”2xVictor” laddar för full säsong i EM med ny bil, Renault Rally3 klar för tävling, Toyota långt framme med grus-set up, bröderna Solberg kör i Sydafrika, ”Götenerundan” närmar sig 200 bilar, klenare i Ljungby, SSR är billigt nöje för publiken och STCC drar till Göteborg.

Knappt hade Tom Kristensson avslöjat att han och Andreas Johansson kör andra deltävlingen i ERC, ”Rally Grand Canarias” första helgen i maj förrän nästa glada EM-besked från Hörby-horisont landade.

Vi kan nu med glädje berätta att det blir full satsning på Junior-EM 2023, (förare 27 år eller yngre), förklarar en glad Victor Hansen som fortsätter.

Foto: Victor Hansen Motorsport

Efter den tuffa avåkningen i Barum Zlin i slutet av augusti så har arbetet pågått för fullt bakom kulisserna och en ny bil införskaffats.

I fjol körde han och kartläsare Victor Johansson med Ford Fiesta Rally4 men som fick mycket stryk i Tjeckien. Så mycket att återställningen beräknades ta allt för lång tid för det lila familjeteamet. Istället riktades blickarna mot Slovakien där man hittade en fräsch Peugeot 208 Rally4 som numera finns hemma i Hörby.

Peugeot 208 Rally4 känns riktigt spännande och vad vi vet är vi först i Sverige med en sådan bil, säger Victor.

Foto: Victor Hansen Motorsport

Planen är att bygga upp Forden igen med helt ny kaross och därefter säljs bilen. Att det var en tuff utmaning som väntande ”The Two Victors” första året i EM kom inte som en överraskning. Utvecklingskurvan gick dock stadigt uppåt men så kom kraschen i näst sista deltävlingen och sabbade säsongen. Nu är de båda dock revanschsugna och deras i sammanhanget lilla familjeteam.

Det kommer att bli en stor utmaning mot de större teamen även i år, men vi fortsätter i samma koncept med vårt familjeteam, säger kartläsande Victor.

Efter fjolårets lärdomar och utveckling så är målet med årets säsong att ta så många framskjutna placeringar som möjligt och utmana om titeln i Junior-klassen. Victor från förarstolen konstaterar.

Vi vet att vi behöver utveckla och förändra vissa saker för att lyckas bättre. Det har analyserats och pågått diskussioner om hur vi kan göra vissa förändringar och det känns som vi är på rätt väg för att det ska bli bra i år!

I fjol blev det fyra EM-tävlingar för Victor Hansen Motorsport men ändå slutade man på en stark sjätte plats av totalt 21 ekipage i klassen ERC4 Juniors. Nu väntar premiären för 2023 om en knapp månad i polska Mikolajki och ”79 Orlen Rajd Polski”. Höjdpunkten bli så klart den svenska deltävlingen i Värmland, ”Royal Rally of Scandinavia” den 7-8 juli.

Följande tävlingar ingår i Junior-EM:

79th Rally Poland 20-21/5 (grus)

Tet Rally Liepaja 17-18/6 (grus)

Royal Rally of Scandinavia 7-8/7 (grus)

Rally di Roma Capitale 29-30/7 (asfalt)

Barum Czech Rally Zlin 19-20/8 (asfalt)

IV. Rally Hungary 7-8/10 (asfalt)

*

Victors nya Peugeot Rally4 är en 2WD-bil och där den har klasskonkurrenterna Ford, Renault och Opel. Klassen över, Rally3 (4WD) har tidigare helt dominerats av Ford Fiesta Rally3 men nu kanske där kommer en ”ny sheriff i stan” då Renault i dagarna fått nya Clio Rally 3 homologerad (godkänd) av FIA.

Foto: Alpine Racing

Det är i Renaults motorsportavdelning Alpine Racing baserat i Viry-Chatill som bilen utvecklats och nu gått mål. Premiär blev som ”0-bil” franska grusmästerskapets, ”Rallye Terra des Course” för en månad sedan. I och med att FIA har godkänt bilen är den också klar att börja tävla med i allt från WRC/ERC till lokala tävlingar. Först ut är på hemma plan och i tre franska rallyn är där totalt fem Clio Rally3 anmälda. 

Är du sugen på att inhandla en Clio Rally3 så ta kontakt med Alpine Dieppes, Jean Rédélé (rst-parts.dpt@alpinecars.com). För knappt 1,4 miljoner svenska kronor får du en färdig Clio med antingen grus eller asfalt uppsättning. Dessutom trycker man på att bilen är både färdigmonterad och lackad, bara det…

*

Med asfalten och ”Rally Croatia” hänvisat till historieboken är det nu dags för den första av sju raka grusrally i rad för WRC-åkarna. Först ut är ”Vodafone Rally de Portugal” den 11-14 maj. Därefter följer Sardinien, Kenya, Estland, Finland, Grekland och Chile innan nya ”Central European Rally” tar över som asfaltarrangör i slutet av oktober.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Att det därför är kritisk läge för de WRC-team som inte har hundra koll på sitt material för grus är sjävklart. Några som verkar ha så är Toyota Gazoo Racing, iallafall om man ska tro segraren från Kroatien, Elfyn Evans/Scott Martin. 

Bra grus-test igår och nu är vi rätt in i ”gravel mode”. Teamet har gjort stora framsteg som vi visade redan i Mexiko (seger för Ogier). Nu fortsätter vi att jobba hårt mot de sju tävlingar på grus vi har framför oss, förklarade Evans. 

*

Brödrafajt väntar i Sydafrika när Petter och Henning Solberg båda ska köra backtävlingen ”Simola Hillclimb”. Petter tar med sin VW Polo Supercar medan Henning engagerats av ett lokalt team för att köra deras VW Golf 8R.

I tävlingen ”King of the Hill” figurerar allsköns bilar från BMW Diesel, Ferrari och Lamborghini men inte en enda Volvo

*

Många har åsikter om den lätta ”cuphysteri” som präglar svenskt rally, vissa menar att dessa är livsviktiga för sportens överlevnad. Andra menar precis tvärtom och tänker då främst på att cuperna stjäl strålkastarljus från Rally-SM. Oavsett så är nog Svenska Rallycupen den stora vinnaren och det räcker att kolla på intresset för premiären ”Götenerundan” den 6 maj. Upplägget är inget märkligt, fyra sträckor på totalt 35 kilometer och med noter av Patrik Barth är lite standardformulär. Ändå står räkneverket för anmälda på 190 ekipage vilket jag tror blir svårslaget under 2023. Noterbart är också att nästan 40 Appendix K-bilar är anmälda, likaså att väldigt få ”sörlänningar” tar sig till Götene.

Foto: Tommy Svensson

Hittade bara far och son Berglund från SMK Hörby, Pontus och Peter med sin Grupp H Volvo 940. Dessutom flitige co-drivern Erik Ledin, likaså från Hörby som läser noterna i Fryksdalens Gustav Johanssons Nissan Sunny.

*

Kanske lite orättvist men ändå, cupkonkurrenten (Sydsvenska Rallycupen) i Ljungby ”Midsommardansen” samma dag har idag bara en tredjedel av antalet bilar mot Götene trots på pappret liknande upplägg.

Då finns här även draghjälp från DM för både Småland och Södra plus om än klen sådan, från VOC Mekonomen Rallycup som har förlagt ”SverigeSerien” hit. Till denna har dock bara 15 VOC:are anmält sig, ändå bra i jämförelse med Appendix K där Uddevalla-bröderna Thomas och Magnus Thelin är ensamma med sin Fiat Abarth.

*

Att SM-åkarna väljer bort Småland är inte så konstigt då det bara är knappa två veckor kvar efter målgång till start av South Swedish Rally. Detta förklarar dock inte så mycket då flera SSR-anmälda kör i Götene?

Nu går det även bra att beställa program till tävlingen och arrangören skriver, 200 kronor för programmet (går att köpa via nätet, med tillägg för frakt). 100 kronor i entré till Millebygden, för båda dagarna där både sträckor och service finns.

Vill du besöka övriga sträckor (SS3-10) runt om i närliggande skogar är det fri entré dit. Dock är ett antal lokala idrottsföreningar engagerade för att ta 40 kronor per bil i parkeringsavgift.

För det får du hela SSR serverat. Välkommen!”.

För den sugne kostar det såldes 300 kronor för hela rallyhelgen och där jag fått höra av en del, att det är i dyraste laget. En åsikt jag varken förstår eller delar och det räcker att jämföra med vad Malmö FF tar för en ”sittplatsbiljett” till kommande stormatch mot Hammarby.

Foto: Tommy Svensson

En sådan kostar 470-655 kronor och om man nöjer sig med ståplats (som är slutsåld) hade en ljusblå fantast kommit undan med 250 kronor. Billigare är det att kolla på de ljusblås damlag som möter Halmstad där en biljett kostar 100 kr och då är det sittplats som gäller. Alla som är engagerade i sporten är medvetna om att det är hög tid och ett måste  att rallypubliken måste lära sig att betala för det historiskt sett gratis folknöjet i skogen. Frågan är bara hur man ska lyckas få som de brukar betraktas, ”generösa rallyfans” att lätta på egna plånboken, jag vet åtminstone inte hur man ska göra… 

*

Oavsett om man är STCC-älskare eller inte så blir det väldigt spännande med racing mitt inne i Helsingborg som blir verklighet i sommar. På tal om det så kan jag bara skaka på huvudet efter att ha nåtts av nyheten att mer eller mindre professionella mijöbråkmakare i helgen, sittstrejkade framför bilarna i Berlins Formula E-tävling. Att de drevs med i det här fallet ”kol-el”, verkar ha gått deras förblindade hjärnor förbi.

Foto: STCC

Åter till STCC som även de övergår till elbilar i år, så är det nu klart att det blir stadsrace även i Göteborg men först 2024. Den 14-15 juni nästa år blir det ”Head 2 Head-race” och då är det tio år sedan senast som STCC besökte ”Kålles-stad”.

Vi är oerhört stolta över att fortsätta vår expansion tillbaka in i städerna och framför allt att återvända till Göteborg med ett långsiktigt samarbete – en stad med ett starkt motorintresse och ledande miljöarbete, säger Micke Bern, vd för STCC.

En grundförutsättning för STCC:s comeback till Göteborg är elektrifieringen av mästerskapet där de bästa förarna och teamen i Skandinavien tävlar med nya 550-hästars elektriska tävlingsbilar som Tesla Model 3 och CUPRA Born.

– Vi ser fram emot spännande tävlingar när STCC kommer tillbaka till Göteborg 2024 och framåt. Och det känns helt rätt att det är med ett elektrifierat mästerskap, något som stämmer väl överens med Göteborg som är världens mest hållbara destination,säger Magnus Hallberg, vice vd och evenemangschef på Göteborg & Co.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *