”Ansiktslyft” på WRC-Fiestan, Latvala är inte rädd för Ogier, Loeb fyller 40, mycket nytt i Polen och Benke åker Vasaloppet!

Ingen säger väl emot när jag påstår att WRC-Polon är den absolut bästa rallybilen för tillfället. Inte riktigt lika säker är jag på att Citroén DS3 WRC är näst bäst och att M-Sports Fiesta är trea, det kan likaväl vara omvänt. Men att Hyundai i20 än så länge är kanske bäst att tillägga, är sist i kvartetten är nog tämligen säkert. Har fått en känsla av att Citroén ligger ganska lågt vad gäller utveckling, några påstår till och med men utan grund i mina ögon, att 2014 är ett ”avvecklingsår” för den franska rallysatsningen…

Sådana tankar finns inte hos M-Sport i Cumbria. Här snackas det framtid och i den ska även Ford som biltillverkare åter bli delaktiga om ryktena talar sanning. Nu presenterar Malcolm Wilson en ny ”faceliftad” WRC-Fiesta lagom till Rally Mexico. Inte så överraskande för nog behöver Hirvonen en något bättre bil om han på allvar ska kunna utmana Ogier/Latvala om VM-titeln. Nu verkar det inte vara några dramatiska förändringar mest lite plast, då fronten nu får samma utseende som nya R5-Fiestan.

Vi har tämligen hårda regler för vad vi kan utveckla på bilarna det här året, menar Wilson.

– Lite små ”bits and pieces” har vi gjort på bilen och mer kommer, fast egentligen inga större förändringar…

*

Nu lär nyheten inte bekymra BloggLatvalaWRC-ledaren Jari-Matti Latvala så värst mycket, istället njuter han av att leda VM-tabellen för första gången i karriären. Till wrc.com avslöjar Latvala att han hoppas på en tuff fajt framöver med teamkompisen Ogier.

– En sak är helt säker, förklarar Latvala.

Seb kommer att vara förbannat sugen på seger i Mexico, men självklart vill även jag bli världsmästare!

På frågan vad han kände när han Ogier gjorde misstaget i Värmland svarar finnen.

– Han är bara människa, men visst tittar man bakåt får man kanske intrycket att Seb aldrig gör några misstag men återigen, vi är bara människor…

Till sist frågar wrc.com-reportern, är du rädd för Ogier?

Han är en mycket stark förare, även mentalt och behärskar alla underlag. Självklart svår att slå, men rädd för honom är jag inte.

Du kan ha respekt för andra förare men aldrig vara rädd om du vill bli världsmästare!

 

*

Redan nu lyfter vi på mössan och gratulerar Sebastien Loeb på presskonferens inför Rally Sweden.Sebastien Loeb som imorgon torsdag fyller 40 år. Vet inte hur man firar en sådan dag när man vunnit Rally-VM nio gånger i rad? Kanske hyr Seb ”Folkets HusBloggLoeb hushemma i Bougy-Villars (bilden på Loebs hus från ovan) och har ett litet ”gille” med kompisarna…

*

De som körde WRC Rally Poland förra gången det begav sig 2009 har ingen större nytta av detta den här gången. En enda av de tjugotre sträckorna är samma som för fem år sedan då tävlingen vanns av Miko Hirvonen. Av dagens WRC-åkare är där bara sju som körde i Polen förra gången som är tänkbara för start. Tävlingsledaren Jaroslaw Noworol är nöjd med den nya bansträckningen.

Vi har många helt nya sträckor plus några som är bitvis ändrade och bara en sträcka som är exakt lika som 2009!

– De nya sträckorna har spektakulära hopp och snabba ”flowing” tekniska delar med hårt grus som underlag…

Det blir från den lilla turistorten Mikolajki i Masurians sjöområde i norra Polen som BloggPolenRobert Kubica får ge sig i väg med sin Lotos-sponsrade Fiesta där även serviceplatsen kommer att finnas. Strax utanför kommer även en Super-Special-sträcka att köras, dessutom en gång alla fyra dagarna rallyt håller på. Rallyt körs i slutet av juni som sjunde deltävling och med all sannolikhet kommer den att locka många svenska åskådare, nästan WRC på hemmaplan för oss skåningar. Lite förvånad blir jag dessutom när jag läser att Rally Poland är världens näst äldsta rally…

*

Toyota GB kunde inte hålla sig utan ”twittrade” igår ut BloggToyotaförsta bilden på nya ”WRC-Yarisen” med bifogade fråga.

Hur gärna skulle ni vilja se den här flygande över hoppen i Finland eller i Wales skogar?

På den frågan måste så klart svaret bli, väldigt, väldigt gärna.

Bilen är Castrol Team Toyota Yaris S2000 från Toyota Motorsport i Sydafrika där den körs av Johnny Gemmell and Carolyn Swan. Nu är det dock ingen WRC-bil utan en ”hembyggd” Super 2000-variant för SAM ( Sydafrika-Mästerskapet) där den slutade tvåa i fjol.

*

TSVRALLYFick idag ett snack med Rickie Borgström, ende skåning i Rally-SM och Östersund Winter Rally till helgen när han var på väg till Depå Grande för lite ”finslipning” av formen. Ett snack som resulterade i en artikel i Kristianstadsbladet på fredag för dig som är mer intresserad. Noterbart är dock att Rickie sitter i ny bil,  samma 240 som svågern Hans Johansson körde i fjol och som ägs av Mattias ”Team Nybe” Bengtsson. I högerstolen sätter sig Hässleholmaren Anders Åberg då ”den andre” Mattias Bengtsson som läste noter i fjol är fullt sysselsatt med Vasaloppet i helgen. Du läser rätt, Vasaloppet. Vad är det som händer egentligen?

*

Det blev inget lyckosamt ”The Italian job” för Kristianstads kartinglöfte Noah Milell. Med 87 förare från 25 olika länder var det tufft motstånd när Winter Cup kördes på South Garda-banan. För Färlövskillen strulade det redan i tredje kvalheatet när kedjan hoppade av direkt i starten med en krasch som resultat. sedan kom regnet i det fjärde och sista. Där stötte dessutom Noah i hop med en medtävlare och tvingades bryta.BloggNoah

-Besvikelsen är total, utbrast Noah Milell som därmed missade avancemang till finalerna.

Efter en stund kände man igen ”vinnarskallen” från Färlöv igen.

Vilken tävling menar du? Denna är redan glömd, sa Milell och fortsatte.

Säsongspremiären är över samt analyserad. Hyfsat kval, bättre och bättre starter och framförallt farten är detaljer som jag tar med mig till nästa race som redan är i fokus

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *