Asfaltskungen är ”back”, Räikkönen Formel 1-tvåa och Silver-VOC:en leder med 2-0!
The king is back eller på svenska ”kungen är tillbaka”. Detta konstaterade Mats Andersson så riktigt efter att kört hem andra deltävlingen i RS-DM/Asfaltcup. I Hörby gick toppackningen på Protonen, ( vad är det för skit? Enligt ”motoringenjören” pappa Östen hade den bara suttit där i knappt femtio tävlingar…) men nu var detta fixat och då bjöd Mats och dotter Frida på ren skär uppvisning på regntyngda Sturup Raceway. Bara det att köra första och andra heatet på exakt samma tid inpå tiondelen är imponerade. För att ytterligare understryka sin överlägsenhet i regnet, dessutom på torrdäck dängde han till med dagens absolut bästa tid i sista heatet. Mats har rätt ”kungen är tillbaka”!
Skulle ha kunnat fylla hela bloggen med detaljer från Sturup, men väljer att plocka ut några godbitar. T.ex. nyblivne körkortsinnehavaren Pontus Berglund från Arlöv som vann klassen för C-förarnas D1. Pontus med landets snabbaste pianist, pappa Peter i högerstolen vann klassen på en tid som var näst bäst av alla ”D1:are”. Bara fyra sekunder skilde från vinnaren, nästan tre gånger så gamle Tyko ”Kranis” Nilsson. Tror att Pontus kan gå långt, någon som sätter emot?
Klasseger blev det för Henrik Edquist från Hörby i sitt livs första tävling. Henrik som haft gott om tid att lära sig av storebrorsan Johan vann före Viktoria Lindh i klass D4. En annan snabb tjej var Henriks ”klubbkompisa” Therese Lennartsson som slutade femma i C D2.
Hur gick det då i asfaltvarianten av El Classico, alltså fajten mellan Silver-VOC:en och Black Beauty? I första heatet blev jag nog distraherad av ett flygplan som lyfte från Malmö Airport, fick däng med elva sekunder av Roland. Elva sekunder, länge hoppades jag på minutfel vid tidtagningen men icke tiden var korrekt.
Sedan kom regnet och när så bisittaren/däckhandlaren gjort en garagerensning och hittat fyra regndäck såg det ut som att han där uppe för en gångs skull var på min sida. Roland glodde misstänksamt på däckhögen och nöjde sig med att kolla luftrycket på sina slitna torrdäck med den nyinköpta mätaren. Själv hoppades vi på mer regn och vi bönhördes.
Andra heatet gick Silver-VOC:en som på räls, dök in exakt rätt i apex eller vad det nu heter. Resultatet blev därefter, allra snabbaste tid i D1-gänget. Reaktionerna lät inte vänta på sig och mina konkurenter/kamrater hittade tusen olika anledningar till varför tiden blev så bra. Dock var där ingen som kom på att bloggaren kanske kan köra bil och detta kan jag nog inte skylla på. Så här enkelt är det, regndäck är bättre än slicks när det regnar…
Högersittande Stefan manade nu till lugn i sista körningen och med lite kyla inklusive tur kunde det bära till minst tredje platsen. Roland gick bara runt och muttrade om livets orättvisor medan vi laddade. Nu är jag inte den förste och säkerligen inte den siste som överladdat, tappat fokus kalla det vad ni vill. Men det blev panikbroms från fyrans växel och stopp med en stor orange kon en centimeter från Volvofronten. Backningen gick sådär, hamnade i det våta gräset med våldsamt hjulspinn utan att bilen rörde sig en millimeter. Försvann väl en tio-femton sekunder och minst två om inte tre placeringar. Men och detta är trots allt det viktigaste, det står 2-0 i Silver-VOC:ens favör. Fast jag är fullt medveten om att under det som Roland kallar lika och rättvisa förhållanden har den silverfärgade svårt att stå upp mot den svarte. Men” the fajt fortsätter ” och nästa gång vet jag inte vad för magi eller trolleri jag måste plocka fram för att bibehålla ledningen i kampen. Någon som har ett förslag?
Förstår om ni blir förvånande, men i skuggan av Sturup kördes det även någon sorts F1-lopp i Bahrain. Sebastian Vettel tog årets första seger och detta före ”min” Kimi Räikkönen. Vad var det jag skrev i fredags Kimi vinner, helt fel ute var jag inte!
En som vann och detta dessutom för tredje gången var Kristianstads kartingtalang Noah Milell. I Kalmar tog han andra raka segern för J60-klassen i SKCC och jag blir inte förvånad om han går genom serien obesegrad!
Till sist är det nu bekräfta att regularitytävlingen Rally Österlen är inställd. Arrangörerna skriver så här: ” Tävlingsledningen har beslutat att inställa Rally Österlen Regularity 5 Maj 2012 på grund av det låga intresset.
Vi kommer att komma tillbaka 2013 med ett nytt koncept efter de önskemål som framkommit, vi kommer att studera ett antal tävlingar under året och lära oss mer vad de tävlande vill ha för tävling.” En tanke, hade kanske varit bättre att ha kollat med ”snittidsåkarna” före istället …
Bockar ödmjukt för en ”regnmästare” och mästertippare. Vi ska kanske byta, jag börjar tippa rally och du F1.
Hej.
Kanske så enkelt…
MVH
Tommy
Slicks för torr asfalt, regndäck för blöt asfalt och dubbdäck för snö och is.
Synd på ”paniken”.
Superbikekillarna som körde VM nere i Assen hade simtävlingar kan jag tillägga.
Kimi körde riktigt bra men efter sista depåstoppet så kom han inte ikapp ”fingret” tyvärr.
Mekarna i Lotus måste träna mer hjulbyten!!!!!!
Hej.
Vi tränade på Sturup, från slicks till regndäck…
MVH
Tommy
Du hade rätt Tommy, precis som undertecknat så är Kimi på väg till högsta platsen på podiet o det utan hjälp från någon annan än sin egen körning som var av Kimi märke= inga misstag.
Hej.
Tänk om jag kunnat säga samma sak efter Sturup, inga misstag!
MVHTommy
Hann med att studera din körning andra och tredje rundan igår och måste säga att det såg riktigt bra ut! Hörde flera på läktaren som var smått chockade av ditt tempo 😀
Själv hade jag lite samma bekymmer som du, en riktigt bra andra omgång blev till överladd och sämre insats sista rundan.
Hej.
Vad är det man säger ”även en blind höna kan hitta ett korn”…
Får väl återgälda berömmet och säga att den gröna BMW:n riskerade väl inte heller att få någon parkeringsbot.
Nu gäller det bara att behålla ”heat 2 tempot” till nästa gång som nog blir i Trelleborg för min del.
Ha det
Tommy