”Rallyfans” röjde i skogen, Mikkelsen ångrade att han provade Olivers set up, ny tävling Wales kan komma in i ERC, DM/SSRC återstartar med ”Smedsvängen”, Latvala leder i ”Lahti”, WRC Hyundai kör på Jylland och även jag har varit i Örkelljunga…

En avart av ”rallyfans” som blir allt ovanligare vill jag hoppas, när jag syftar på, är dom som hellre ser krascher än bara fin/frän körning. Fans som river ner ATA-band, flyttar pilar, till och med förändrar naturen för att få sitt lystmäte tillfredställt. Jag har faktiskt inte hört några exempel på detta på ganska länge även om det säkert fortfarande förekommer, men då för det mesta i beskedligare former.Annorlunda  verkar det vara i Finland där det nu rapporteras att publiken försökte gillra en ”dödsfälla” på Rally Finlands första sträcka på lördagen ”Västilä”. Här hade några kreativa ”fans” använt motorredskap för att röja upp i skogen och även fällt träd efter att reken var slutförd och noterna gjorda. Nu upptäcktes tilltaget av arrangören som lyckades avstyra att det blev avåkningar i ”fällan”. Man konstaterade att tilltaget var både oacceptabelt och otillåtet, vilket nu gjort att markägaren inte längre tillåter att sträckan körs.  

Foto: privat

Vi tappar förtroende som inte är lätt att få tillbaka så vi hoppas att ni är nöjda, skriver företrädare för klubben som ansvarade för sträckan.

*

Rally Finland blev en besvikelse för Andreas Mikkelsen som hoppades på ännu en seger efter Sardinien och Estland. Så blev det inte utan en fjärde plats för honom och Torstein Eriksen. Han erkände själv efteråt att de nya inställningar han testade på Toksports Skoda inte på långa vägar motsvarade förväntningarna. Nu berättar han för DirtFish hur imponerade han var över Oliver Solbergs tempo i Estland och beslöt sig därför att själv prova samma set up. Problemet var att det regnade mycket på testet, så Andreas fick aldrig någon riktig känsla hur förändringen påverkade körningen. Trots detta valde han att börja med ”Oliver set up” vilket visade sig vara ”a big mistake”.

Foto. Toksport WRT

– Jag fick ingen känsla, kunde inte lita på att bilen gjorde som jag ville, så steg för steg ändrade vi och vid middagstid andra dagen var jag tillbaka som i Estland, berättar han. 

Då var vi snabbast innan jag tappade bromsarna vilket gav en bra känsla att vetat vi fortfarande kan vara med i toppen! 

Med facit i hand var det ett misstag att för första gången prova nya saker i ett så snabbt rally som Finland. Men samtidigt, om du aldrig är vågar prova nytt kommer du aldrig att förbättra dig…

När Oliver fick höra om Mikkelsens ”misstag” att köra på hans inställningar, skrattade Finland-vinnaren enligt DirtFish och konstaterade.

Det är hans problem och inte mitt!

*

Nästa helg är det dags för ERC ”Barum Czech Rally Zlin” näst sist ut i årets serie. Vilka rally som skall ingå 2024 är ännu inte helt spikat, men ”Royal Rally of Scandinavia” är med absolut största sannolikhet ett av de åtta. En vit fläck på kartan för WRC/ERC är numera märkligt nog Storbritannien och där det tråkigt nog är ekonomiska problem som gör att man står utanför. Senast man var med i WRC var 2019 och därefter har det spekulerats i comeback både i Wales, Skottland och på Nordirland men inget har fått tummen upp från  promotorn. En enklare väg då kan vara att satsa på ERC precis som man gjorde Värmland och nu står hoppet till asfaltrallyt ”Ralli Ceredigion”. En nykomling i Brittiska Mästerskapet och debuten var 2019 med kuststaden Aberystwyh som centralort.  Representanter för rallyt var på plats i Karlstad för att där diskutera med promotorn och vad ryktet säger, diskussioner som föll väl ut.

Vi jobbar mycket hårt för att absolut ha med Wales i ERC 2024, sa Simon Larkin från ERC-arrangörerna när han fick frågan om Rally Ceredigions framtid.

Rallyt brukar normalt arrangeras på klassisk rallydatum det vill säga samma som TV-Svängen i början av september…

*

I morgon är det omstart för Södras Rally-DM och Sydsvenska Rallycupen med SMK Örkelljungas Smedsvängen”. Tre fina sträckor på totalt 21 kilometer  är vad tävlingsledare Kjell-Åke Olsson erbjuder. Dock en hårt prövad Kjell-Åke som fått se massor av regn falla över Örkelljunga sedan i söndags. Dagens torra väder med lite vind, har dock hjälpt till så att vägarna torkat upp. Men nu är Kjell-Åke ändå orolig över morgondagen.

Lägg in i aftonbönen att det inte blir regn i morgon, ber han och tillägger.

Vissa meteorologer förutspår 17 millimeter regn under dagen…

Nu tror/hoppas jag att han inte behöver vara orolig för enligt yr.no är det torrt med lite sol från klockan 10.00 till 15.00 och därefter ytterst lite väta från ovan. Med lite flyt så har även då sista bil nästan kommit i mål. Första start från kommunens idrottsanläggning ForumKungsvägen i Örkelljunga är klockan 11.00 för de knappt hundra deltagarna.

*

I Finland körs den här helgen ”Lahti Historic Rally” ingående i  EM-serien. Jari-Matti Latvala verkar ha konserverat WRC-tempot för han leder efter fyra sträckor med över två minuter. Till höger i hans Toyota Celica GT4 ST 165 sitter Sami Pajaris co-driver Enni Mälkönen. Tvåa är hemmaföraren Marko Uutela med Opel Ascona 400 och ungraren Tibor Erdi jun är trea, Ford Sierra. Så här långt svenskt på fjärde platsen, Anders och Ingrid Johnsen, Sierra även dom.  ”Poppo” Persson/Esko Junttila var efter tre sträckor på 17:e plats med Ford Escort medan smålänningarna Göran och Björn Jonasson var placeringen efter med sin udda Vauxhall Chevette 2300 HSR. Rallyt fortsätter med sju sträckor under lördagen.

*

Senare eftermiddag är det dags för ”Dansk Super Rally” och ”Rally Jylland” med start i Fårvang och målgång i morgon i Juelsminde. En riktig läckerbit finns med i startfältet och vad jag vet, Nordens enda Hyundai i20 Coupé WRC.

Det är flerfaldige danske mästaren Esben Hegelund som i par med Ole R. Frederiksen kör ”besten” som tidigare under sina tio VM-starter haft Sebastien Loeb, Dani Sordo och Ken Block som chaufförer.

Det er rallysportens Formel 1, men det er ikke sådan, at den render af med nogen, berättar Esben som köpt bilen av Hyundai Motorsport efter totalrenovering. 

Foto: hlein Motorsport

Leder sin klass i mästerskapet gör Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren med Opel Astra Grupp F. Inför starten gick man igenom noterna en sista gång.

Uppehållsväder, fina vägar i ett böljande landskap, rapporterade teamet från Fårvang. 

Foto: privat

*

I morgon träder jag in i motorsportens tjänst ihop med ytterligare glada medlemmar i SMK Hörby när vi fått förtroendet att sköta målet på SS2 i ”Smedsvängen”. Som vanligt förväntas jag ta en arbetsuppgift där jag gör så lite skada som möjligt. 

Foto: Okänd

Om någon kanske tror att Örkelljunga är är lite okänt för mig så kan jag upplysa om att även jag har försökt betvinga deras ofta fina, men även luriga sträckor. Här är jag och Kjell Gulin på väg mot en (vill jag minnas???) topplacering i A Standard B. Hur som helst innebär detta att det inte finns tid för någon Motorbloggen på lördag…

Trevlig helg. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *