Asfaltkung-Mats vann RS-premiären så Protonfolket är nöjda, dödskalle-Golfen blev för svår och den svarte VOC:en likaså!
Då är premiären avklarad, Sturupssprinten i regi av Svedala Mk blev precis så tuff och svårkörd (snackar bara utifrån mig själv, vet att där var många andra som inte tyckte det var så märkvärdigt) och taktiken att vila sig i form över vintern fungerade inte heller i år för mig. Mats Andersson även kallad Asfaltkungen hade inga som helst sådana problem. Han och dotter Frida, startade, körde och vann precis som vanligt. Själv fick jag ju en åktur i fjolårets säsongsavslutning med Mats i Protonen, detta i syfte att ge mig lite tips till årets tävlingar. Helt klart var där inte mycket som fastnade om man ska döma av dagen…
Nåväl, Mats är helt enkelt för bra och som tvåan i klassen Rolf Grybb, även han väldigt snabb konstaterade.
– Vad ska man göra åt honom, han är i stort sett omöjlig att rå på!
Alla vet ju att den lilla Protonen inte är tävlingarnas vassaste bil, men detta bekymrar inte Mats. Även om det inte är en direkt ”slö” maskin han förfogar över så ställde jag frågan hur stark är den?.
– Där är väl runt 195 hästar men de är små, nästan som ponnyhästar…
Jag utnämnde ju Mats till Protons starkaste kort i rallyvärlden sedan PG hamnat lite i ”off” hos malaysierna. Misstänkte ju att folket i Kuala Lumpur skulle ha täta kontakter med Sturup. Hur det blev med detta vet jag inte riktigt men Mats skickade en tanke till Protongubbarna.
– Hoppas ni är nöjda med vår seger idag…
*
En som var riktigt glad var Gunnar Olsson från Tyringe som valt att åka Mitsubishi på asfalt. Nu var det han som var närmast Mats i resultatlistan.
– Nu har väl visat att det fungerar med Mitsubishi även på asfalt så nu hoppas jag att du nämner mig på bloggen nästa gång du tippar?
Sagt gjort Gunnar, nu är du nämnd och jag grattar så klart till andra platsen.
*
Precis som jag befarade så satte den ”dödskallemärkta” Golfen med Victoria Lindh bakom ratten och äkta hälften Tord till höger, skräck i mig. Hade faktiskt inte en chans på Victoria i nybygget och då spelade det ingen roll vilka ventilhattar hon än använt. Victoria tog hand om segern i B Grupp E och var jättenöjd med sin nya bil.
– Vilken skillnad mot den gamla Golfen, den nya styr faktiskt på det håll jag vill…
Tord fyllde i.
– Första gången jag åkt med Victoria och det har sett ut som att hon har kul när vi kör, i den gamla var det mest svordomar hela tiden!
Böjer nacken, lyfter på hjälmen och gratulerar till segern. Jag lovar att försöka skärpa mig så att jag kan komma åtminstone lite närmare nästa gång vi möts.
*
Som vanligt var trakasserierna och mobbingen total från mina så kallade kamrater. Nu startade jag precis före Roland i Black Beauty och det var så klart sämsta tänkbara position. Jag, Stefan och Silver-Voc:en kom att fylla samma funktion som haren på en hundkapplöpningsbana, självklart stod då Roland upp och körde. Tog in så mycket på mig, att en annan kompis frågade honom efter första repan varför han inte försökte köra om mig?
– Nja, jag slog av lite på tempot istället, ville inte få oljestänk på vindrutan…
Detta kommer alltså från den kille som jag skjutsat runt i de sydsvenska rallytävlingarna de senaste femton åren.
– Ville inte ha oljestänk, jo gomidda Frida!
Det blev alltså en andra plats för Roland och Martin bakom omöjlige Tyko Nilsson som alltså infriade vad han lovade i fredags. Bara Roland som precis som jag misstänkte, inte skötte sig han skulle ju då bara blivit fyra. Bara för att ytterligare skicka en skopa salt i det öppna såret stod paret tillsammans när vi skulle lasta. Tyko undrade och Roland skrattade?
– Ska du redan lasta, det har ju inte varit prisutdelning ännu!
*
Som tur var så fick Snövit med comebackande gamle RS-kungen Anders Hasselgren bakom ratten problem med bränslet i första körningen. Ett tag ville teknikerna skicka hem honom då bensinen sprutade kring den lätt bedagade Snövit. Men snäll som man är lånade jag istället ut mitt tanklock och även min bensin för att Anders skulle få full valuta för startavgiften. Tacken? Som vanligt, två käftsmällar på rad men tiden från första körningen räddade dock mitt ansikte den här gången. Vi var väl före honom med två-tre sekunder så frågan man ställer sig är, hur blir det när han fått ett par tävlingar till i kroppen? Förresten, spelar man bowling på sommaren…
Nä på sommaren knypplar man i solstolen i trädgården!
Tror att du hörde fel sista gången vi sågs idag, jag sa: Ha de gott, inte hur det gått.
Men som du själv sa: Jag kom hit:)
Fick tom en bild med blårök från hjulen på dig i chikanerna.
Ja framhjulet ivf:)
Mvh Kennet
Hej.
Knyppling är kanske inte helt fel…
MVH
Tommy
Hej Tommy!
Tack för dagens drabbning, en trevlig dag för Black Beauty teamet, vilket Du kanske inte instämmer i?
Jag kan emellertid ge Dej ett tips:
Kasta dom nuvarande däcken eller sätt blommor i dem i Din trädgård! Köp sedan nya ”puckar”….. sedan lovar jag Dej att Du åter är med i ”matchen” på riktigt i fortsättningen.
Och Du, tänk inte för mycket på bowlingen, kan inte vara bra för ryggen!
Tröstande hälsningar
/Roland
Hej.
Tack själv och grattis till andra placeringen. Blommor i trädgården kanske är en idé men att komma med i matchen kräver nog mer. Kanske bättre att jag ägnar mig åt att plantera blommor istället och skippar bowlingen?
Tack för trösten…
MVH
Tommy
Undgick det dig att vinnaren av klass C-förare grupp E (D4) körde sin debutanttävling i Anderslöv dagen innan Sturup!! Ekipaget var även totalsnabbast av all Grupp E bilar, A-C förare. Detta kan väl inte vara så vanligt??
Hej.
I sig en prestation men inget jag hade koll på. Kollar på detta!
MVH
Tommy