tillträds redan nästa månad.
Med Erik får vi en person som har en stark förankring i Umeå och närregionen där han har bra kontakter med det för oss så viktiga föreningslivet. Utan dem klarar vi inte av det. 

Ett återkommande problem för rallyt har varit kontakter (tvister) med samebyarna där sträckorna går och här hoppas Nordkvist att Åström ska kunna bli en viktig spelare. 

Föra dialogen med markägarna och samebyar, utan deras insatser klarar vi inte av det, vi är beroende av många människor för att få det att fungera!

Med Umeå som värdstad och nu för tredje året, blir jag lite förvånad över att man i slutet av denna månad samlas för ”kick off” i Örebro. Rimligen borde merparten av de som sköter rallyt komma från närområdet…  

*

Den 7-10 september är det tid för ”WRC 67. EKO Acropolis Rally Greece” med totalt 72 anmälda. Ett av VM-seriens sedan många år tillbaka erkänt tuffaste rally och där det ofta pratas om att vägarna är som att köra ovanpå en ”stengärdsgård”. Trots detta ett rally som förr ofta besöktes av svenska ekipage och Gunnar Andersson blev till exempel trea 1958 med en Volvo PV. Tre år senare vann Erik Carlsson ”På taket” rallyt med en Saab 96 med Gunnar som tvåa. Andra som vunnit är Volvoförarna Tom Trana och Carl-Magnus Skogh.

Foto: Tommy Svensson

Ford Cortina förde Bengt Söderström till seger 1966 medan Ove ”Påven ” Andersson körde Renault Alpine 1971. Året efter, med en Fiat 124 Sport var det Håkan Lindbergs tur att stå överst på pallen innan Harry ”Sputnik” Källström tog över stafettpinnen med en Datsun 1976. Björn Waldegård vann så 1977 och 1979 med Hans Thorszelius till höger i Ford Escorten. 1984 när Stig Blomquist och Björn Cederberg blev världsmästare vann man även i Grekland och detta med en Audi vilket också satte punkt för de blågula vinnarna. Även om toppstriden i WRC gick från trubbig till lite mer spetsig efter Rovanperäs rullning i Finland så är det ändå fortsatt kraftigt finskt övertag. Men visst, ny miss av Kalle och samtidigt fullträff för Elfyn Evans eller Thierry Neuville så kan där komma in nerver i spelet och då kan som bekant allt hända. Enda nyheten i WRC-klassen är att Dani Sordo tar över från Teemu Suninen och sitter i Hyundai #6. Samma sak för Sebastien Ogier som petar ner Katsuta till de som kör utanför fabrikspoäng.  

I WRC2 är det däremot mycket mer ovisst och med hela toppgänget på plats förutom Emil Lindholm, kan Grekland bli lite av nyckeltävling. Andreas Mikkelsen som nu kört fyra av de sju deltävlingar som är tillåtet, leder efter Finland,  fem poäng före Yohan Rossel. Sami Pajari är efter sin seger senast, trea med 71 poäng. 

Oliver Solberg avstod tråkigt nog WRC2-poäng i  Finland där hans seger annars gett ”goa” poäng, är ändå fyra med 64 poäng.  

*

När det kördes ”bakkeløb”Jylland med ”Munkebjerg Hill Climb” drabbades av arrangören lite av den mardröm som alla som kör tävlingar, vill undvika. Trots att man hade alla erforderliga myndighetstillstånd för ”løbet” gillade inte en boende tillställningen dessutom för andra året, utan parkerade sin bil tvärs över banan. En knapp timma senare kunde ”politiet” få bort både bil och den irriterade mannen. 

Foto: Michael Eisenberg

När tävlingen upp för de 1,7 kilometerna och inför tusentals åskådare längs den ”smukke bjergvejen” var avslutad, stod Volvo-åkaren Heino Mejer som vinnare med sin 242 Turbo. Detta var sjunde seger för Heino och åtta sekunder längre tid behövde Claus Heede med sin Toyota Celica medan Erik Pedersen, Mazda RX7 blev trea.  Äldst i fältet var en SS100 från 1935 och bakom ratten satt tävlingens grad old man, 79-årige Ernest Kristensen.

Foto: Michael Eisenberg

Nästa deltävling i det danska backmästerskapet körs i Silkeborg med ”Mascot Classic Sprint” den 27 augusti.

*

Även om det var mycket med rally för mig helgen som gick, så blir det absolut inte mindre av detta kommande helg. Först är det näst sista SM-stoppet med ”EC Snapphanerally” där de 77 SM-åkarna (kompletteras av ett dussin andra i olika supportklasser)  inleder med två sträckor asfalt/betong på klassisk HGP-mark ute på Garnisonen (samma körs två gånger) på fredagskvällen. Strax efter klockan 18.00 ger sig SM-ledaren Patrik Flodin/Göran Bergsten sig iväg med sin GK Door Polo R5 på den fem kilometer långa sträckan.

Foto. Tommy Svensson

Samtidigt ska eller borde jag åtminstone, även ha koll på ”ERC Barum Czech Rally Zlin” där Victor Hansen/Victor Johansson och Mille Johansson/Johan Grönvall försvarar de svenska färgerna. Hit hör även Mads Østberg med svenske kartisen Patrik Barth som har lite av sista chans att förbättra sin tredje plats. Fortsatt finns silvret inom räckhåll men då måste alla planeterna stå rätt på himlen. 

Av detta förstår ni att det blir tajt med Motorbloggen och möjligtvis om samma planeter som för Mads står rätt för mig, kan det bli en kort och tidig blogg på fredag. Senare träder jag i Kristianstadsbladet/Norra Skånes tjänst och förväntas leverera text och bild från CG Wilkes egen baby. Samma sak på lördag och där är det enkelt att konstatera, någon tid för bloggskrivande blir det inte.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *