Oliver med fabrikskontrakt för Skoda, Evans frisk till ”Pre-Monte tester”, Loubet tävlar i Afrika, Ahl sätter sig i R5 Polo, ny biofilm om WRC och Nova vill till Kalifornien…

Jag skulle kunna skriva vad var det jag sa så då gör jag så, vad var det jag sa. Idag meddelande Skoda Motorsport och Oliver Solberg att man bygger vidare på det som påbörjades 2020. Nu 2024 blir Oliver ”Fabriksförare” direkt under teamet i Mlada Boleslav och inte som i år med Toksport. Att siktet är seger i WRC2 är inget som det hymlas om.

Hade värmlänningen bara haft lite  bättre tur med val av tävlingar i år så hade titeln redan varit hans. Tre segrar och snabbast på totalt 82 sträckor, säger en del om kapaciteten.

Jag är glad över att få jobba med Skoda igen, berättar Oliver.

Planen är att delta i ett test- och utvecklingsprogram med teamet vilket ger mer tid i bilen även utanför tävlingar, vilket i sin tur kommer att bidra positivt till förberedelserna!

Utan att veta, så tror jag att många dragit i Oliver för att få hans namn på ett kontrakt men klokt nog väljer han återigen Skoda. Kan vara lite ”man vet vad man får” i tider när allas fokus verkar vara på nya Toyota Yaris GR Rally2. Inget snack utan att det mesta talar för att Yaris blir en vinnarbil, men än så länge har man inte bevisat detta. Att köra med en helt ny bil är alltid ”tricky” och via mina källor i mellersta Finland, så  har det nog inte varit ”räkmacka” hela tiden för Yaris. Skoda däremot är en bevisad vinnare och det är exakt vad Oliver behöver och målet är som sagt utstakat. 

Jag har stor tilltro till den här satsningen, och målet är att slåss om VM-titeln!

Vid sin sida har han även 2024 britten Elliot Edmondson som till nästa år fyller 30 år och detta blir tredje fulla säsongen de två jobbar ihop. Intressant blir att se vem mer som tar plats i en ”Fabriks-Skoda”. Finns ett antal kandidater som Gus Greensmith, Erik Cais, flera finländare eller varför inte försöka locka över Hyundais ”kýlskåpskalla” Teemu Suninen?

*

Att Oliver även är nominerad till ”Årets Värmländska Idrottsprestation” känns inte alls konstigt och om jag får gissa får han sällskap av minst en bilsportare till, Johan Kristoffersson.

*

Elfyn Evans olycka med sin mountainbike i början av månaden verkar inte betyda så mycket för hans start i ”Rally Monte Carlo”. Visserligen missade han första vintertestet där Takamoto Katsuta ensam fick köra med Toyota Yaris Rally1 men till de viktigare ”Pre- Monte testerna” i efter årsskiftet räknar Evans med att revbenen är läkta. Besked som gläder teamchef Jari-Matti Latvala.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Det ser bra ut och Elfyn har träffat läkaren som är positiv just nu därför behåller vi vårt testschema!

Testet som ”Taka” ensam fick genomföra var för ”Rally Sweden”. Inför Monte vilar ett lite tyngre tryck på walesarens axlar än tidigare och 2024 är det han och japanen som är ensamma i TGR-teamet om att köra full säsong. Därför behöver både Evans och Katsuta  förbättra årets fjärde reaktive sjätte plats om man inte ska sladda efter redan från start…

*

Pierre-Louis Loubet känns mer och mer klar för en framtid utanför M-Sport och att det istället blir att mätta krafterna med Oliver Solberg och resten av WRC2-gänget. Ryktena pekar alla mot samma håll, Toyota Yaris GR Rally2 och då för ett team i de södra delarna av Europa. Men före detta är fransmannen anmäld till off-road-tävlingen ”Africa Eco Race” med start i Monaco 30 december och målgång den 14 januari i Dakar. Tävlingen som körs för 15:e gången är en hyllning till Dakarrallyts grundare Thierry Sabines och följer även rallyts ursprungsbana från Europa till Senegal. Loubet kör en hybridracer APH-01 från det franska teamet Apache Automotive. 

Det här är en helt ny upplevelse för mig och jag är verkligen glad att vara med från början av det här projektet, förklarar Loubet.

*

Rutinerade co-driver Stefan Ahl sätter sig från årskiftet i Christer Hedlunds och GK Doors bil berättar teamet genom Hedlund.

Foto: GK Door Team

Stefan kommer att bidra med mycket erfarenhet och vi ser båda fram emot en rolig säsong tillsammans! Vi kommer satsa på att åka MAS-Rallycup nästa år och möjligen inhopp i någon SM-tävling plus förstås Rally Sweden Historic med Escorten och några andra utvalda tävlingar.

Förhoppningsvis åker vi även Midnattssolsrallyt i sommar…

Om Stefan ska dela sina tjänster mellan Hedlund och publikens nya kelgris Tim Liljegren som han åkt med i år, framgår inte. Första tävling för den nya konstellationen med VW Polo R5 blir i Boden i början av januari och sedan är det dags för Värmland med ”MAS Rallycup” och ”Finnskogsvalsen”.

*

Rally är inte så ofta skildrat på bio, senaste som jag minns var väl ”Rallybrudar” från 2008 där Eva Röse och Marie Robertson lite tafatt försökte gestalta de riktiga rallydrottningarna Ewy Rosquist och Ursula Wirth.

Nu är det dock dags igen och året är 1983 när det bittra slaget i WRC stod mellan Lancia och Audi. Titeln ”Race for glory” är enligt filmbolaget ”based on true story”. Regissör är Stefano Mordini och filmen har premiär den 5 januari.

*

Inte ens i Sverige är fenomenet ”Food Trucks” okänt där de numera dyker upp lite varstans. Däremot har jag aldrig mött  samma sak med inriktning mot hundar. Men när mina ögon i Kalifornien tog sin kvällspromenad ”by the beach” stötte han på detta.

Foto. Privat

En Hund Food Truck med namnet ”Woof it up” och efter att ha googlat lite, så verkar den vara väl etablerad!

Berättar för Nova som direkt undrade, när åker vi till Kalifornien…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *