Hyllad Hundkoja, WRC-Mini billigaste köpet, Autoexperten sponsrar VolvoCupen och nöjd ”General”…

Ingen har väl undgått det faktum att det i år är femtio år sedan nordirländarenBloggPaddy Paddy Hopkirk med kartläsare Henry Liddon tog den röd/vita BMC Cooper S till seger i Monte Carlo Rallyt. Några som garanterat inte missat detta är invånarna i Belfast där man i lördags högtidlighöll hemmaförare Paddys historiska triumf. En konvoj med över två hundra ”kojor” paraderade då genom stadens gator som kantades av storpublik. Självklart var åttio år fyllda Paddy hedersgäst och ledde ”mini-karavanen” genom Belfast i en replika på vinnarbilen från 1964. Paddy erkände att det var ett väldigt känslosamt tillfälle.
Jag som aldrig brutit ihop förr men i lördags föll jag i tårar när jag körde genom Belfast. Detta var mycket rörande…
Som publik bland de drygt femtonhundra gästerna fanns bland annat WRC-åkaren och Paddys landsman Kris Meeke, världsmästare Ari Vatanen och Colin McRaes pappa Jimmy.

*
För att göra både ”Slöjdläraren ” och alla andra ”Kojerister” glada visar jag en bild på BloggMiniHans-Åke Söderqvist från årets Rally Sweden Historic. Kan inte utan fundera på varför denna på sin tid så utbredda rallybil både vad gäller resultat som till antal bilar i rallyskogen, idag är nästan helt väck från klassiskt rally. Funderar och räknar efter, kommer då fram till att det i dag bara finns en handfull Cooper S-bilar kvar i svenskt rally. I Värmland var det Söderqvist som ensam försvarade Hennes Majestät Drottning Elisabeths ära vilket självklart är väldigt tråkigt. Nog var det så en gång att tanken med klassiskt rallytävlande var att visa hur det såg ut förr i tiden…

*
Vill man åka ”Hundkoja” men av modernare snitt så annonseras just nu ut en 2011BloggWRCMINIEx. works Mini Cuntryman” med tilläget ”THIS IS THE CHEAPEST CURRENT WRC CAR AVAILABLE ON THE MARKET TODAY.”.
Det är britten Derek McGarrity som säljer MINI:n för futtiga 160 000 pund och passar inte denna så finns även en WRC Subaru S12:a till salu. Fortfarande inte nöjd, Derek säljer även några helikoptrar, sex stycken begagnade finns i hangaren för tillfället…
Själv är jag glad för min sladdlösa borrmaskin!

*
Lite kul är att pånyttfödda racingklassen VolvoCupen gått och skaffat sig ny huvudsponsor. BloggVolvocupDet är alltså ”Volvo Original på bana” vi snackar om och ny huvudsponsor är Autoexperten. Visst är det lite kul när samma bilar i rally har Mekonomen som huvudsponsor. Racing-Volvo gänget kan se framemot tre år med Autotexperten som samarbetspartner.
Vi har samarbetat en tid med Autoexperten och nu har vi tagit ytterligare ett gemensamt steg mot målet, säger Mats Gille, ansvarig för sponsorrelationer i VolvoCupföreningen.
Våra ambitioner förklassen är verkligen höga och det känns otroligt stimulerande att samarbeta med ett företag med så starkt varumärke och engagemang.
Ted Öqvist som jag numera vet är både VD för Autotexperten och dessutom kör Volvo 940 i VOC Mekonomen Rally är glad över samarbetet.
Gillar klassens stora ambitioner, ungdomliga iver och tillgänglighet. De här förarna och deras team har stora likheter med vår kedja och våra kunder, bilägare som vill ha en stor upplevelse och små bekymmer till en vettig kostnad.

*
I dag kontaktade ansvarige för VOC Mekonomen Rally Roger Fransson mig och ville ge sin syn på Sverige-Serien första deltävling i Sundsvall. Jag tyckte att fyrtiofem bilar var lite klent, Roger håller inte med. Han skriver, ” Ett par personliga reflektioner.
1. Jag är faktiskt rätt så nöjd med 45 startande VOC Mekonomen Rallybilar i en tävling:
– som är en vanlig singeltävling (inte en dubbel som i fjol)
– som ligger i Norrland och därför är ganska långt bort för de stora majoriteten av klassen (själv har jag bara 40 mil till Sundsvall… Norrland är stort)
– i en vinter som varit så mild så att hela mellan- och södra sverige inte ens haft möjlighet att testa. 
Men, däremot är jag mycket bekymrad över att tävlingen bara lockade 10 andra startande. En kanontävling med 8 mil superbra sträckor. Var fanns t.ex. alla från mellan- och södra Sverige som borde vilja testa inför Rally SM i Östersund, som går på precis samma typ av väg?? Märkligt tycker jag?.”
Rogers mejl är kortat men behandlar så klart även lite i den för tillfället åtminstone, något svalare konflikten med SBF om VOC vers. Grupp F. Han avslutar med, ” Personligen tycker jag att vi om något har för många klasser, inte för få och att förbundet borde fokusera sin insatser till att jobba med tre frågor:
1. Att locka funktionärer 2. Tillgången på väg (centrala avtal med t.ex. stora skogsbolag och fortifikationsverk). 3. Rallys status i Idrottssverige och hos allmänheten (främst mot media)
Vill man utöver detta jobba med någon klass så borde man fokusera det arbetet mot GrE som är en utmärkt klass men som precis som en klass som VOC behöver några eldsjälar som driver. Och att klassa in lite nyare bilar i GrH för de som vill bygga mer fritt, och utveckla mer själva.”.

*
Lite märkligt, så publicerar SBF i dag reviderade regler för just Grupp F RWD och i min värld (är varken VOC eller teknisk expert) känns det som att de sista skiljaktigheterna mellan VOC Grupp F RWD nu är bortplockade. Därmed har SBF helt slutit upp bakom de regler som en gång skapades för VOC och som helt klart fungerat väl i många år. Jag kan så klart ha fel?

*
Nu snackas det vår i Skåne, i söndags beordrades jag av en ”vårkåt” nyhetschef ut för att leta vårtecken och hittade några gula blommor det var allt. Men på radionyheterna hörde jag nordost Skånes största fågelkännare Ewert Walfridsson (som för övrigt bor vid målet på klassiska TV-Svängs-sträckan ”Emmas Kurvor”) gå i spinn över att han redan sett tranor utanför Yngsjö. Kan man kalla gula blommor och tranor för vårtecken? Jo kanske om man inte har så stora krav på vår, vill säga. Däremot visade sig ett riktigt vårtecken i går, BloggSilverSilver-VOC:en” backades ur ”vinteridet”. Självklart tog den ”på första”, bluddrade lite gick sedan som vanligt jämnt och fint på tomgång redo för nya spännande utmaningar. Tranor och blommor…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *