Årets klubb finns i Hästveda, dåligt mediatänk och PG testar med M-Sport!
I går bloggade jag om att Mattias Lindberg och Klara Andersson i helgen prisades av Södra Bilsportförbundet. Nu var det inte bara de här bägge som belönades utan även Hästveda Folkrace klubb, som fick ta emot utmärkelsen Årets Klubb. Jättekul att den ambitiösa folkraceklubben uppmärksammades för allt jobb man lägger ner på sina tävlingar. Jo det var vad jag trodde åtminstone, men blev överraskad då man fick utmärkelsen för den nya Offroad banan, Sågbacken som invigdes 2009. Bara ett år efter invigningen var det dags för Riksmästerskapet i Offroad på banan. Något som klubben uppenbarligen skötte helt perfekt. Så bra att man även till nästa år hoppas få hand om värdskapet för en ny deltävling i Riksmästerskapet.
Nu återkommer jag till vad jag skrev om i går, ”det skrivs för lite om motorsport”. Ja och det är inte konstigt och ofta har motorsportarna sig själv att skylla.
Får nog anse mig stå med bägge fötterna djupt förankrade i motorträsket och har, eller åtminstone försöker ha, koll på vad som händer inom sporten. Men att det finns en Offroadbana i Hästveda som dessutom arrangerat RM i sportgrenen, hade jag ingen aaaaaning om…
Vems fel är det då att jag är totalt okunnig om detta? Som jag ser det, beror det på bristande mediatänk hos ansvariga. Har mycket svårt att tänka mig att min sportredaktion hade struntat i att bevaka ett Riksmästerskap i Hästveda, om vi bara vetat att det hände. Vi är inte tankeläsare, utan måste få information från arrangörer, så enkelt är det.
Det trista är att det är tidningen som får stå där med skammen och sedan höra kommentarer som ” varför bevakade ni inte detta, all fotboll är inget problem”. Fast egentligen är det ju motorsporten i slutändan som blir den store förloraren. Ska vi lyckas ändra på detta, då måste ALLA bjuda till!
Nu verkar det helt klart att PG Andersson och fanklubben lyckats skramla ihop nog med pengar för att säkra starten i Rally Sweden. Visst är det fantastiskt att man i hela landet reste sig och tömde plånböckerna med målsättningen ”Klart grabben ska köra Svenska ”. Jag är djupt imponerad och så är naturligtvis även PG själv. På hemsidan tackar han alla och ser nu fram emot rallyt. Närmast väntar tester med WRC-Fiestan och han får då möjlighet att testa tillsammans med M-Sportteamet uppe i Torsby.
– Vi kommer att testa tillsammans med de andra Fordarna på måndag samma vecka som rallyt drar igång” säger P-G
– Men jag ska även försöka hyra en Ford Fiesta Super 2000 för att få lite mer körning inför Svenska. De bilarna är ganska lika.
Till helgen kommer PG att köra sin Mitsubishi som föråkare i Bergslagsrallyt.
– Allt för att få så många mil i kroppen som möjligt!
Nu börjar ju Handbolls-VM ta slut och nästa stora match i Kristianstad blir danskarnas semifinal på fredag. Alltså hög tid att fixa den VM-stämning som sportchefen yrat om sedan två år tillbaka. Än har den inte synts till men där är ju fortfarande några dagar kvar!
I helgen beordrade sambon att det skulle inköpas VM-bakelser till lördagsfikat och jag lydde (som vanligt). Helt klart kan betyget på bakelsen bara bli guld, både vad gäller smak och pris. Trettinio spänn för en plastbägare med lite chokladkräm och annat godis, snacka om att käka guld…
VM-bakelse? Nä tacka vet jag ett ”grisatryne” från Toddes conditori.
Hej.
Minst lika god och dessutom billigare.
MVH
Tommy
Det är inte alltid medias fel att motorsporten får så lite uppmärksamhet….det har hänt flera gånger att jag missat en gokart tävling på Åsumring p.g.av dålig annonsering i dagspress eller annan annonsering om kommande tävling det har hänt flertalet gånger att jag läst om helgens tävling i Bladet på måndagen !!!
Håller helt och hållet med angående servicegraden från de stora bilmärkena. Har själv råkat ut för snudiga verkstadsmottagare hos en större handlare som finns i preemrondellen. Köpte en ny bil hos dem och var överlag nöjd med den tills den hade gått 1500 mil, då ville bilen ha service trots att det var 1500 mil kvar till första servicetillfället. Ringde verkstan och frågade vad det var som kunde vara fel. fick till svar att du kör bilen på fel sätt!!!! När vi köpte bilen så talades det inte särskilda körsätt så man började undra hur man skulle köra ”rätt” och samtidigt hur mycket en sådan service skulle kosta. Fick till svar att skulle bara köra långa sträckor (minst 10 mil) och att servicen kostade lite över 3000 kronor. Då tyckte jag att om inte serviceintervallen inte stämde utan bara hälften mot angivet så skulle detta ske till reducerat pris. Till svar fick jag följande ”man ska inte köpa dyrare bil än man har råd att serva”. Numera kör familjen en bil som håller sin serviceintervall med råge och har en återförsäljare som är intresserade av att vårda sina kundrelationer. Synd bara att så många andra har haft samma problem med denna verkstad som vi.
Hej.
Nu kan jag ju bara gissa Preemrondellen,mmmmmmmmmmm, nej kommer inte på det….
Men visst har dom rätt, klart du inte ska köpa en bil som du inte har råd att serva. Det begriper väl den dummaste (obs. detta är ironi). En bra kundrelation är bra att ha, lätt att tappa men ack så svårt att ta tillbaka!
Jag brukar resonera som så. En ny bil består av kanske tusendelar som skruvas ihop, självklart att man då kan missa när detta ska monteras. Lika självklart att man då inte kan skylla på firman som sålt bilen. Det som räknas är istället hur firman uppträder när det trots allt händer? Jag vet hur jag tycker att man ska uppträda och tror att min och din uppfattning stämmer rätt så bra överens?
Kul att ud hittat en firma som förstår det här krångliga med kundrelation…
MVH
Tommy