Hyundai satsar på Kiwi-Paddon i WRC, SM-premiär med ”experttips”, för få Austin A40 och viktigt med SMS!

Hyundai menar verkligen ”business” med sin WRC-satsning och ytterligare ett bevis på detta kom när man igår kontrakterade ”kiwin” BloggPaddonHayden Paddon för sju av de återstående tolv deltävlingarna. i20-premiär för Paddon blir det på Sardinien i början av juni och vilka två tävlingar han sedan ska stå över är ännu oklart. I Rally Australia kommer han självklart att åka vid sidan av Thierry Neuville och hemmaföraren Chris Atkinson.
26-årige Paddon vann PWRC 2011 och har därefter mest kört Super 2000-bilar, bland annat Skoda.
Jag är verkligen glad och stolt över att få vara en del av Hyundais WRC-program en nästan overklig möjlighet.
– Precis som hela teamet är jag här för att lära och skaffa erfarenhet som sedan ska ge framgångar, menar Paddon ödmjukt.
Teamchefen Michel Nandan kommenterade.
Som en fabrikant som investerar i WRC vill vi gärna investera i framtidsnamn och därför beslutades att utöka satsningen med ytterligare en bil anmäld under teamnamnet ”Hyundai Motorsport N”.
Vi är mycket glada över att kunna välkomna Hayden till vårt WRC-äventyr och ser framemot att se honom ”in action at the wheel of the Hyundai i20 WRC”…

*
I morgon fredag drar Rally-SM 2014 igång med Östersund Winter Rally och det blir en minst sagt tuff inledning för de nästan exakt hundra anmälda. Först sträckan, Lillsjöhögen körs helt i mörker och är 32 kilometer lång, ett mandomsprov så gott som något kan jag tycka.
 Kvällen avslutas sedan med en publiksträcka inne på Campus i Östersund. Sex sträckor körs sedan på lördagen, innan första bil beräknas nå målet vid Sjötorget i Östersund runt 16.00.

*
Många av er hoppas säkert att jag gett upp med mina tips efter en del inte många men en del, skrala framgångar i fjol. Med dårens envishet ger jag inte upp utan för att citera Thorsten Flinck, ”Jag reser mig igen”…

Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson SMK Trollhättan Subaru
2. Mats Jonsson Forshaga MC Ford
3. Mats Thorszelius SMK Uppsala Toyota
Bubblare: Vasyli Gryazinq SRT Ford
Jerker hade inget flyt i fjol med SM:s vassaste bil, Olsbergs ”gamla” ”BLOGGJERKERSubaru S10 WRC”. Nu ska dock bilen vara betydligt bättre utsorterad enligt Jerker.
– Vi har precis testat klart uppe i Likenäs och jag är väldigt nöjd. Känslan är fin och bilen reagerar fint på inställningarna. Självklart siktar vi på vinst, det finns inget annat.
Jag har flera SM-Guld i Roadracing plus ett SM-silver i Rally och skulle gärna vilja ha ett SM-guld på fyra hjul också, avslutar Jerker.
Detta räcker för mig och jag tror att firma Jonsson/Johansson får svårt att hänga på en heltänd Axelsson. Som”bubbblare” sätter jag unge ERC-ryssen Gryazing, kan bli allt från vinnare till fetsist…
Otrimmat 4WD.
1. Joakim Rydholm Dals MK Mitsubishi
2. Joachim Carlström Gullabo RC Mitsubishi
3. Thomas Jansson Haninge MK Mitsubishi
Bubblare: Jennie-Lee Hermansson Teknis MC Mitsubishi
Supertunn klass med de flesta av fjolårets toppnamn borta. Tror på väghållningsexpert Rydholm, men unnar Carlström en seger och SM-medalj för ”lång och trogen tjänst”. Ungefär samma sak för Jennie-Lee!
Trimmat 2WD.
1. Leif Peterson Göteborgs Mf Toyota
2. Johan Holmberg Gotlands MF Suzuki
3. Tobias Söderquist AMF Årsunda Toyota
Bubblare: Victor Henriksson MK Speed Toyota
Tror inte att Leffe tänker ta ännu ett sådant år som 2013, nu blir det ”all in” för ännu ett SM-guld och marschen dit  börjar i Jämtland. Smärtar att ha regerande mästare Holmberg ”enbart” som tvåa, Suzuki-kompisar som vi är båda två. Men hjärnan säger Toyota
Otrimmat 2WD.
1. Emil Bergkvist Hofors MS Ford
2. Martin Jansson Rabo Mk Skoda
3. Andreas Thelaus Karlstad MC TBA
Bubblare: Gustav Thorsell Rasbo MK Peugeot
Klassen lider av samma sjuka som de fyrhjulsdrivna kollegorna och med regerande mästaren Mattias Adielsson borta är det en enda lång raka, lite nerför backe och med en räkmacka i näven för Bergkvist/Lundmark i R2-Fiestan.
Junior-SM.
1. Pelle Wilén Strängnäs AMS Golf
2. Erik Telehagen Wäxjö MS Honda
3. David Pettersson Falköpings MKSkoda
Bubblare: Sebastian Johansson Gotlands MF Ford
Pelle med rutinerade Miriam Walfridsson som notläsare blir svår att knäcka för Telehagen, men omöjligt är det inte…

*
Tolv Appendix K-bilar blev det till slut i RM-delen och där totalsegern kommer att stå mellan de från Rally Sweden Historic uppvärmda BloggArneArne Rådström Volvo 240 och Tom Axelsson Audi quattro. I ”gammelklassen” blir det Thomas Theorin och Amazon som åker hem till Småland med med någon form av pris i bakluckan.

*
I dag kom där info från nostalgitrippen Goodwood Revival Festival i England. BTCC-mästaren Andrew Jordan kommer att köra årets upplaga i par med pappa Mike och märkligt nog inte med en Volvo 240. Jag skojar, i England är det fortfarande nämligen okej att bevara kultur istället för att välja vinnarspåret så familjen Jordan väljer att tävla med en Austin A40. BloggAustin 2012 körde BTCC-åkaren på Goodwood och då med en Morris Minor. Exakt så här ska det vara när det handlar om klassiska rally/racing enligt mitt sätt att se på det!

*
Hur är folk funtade egentligen? Frågan ställer jag efter att i dag träffat på en kvinna i åldern 49+ och direkt utkliven från Feminas modesidor. På fötterna moderiktiga BloggUggsUggs, knallröda strumpor till den korta svarta kjolen, fräsig blank Peak Performance jacka och kring halsen en jättehalsduk. Uppskattar att garnet hade räckt åt filtar till ett dussin frusna familjer i ett Syrianskt flyktingläger.
Det var när jag snurrade jag runt i ett av stans kontorsområden letandes parkering och plötsligt hittade jag en ledig som våra vägar möttes. Bara ett problem, den ovan beskrivna kvinnan stod mitt i rutan, ryggen åt mig och stint stirrande på mobilen i handen. Stort beröm åt ingenjörerna hos Subaru för kvinnan reagerade inte alls över motorljudet när jag sakta gled fram bakom hennes rygg. Med trafik väntande bakom dristade jag mig till ett jättelitet pinsamt ynkligt tut för att få henne att flytta på sig. Ingen reaktion, fortfarande var mobilen högintressant.
Kände trycket från trafiken bakom, ett nytt pyttelitet högre tut och då vänder ”modelejonet” sig om. Två glödande kolbitar spänns i Motorbloggaren som hade fräckheten att störa i det ”viktiga” telefonfixet.
Va f-n é de med dig, får du inte plats, väste 49-plussaren.
Du ser väl för h-e att jag messar…
Motvilligt flyttade hon på sig medan jag i mitt stilla sinne ställde frågan, är det konstigt att det är krig och annan skit runt om i världen…

2 svar på “Hyundai satsar på Kiwi-Paddon i WRC, SM-premiär med ”experttips”, för få Austin A40 och viktigt med SMS!

  1. Ja du Tommy vad säger man i en sådan situation som du råkade in i med 49 +aren ? Man får lust att lägga i lågväxel och platta till dj -vulskapet men man får bita sig i tungan och låta vår allsmäktige straffa fn-skapet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *