Rullningar inledde Extreme E, ERC i Värmland gav glädjechock, Oliver S. vill köra på hemmaplan, få långresor i ERC för 2xVictor, delat om var SM-rally ska finnas, NYBE avslöjar ”nyförvärv” och ska markägaren ha alla publikintäkter?

Blev händelserikt värre när Extreme E avslutar 2022 i Uruguay då både Mikaela Åhlin-Kottulinsky och Emma Gilmour kraschade i kvalet. Lite svårt att hänga med i resultaten då den som ansvarar för ”live timing” inte är speciellt mycket för samarbete. På sidan hotar man med ”legal action” mot de som vidareförmedlar resultat eller annat som dom plockar fram under tävlingens gång. Inget jag är sugen på att utmana, därför får vi vänta till det kommer officiella mediareleaser…

Foto: Extreme E

*

Nyheten att ERC kommer till Värmland med Royal Rally of Scandinavia i början av juli sände en liten chockvåg av glädje genom landet. Den absoluta majoriteten hyllade Glenn Olsson och hans kompisar som lyckats ro detta i land och för första gången på 40 år har vi EM i Norden. Men det fanns också de som såg rallyt i Värmland som en farlig utmanare till Rally Sweden, en fara som jag tror är starkt överdriven. Om Rally Sweden tappar sin VM-status lär det säkerligen bero på andra orsaker än att Glenn & Co startar ”Kungliga Rallyt i Skandinavien”. SBF:s VD Anna Nordkvist förklarade också i P4 Värmland hur nöjd och positiv hon är till beslutet att Sverige nu blir unika i världen med att ha både VM och EM inom landets gränser. Här är dock Anna lite dålig påläst då även Italien är i samma läge med WRC på Sardinien och ERC i Rom. Andra röster har även fört fram att Rally-SM borde hänga på och samköra med ERC. Redan nu är Rally Arvika klart som SM-final på hösten men nu menar dessa röster att Arvika borde flytta till juli och till exempel köra SM en av dagarna. Om mina källor stämmer är detta koncept redan påtänkt, men av olika orsaker gick det inte att få ihop.

*

En som tände till var Oliver Solberg som i en intervju i VF förklarade att hemmatävlingen självklart kommer att ingå i hans program för 2023. I samma artikel tycker jag mig kunna förstå att det är rally med R5/Rally2-bil som ligger närmast till hands för 2023 och att få ihop ett paket med Ott Tänak med Monster Energy som grund verkar ligga en bit bort. Fast pappa Petter planerar redan för en utbyggnad av sina lokaler i Torsby och detta i sådan omfattning att det mer än väl skulle inrymma ett WRC-team. M-Sport Fords intresse för Tänak är fortsatt stort men så kikar Malcolm Wilson i plånboken och inser då att det inte blir lätt att knyta honom till en Puma. Tänak själv är förtegen om sina planer men i vissa intervjuer framskymtar att full säsong är inget absolut krav. Kanske man kan och dessutom fullt förståeligt, misstänka att situationen med en cancersjuk fru spelar in. Ett önskescenario för Wilson vore kanske att Tänak och Loeb delade bil för nästa år? Enligt franska motorsport.com fortsätter Gus Greensmith och Pierre-Louis Loubet med Puma även 2023. Troligen samma sak för ”superkrascharen” Adrien Foumaux som just nu jagar sponsorer för att kunna köra i WRC-klassen även nästa år. Den 16 december stänger FIA dörren för anmälningar till WRC-premiären i Monte och då måste allt vara på plats. Tänak analyser läget så här.

Foto: Hyundai Motorsport

 Framför allt handlar det om huruvida jag har tron på att jag kan slåss om VM-titeln, då spelar teamet ingen större roll.

*

Vänder åter till Värmland och Royal Rally of Scandinavia då det är klart tävlingen blir en av de tävlingar som SMK Hörbys ERC-hopp Victor Hansen med kartläsare Victor Johansson hoppas kunna köra. Foto: Håkan Nyquist

Sex tävlingar ingår i ERC Juniors och att få en av dessa på hemmaplan bara runt 50 mil från Hörby gör så klart gott i en redan ansträngd rallybudget. Att även långväga Portugal och  Kanarieöarna försvinner är ren bonus då båda kostar mycket och även tar många dagar i anspråk för servicefolket. Polen och Lettland är ju nästgårds med dagliga färjeförbindelser från Skåne och inte heller Tjeckien och Ungern är skrämmande långt bort, så enda riktigt dyra tävlingen blir ERC Roma di Capitale i slutet av juli. 

*

Trots att MAS under sin år som promotor för Rally-SM gjorde allt man kunde för att höja intresse och status gav jobbet klen utdelning. Inte mycket bättre när SRM tog över stafettpinnen och jag tror nog de flesta håller med om att man fortfarande står kvar på, kanske inte ruta ett men absolut inte mer än på två. De statushöjningar som ändå skett menar jag beror mer på enskilda insatser från tävlande än på själva utformningen av SM-rallyna.

Foto: Tommy Svensson

När Anders Martinsson avslöjade att South Swedish Rally 2023 flyttar från Älmhult ut till Millebygden delades Rallysverige. Ena halvan menade att detta var ett genidrag med sträckor på promenad avstånd från serviceplats och serveringstält. Andra halvan menade att det var hål i huvudet, självklart ska en SM-tävling ha start och mål i centrum för att kunna visa upp sporten på bästa vis. Utan att på något vis idiotförklara någon, så är jag ändå på Martinssons sida och jag har sett så många SM-målgångar där enbart de närmast sörjande tar emot vinnarna.

Foto: Tommy Svensson

Senast i årets SSR är jag säker på att högst 30-40 personer fanns på plats för att hylla segrarna Tom Kristensson och Andreas Johansson. CG Wilke höll länge ut med att Snapphanerallyt som SM-tävling ambitiöst skulle ha både start och mål på torget. Men även han har nu kommit till insikt fokuserar allt till Hässleholmsgården. Nu var jag inte i Arvika som uppenbarligen är undantaget som bekräftar regeln, då det här var massor av folk som ramade in Rally Arvika. Bara att gratulera och självklart ska värmlänningarna fortsätta att bygga på detta lyckade koncept. Foto: Tommy Svensson

Men det är olika på olika tegelbruk som min far brukade säga och när förutsättningar inte är sådana att centrum funkar, utan istället ställer till mer oreda då är valet i mina ögon enkelt. Till och med TV-Svängen provade konceptet med att ha start/mål och även TK in för service i anslutning till Nya Torg i flera olika omgångar. Men inget som gav anledning att göra vågen då det förutom de vanliga ”torghängarna” var väldigt få som intresserat följde rallyåkarna…

*

Det jag inbillar mig skulle vara en riktig statushöjare vore att få tv att sända från Rally-SM. Inte nödvändigtvis SVT eller TV4 utan även mindre lokal/betalkanaler vore ett lyft för sporten. Med tv på plats är det mycket enklare att få till sponsorer både för de tävlande och för själva tävlingen. Lite av knuten i allt tror jag och när man så läser att finska förbundet AKK Sports Oy skrivit avtal med  SVT:s motsvarighet Yle för hela Finska Rallymästerskapet blir man avundsjuk. Dessutom i tre år och man kommer att visa sammandrag från alla tävlingar på söndagen samma helg som rallyt körs. Har även noterat att man i Danmark har tv-sändningar i efterhand från Dansk Super Rally via lokaltv-kanalerna…

*

Jag skrev i början att det är mer de tävlande som ökat statusen på SM och då är det svårt att bortse från småländska Team NYBE. I morgon har teamchef Mathias Bengtsson aviserat en nyhet och då vem som ska köra teamets tredje Skoda R5. Klart är redan att Jonas Åkesson och Albin Nordh kör Skoda 2023 och som ska få sällskap av det som fåglar kvittrat i mina öron, en minst sagt meriterad rallyduo i bil tre. Räknade själv ut vem det rör sig om, men då jag inte har någon avsikt att spoliera festen i morgon klockan 11.00 så ligger jag lågt!

*

Avslutar med att jag med stort intresse följt de olika kommentarerna på gårdagens inlägg från Ted Malm om att ta betalt av ”rallyfansen”. De flesta är tack och lov vettiga och håller med om att det är hög tid att publiken betalar för rallynöje. Men det finns också de kommentarer där jag tar mig för pannan, bland annat de som på fullt allvar menar att eventuella publikintäkter oavkortat ska gå till markägaren och inte rallyarrangören.

Foto: Lena Gunnarsson

Man menar att utan tillträde till deras mark blir det inget rally och självklart måste dom då få ersättningen. Vet inte hur det funkar med andra sporter, men har svårt att tro att kommuner får samtliga publikintäkter från till exempel fotbollsmatcher på kommunala planer? Att lyfta fram detta argument har jag mycket liten förståelse för. Självklart ska märkägaren få skälig ersättning både för vägåterställning och eventuella skador orsakade av oförsiktigt publik, men att därifrån plocka alla slantar från dom som gör jobbet (rallyarrangören) känns inte speciellt schysst…

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *